اخبار

اندروید نوقا دست هکرها را در حنا گذاشت

یکی از ویژگی‌های نسخه جدید اندروید، جلوگیری از راه اندازی دستگاه‌هایی با هسته دستکاری شده است. این به معنی آن است که دیگر از قابلیت‌های روت در این دستگاه‌ها خبری نیست.
سمی تلوان، یکی از مهندسین تیم نرم افزاری گوگل در مطلبی که اخیرا در وبلاگ منتسب به توسعه دهندگان اندروید (Android Developers Blog) قرار گرفت، ویژگی جدید اندروید ۷ را برملا کرده است. بر اساس گفته‌های وی، همه دستگاه‌هایی که با اندروید ۷ (نوقا) در بازار عرضه شده‌اند غیرقابل روت شدن هستند و فقط در صورتی که هسته اندروید دست نخورده باشد بوت خواهند شد.
اگر چه پیش از این و پس از ارائه آپدیت ۴٫۴ اندروید (KitKat)، آپشنی برای تشخیص هسته روت شده در این سیستم عامل گنجانده شده بود؛ لیکن این قابلیت تنها در حدود بررسی هسته و دادن چندین هشدار در مورد هسته دستکاری شده به کاربر بوده است. برای مثال در اندروید مارشمالو، سیستم تنها به دادن یک هشدار مبنی بر عدم وجود امنیت کامل بسنده می‌کند.
روال این داستان اما، با عرضه دستگاه‌هایی که از نسخه جدید اندروید یعنی نسخه نوقا بهره می‌برند، تغییر خواهد کرد. در سیستم جدید، دستگاه در هنگام بوت شدن گزینه‌های مختلف مربوط به امنیت را بررسی خواهد کرد و در صورتی‌که با مورد نقص امنیتی مواجه شود از بوت شدن جلوگیری می‌کند. در این حالت در صورت نیاز، سیستم تنها یک دسترسی محدود به کاربر می‌دهد.
قطعا بررسی اجباری جنبه‌های امنیتی هسته نرم‌افزاری هنگام بوت شدن دستگاه، قدم بزرگی جهت برقراری امنیت بیشتر برای کاربران اندروید است؛ لیکن این امر دست کاربران را در مورد رفع ایرادات احتمالی نرم‌افزاری و یا سخت افزاری خواهد بست. چرا که احتمال رخ‌دادن ایرادات در یک هسته دست نخورده بیشتر از یک هسته روت شده است.
برای جلوگیری از این اتفاق، سیستم جدیدی با نام Error Correction یا سیستم اصلاح ایراد طراحی شده است که در صورت از دست رفتن اطلاعات وظیفه ریکاوری دستگاه‌ را دارد.
بسته به دیدگاه شما ممکن است قابلیت یاد شده مثبت و یا منفی باشد. در هر حال از نظر تئوریک، این قابلیت، کار نصب رام‌های اختصاصی و دست‌کاری شده را بیش از پیش سخت‌تر خواهد کرد.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا