اخبار

اینتل از پردازنده های سری کیبی لیک رسما رونمایی کرد

اصلاً قرار نبود اینتل پردازنده هایی به نام «Kaby Lake» داشته باشد. با این حال، سال پیش این شرکت اعلام کرد که چرخه به روز رسانی چیپ های خود را تغییر داده و به جای «تیک تاک»، از این پس می خواهد پردازنده هایش را با چرخه «تیک تاک تاک» عرضه کند و حالا، Kaby Lake تاک آخر پردازنده های ۱۴ نانومتری اینتل است.
پردازنده های سری Kaby Lake که ماه هاست نام آنها اعلام شده و حتی در اواخر مرداد ماه قدرت آنها در یکی از رویدادهای خود اینتل به نمایش کشیده شد، شب گذشته بالاخره به شکل رسمی به عنوان نسل هفتم معرفی و جایگزین «اسکای لیک» شد.
«کیبی لیک» در اصل از همان معماری ۱۴ نانومتری «اسکای لیک» بهره می برد اما اینتل خبر می دهد که ساختار این طراحی را به روز رسانی کرده و حالا پردازنده های نسل هفتم می توانند قدرت پردازشی بالاتری را در اختیار کاربران قرار دهند.
اما بیایید نگاهی جامع تر داشته باشیم به ویژگی و قابلیت هایی که نسل هفتم پردازنده های اینتل در اختیار کاربرانش قرار می دهد.
 

پشتیبانی بهتر از ۴K

local+4k+playback-w600

اینتل در نسل هفتم از پردازنده هایش تمرکز ویژه ای بر پشتیبانی از ۴K داشته و اکنون این موضوع را بهتر از هر زمان دیگری در کامپیوترهای همراه جای داده است.
اینتل می گوید چیپ هایش می توانند کدگذاری (انکدینگ) و رمزگشایی (دی کدینگ) ویدیوهای ۱۰-بیت HEVC 4K و ۸ الی ۱۰-بیت VP9 را انجام دهند. این چیپ ها حالا از HDR هم ویدیویی پشتیبانی می کنند.

تهیه ویدیوهای ۴K و ۳۶۰ درجه به شکلی سریع تر

زمانی که برای تهیه و ویرایش یک ویدیو صرف می شود، رابطه مستقیمی به نوع پردازنده مرکزی دستگاه دارد. اینتل ادعا می کند که سری کیبی‌لیک برای انجام این کار، بهترین بوده و می تواند ویدیوهای ۳۶۰ درجه با رزولوشن ۴K را ۸.۶ بار سریعتر از نسل «Sandy Bridge» که البته عمری ۵ ساله دارد، ویرایش نماید.
تصور کنید که می خواهید یک ویدیوی ۴K یک ساعته را از کلیپ هایی که قبلاً ثبت کرده اید تهیه کنید. اینتل می گوید با داشتن پردازنده کیبی‌ لیک، زمان مورد نیاز برای رندر این فایل، تنها ۱۲ دقیقه است.
نکته جالب اینجاست که اینتل، نسل هفتم را با «Sandy Bridge» مقایسه کرده نه نسل ششم که اسکای‌لیک نام دارد. همین موضوع سبب می گردد تا حس شود کیبی لیک، یک به روز رسانی چندان مهم نیست و کاربرانی که از اسکای لیک استفاده می کنند به راحتی می توانند از کنار آن عبور کنند.

گیمینگ بدون داشتن کارت گرافیک

اینتل در رویداد ماه گذشته خود، پردازنده های کیبی لیک را نمایش داد که چگونه می توانند بازی «Overwatch» را بدون حضور یک کارت گرافیک مجزا در سیستم اجرا کنند.
 

overwatch-share-3d5a268515283007bdf3452e877adac466d579f4b44abbd05aa0a98aba582eeaebc4541f1154e57ec5a43693345bebda953381a7b75b58adbd29d3f3eb439ad2

اگرچه این سری چیپ ها نمی توانند بازی «Witcher 3» را با کیفیت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند اما دست کم می توان گفت از پس عناوینی مانند Overwatch با ۳۰ فریم بر ثانیه بر می آید. اینتل باز هم خبر می دهد که در مقایسه با «Sandy Bridge»، چیپ های جدید می توانند سه برابر بازی ها را روان تر اجرا کنند.
اطلاعات فوق مشخصاً گیمرهای حرفه ای را راضی نخواهد کرد اما توجه کنید که لپ تاپ بسیار باریک و بعدی شما که به پردازنده کیبی لیک مجهز شده، بتواند بسیاری از عنوان های مطرح روز را با کیفیتی قابل قبول نمایش دهد.

افزایش عمر باتری دستگاه های همراه

download-w600

بیشتر اوقات، افزایش کارایی دستگاه برابر می شود با افزایش مصرف انرژی. با این حال اینتل مدعیست که خانواده کیبی لیک می تواند عمر باتری بیشتری را در اختیار کاربران دستگاه های همراه قرار دهد. در حال حاضر اگر به سراغ استریم ۴K در یوتوب بروید، باتری لپ تاپ شما که به اسکای لیک مجهز است نهایتاً ۴ ساعت عمر خواهد کرد و این در حالیست که کیبی لیک همین میزان را به ۷ ساعت افزایش داده است. تقریباً دو برابر.
مصرف انرژی اکنون بهینه شده و کاربران لپ تاپ های مجهز به این چیپ خواهند توانست مدت بیشتری به استریم ویدیویی، ویرایش فایل های ویدیویی و یا گیمینگ بپردازند.
بهینه بودن پردازنده از طرفی باعث می شود تا گرمای کمتری تولید شود. چنین مسئله ای به معنای آن است که شرکت های سازنده می توانند از چیپ های کیبی لیک در لپ تاپ های فوق باریک خود استفاده کرده و نگران انتقال گرما به سطح دستگاه نباشند.

درک بهتر پردازنده های مختلف کیبی لیک

enb6lgcugn91thcvtcub-w600

برای خرید چیپ جدید، صرفاً باید توجه داشته باشید که شماره مدل این پردازنده با عدد هفت آغاز می شود. برای مثال می توانید به سراغ گزینه هایی مانند i5-7500U یا m3-7Y30 بروید. همچنین حالا می دانید که شماره مدل i7-6920HQ، متعلق به نسل ششم یعنی اسکای لیک است.
از سوی دیگر i5 و i7، گونه ای از پردازنده ها هستند که در لپ تاپ ها استفاده می شوند در حالی که m3، برای تبلت ها یا نوت بوک هایی فوق باریک مانند مک بوک ۱۲ اینچی استفاده می شود و به طور کلی فن خنک کننده ندارد.

kirwei0uic9ehryrzszo-w600

اما خود i5 و i7 هم در نسل هفتم به دو دسته‌ی Y و U تقسیم شده اند. توجه داشته باشید که سری Y مصرف انرژی به شدت کمتری دارد،‌ چیزی در حد و اندازه m3-7Y3 و از فرکانس پردازشی پایینی هم بهره می برد.
vrcvwfwihwemgfvyxrrx-w600
سپس نوبت به سری U می رسد که آن هم برای مصرف انرژی پایینش شناخته می شود اما قدرت بیشتری از Y ارائه می دهد. فرکانس پردازشی چیپ های سری U اینتل میان ۲.۴ الی ۲.۷ گیگاهرتز تنظیم شده که در حالت های خاص، در چیپ های i5 تا ۳.۱ گیگاهرتز و در چیپ های i7 تا ۳.۵ گیگاهرتز نیز افزایش پیدا کند.
این در حالیست که چیپ های سری Y دارای فرکانس پردازشی ۱ الی ۱.۳ گیگاهرتز هستند که در حالت های خاص عملکرد آنها تا ۲.۶ الی ۳.۶ گیگاهرتز افزایش خواهد داشت.

کدام یک از چیپ ها اکنون در دسترس است؟

7th+Gen+Intel+Core+family-w600

در حال حاضر تنها سری Y و U  از پردازنده های کیبی لیک از سوی اینتل عرضه می شود. چیپ های قدرتمندتر برای لپ تاپ های گیمینگ یا کامپیوترهای رومیزی، در ماه ابتدایی سال ۲۰۱۷ رونمایی خواهند شد.
اما در مورد چیپ هایی که در موردشان صحبت کردیم، اینتل می گوید که آنها را در ماه میلادی جاری در اختیار سازندگان لپ تاپ قرار خواهد داد و می توانید در آینده ای نزدیک به سراغ خریدی لپ تاپی مجهز به همین پردازنده ها بروید. هرچند برای داشتن نسل هفتم در دسکتاپ خود، باید چند ماه بیشتر و تا ژانویه ۲۰۱۷ صبر کنید.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا