بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی گوشی هواوی P9

همانطور که مطلع هستید شرکت هواوی در اوایل ماه آوریل امسال از گوشی پرچم‌دار جدید خود با نام پی۹ (Huawei P9) رونمایی کرد. به لطف دوربین ثانویه این گوشی، بعد از ارائه این گوشی به بازار، در صفحات مجازی کسانی که این گوشی را تهیه کرده بودن تصاویر سیاه و سفید زیادی دیده شد که در نوع خود بی نظیر بودند. البته وجود دوربین‌های دو گانه تنها بخشی از قابلیت‌های این گوشی جدید به حساب می‌ آیند. از دیگر مزایای این گوشی جدید میتوان به طراحی بدنه بسیار زیبا و کیفیت ساخت فوق العاده آن اشاره کرد. قصد داریم در این بررسی تخصصی نگاه جامعتری به این گوشی پرچمدار جدید داشته باشیم. با موبایلستان همراه باشید.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۲۰۱۳۳۲

 
در ابتدا نگاهی به مشخصات سخت افزاری این گوشی می اندازیم :
 

  • پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای ۶۴ بیتی کرین ۹۵۵ با فرکانس پردازنده ۲.۵ و ۱.۸ گیگاهرتز
  • نمایشگر ۵.۲ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل همراه با پنل IPS LCD و تراکم پیکسلی ۴۲۳
  • پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T880 MP4
  • دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی در پشت با فلش Dual Tone LED و فوکوس لیزری و دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی
  • اندروید نسخه‌ی ۶
  • ابعاد ۱۴۵ در ۷۰.۹ در ۷ میلی‌متر با وزن ۱۴۴ گرم
  • باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی
  • پشتیبانی از شبکه ۳G و ۴G و بلوتوث نسخه‌ی ۴٫۲
  • پشتیبانی از دو سیم کارت همزمان
  • مجهز به حسگر اثر انگشت و رابط نرم‌افزاری Emotion UI

 

طراحی

به طور کلی زبان طراحی P9 مشابه گوشی هواوی P8 می باشد اما هواوی با تغییرات خوبی که در این گوشی جدید ایجاد کرده توانسته جلوه خیلی بهتری به این گوشی ببخشد. انحنای لبه های صفحه نمایش و لنز دوگانه دوربین در پشت گوشی باعث شده ظاهر گوشی خیلی زیباتر باشد. لبه های تراش خورده قاب فلزی این گوشی باعث شده که وقتی این گوشی را در دست دارید حس خوبی به شما منتقل کند. حاشیه های صفحه نمایش نیز باریکتر شده که باعث شده ابعاد گوشی ایدآل باشد و کاربر بتواند با یک دست به راحتی با گوشی کار کند. ضخامت این گوشی نیز تنها ۷ میلیمتر است که با وجود این باریکی هواوی توانسته باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری را در این دستگاه جای دهد. البته این باریک بودن و لبه های تراش خورده باعث شده این گوشی کمی لیز باشد. ولی از آنجایی که ما ایرانی ها عادت به استفاده از قاب های محافظ داریم این لیز بودن مسئله مهمی به نظر نمیرسد.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۰۱۱۲

 
در سمت راست گوشی دکمه‌ی پاور و دکمه‌های تنظیم صدا وجود دارد. دکمه‌ی پاور دارای طراحی خاص و حاشور خورده است تا بتوانید به راحتی این دکمه را تنها با لمس از دکمه‌های تنظیم صدا تشخیص دهید.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۰۳۵۳

 
درپایین گوشی اسپیکر و پورت هدفون و همچنین پورت USB نوع C وجود دارد. روند تولید گوشی های جدید به سمتی است که همگی در نهایت به پورت یو اس بی نوع C منتقل می شوند تا هم سرعت بالاتری در انتقال اطلاعات داشته باشند و هم برای اتصال کابل به گوشی کاربر راحتتر باشد. البته چون هنوز این نوع پورت فراگیر نشده، شما باید حتما کابل این گوشی را هر کجا هستید با خود همراه داشته باشید تا در مواقع نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۰۲۰۸

 
در سمت چپ گوشی درگاه کارت حافظه جانبی و سیم کارت وجود دارد. این گوشی به عنوان یک گوشی ۲ سیم کارت ارائه شده اما مانند خیلی از گوشی های دیگر، استفاده از سیم کارت دوم منوط بر این است که شما از کارت حافظه جانبی استفاده نکنید. اما درصورتی که نیاز به حافظه بیشتری دارید مجبور هستید فقط از یک سیم کارت استفاده کنید.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۲۰۰۲۲۶

 
در پشت گوشی شاهد حسگر اثر انگشت هستیم. هواوی همانند سری Mate و نکسوس ۶P این سنسور را در پشت دستگاه قرار داده است. با توجه به اینکه شما با هر دستی گوشی را در دست بگیرید، انگشت اشاره شما روی محل این سنسور قرار دارد، هواوی محل خوبی را برای این سنسور انتخاب کرده است.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۲۰۱۴۰۰

 
به طور کلی در طراحی بخش‌های مختلف پی ۹ تلاش شده است تا طراحی یکپارچه و ظرافت‌های لازم رعایت شود و حتی دوربین دوگانه نیز به خوبی در بدنه‌ی دستگاه جای گرفته است تا حد ممکن موجب بهم‌ریختگی طراحی گوشی نشود. پس اندکی استفاده از هواوی پی ۹ متوجه می‌شوید که با یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار روبرو هستیم.
 

حسگر اثر انگشت

یکی از نقاط مثبت این گوشی حسگر اثر انگشت این دستگاه است. این سنسور بی‌نهایت سریع و دقیق عمل می‌کند. برای باز کردن قفل گوشی با این سنسور نیازی نیست که انگشت را بر روی دکمه‌ای فشار دهید یا ابتدا دستگاه را با فشار دادن دکمه‌ی پاور از حالت استندبای خارج کنید، تنها کافی است که انگشت سنسور را لمس کند تا در کسری از ثانیه قفل باز شود. محل قرارگیری این سنسور هماهنطور که پیشتر نیز گفتیم برای زمانی که گوشی را در دست دارید خیلی مناسب است چون به راحتی انگشت اشاره شما بروی سنسور قرار میگیرد. اما زمانی که گوشی بروی میز قرار دارد برای باز گردن قفل دستگاه مجبور هستید یا از رمز استفاده کنید و یا گوشی را در دست بگیرید تا از اثر انگشت استفاده کنید. در حالی که در مدل های دیگر وجود سنسور در پایین صفحه نمایش (دکمه Home) این مشکل را نداشت. شاید هواوی در نسل های بعدی از حسگر عینبیه نیز استفاده کند تا از قابلیت های این حسگر نیز در گوشی های هواوی بهره ببریم.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۱۶۰۱

 
همچنین برای تعریف اثر انگشت در سیستم گوشی نیز با سرعت خیلی بالایی انجام می‌شود و تنها با ۴ تا ۶ بار قرار دادن انگشت خود بر روی حسگر می‌توانید اثر انگشت خود را در حافظه‌ی حسگر ثبت کنید.
البته از حسگر اثر انگشت برای پایین آوردن نوار اعلانیه‌ها، اسکرول در مرورگر، حرکت بین تصاویر گالری و حتی پاسخ به تماس نیز می‌توانید استفاده کنید که می‌توانند بسیار کاربردی باشند.
 

صفحه نمایش

هواوی با گوشی P9 سعی کرده تا یک افکت بصری بدون حاشیه را ارائه دهد، به طوریکه تنها یک خط باریک مشکی دور صفحه نمایش را احاظه کرده که خیلی جلب توجه نمیکند.
هواوی در P9 از یک نمایشگر ۵.۲ اینچی IPS با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل Full HD و تراکم پیکسلی ۴۲۳ پیکسل در اینچ استفاده کرده است که باعث می‌شود وضوح تصاویر در آن بسیار خوب باشد. دقت نمایش رنگ‌ها در این نمایشگر بسیار خوب  بوده و تصاویر در آن زنده و زیبا دیده می‌شوند. به لطف بهره‌گیری از فناوری IPS، زاویه دید نمایشگر پی ۹ وسیع و کنتراست آن هم عالی است. رنگ سفید با دقت بسیار خوبی نمایش داده می‌شود و عمق رنگ مشکی نیز با توجه به این که با یک نمایشگر IPS روبرو هستیم، مناسب است.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۲۸۳۰

 
همچنین گوریلا گلس ۴ از صفحه نمایش گوشی محافظت می‌کند اما معمولا بروی تمام گوشی ها صفحه از محافظ صفحه گلس نیز استفاده میشود تا محافظت از صفحه نمایش دوچندان شود.
یکی دیگر از قابلیت های P9 این است که می‌توانید میزان گرمی رنگ‌ها را نیز در تنظیمات صفحه نمایش با توجه به سلیقه خود تغییر دهید.
بااینکه قابلیت‌هایی چون knuckles برای اسکرین شات گرفتن از صفحه نمایش موجود است، بهتر بود هواوی قابلیت Always On را هم، که در گوشی‌های Galaxy S7 و LG G5 دیده بودیم، به پرچم‌دار جدیدش اضافه می‌کرد. قابلیت ۳D Touch نیز، که قبلا در میت S به کار گرفته شده بود، تنها در P9 Plus تعبیه کرده است.
 

دوربین

قبلا هم استفاده از دوربین دوگانه در گوشی های هوشمند را دیده ایم اما هیچ کدام از اسمارتفون هایی که تا کنون دیده ایم دوربینی شبیه به دوربین گوشی هواوی P9 نداشتند. گوشی پی ۹ دارای دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم لنز F2.2 است که شرکت معروف لایکا یکی از بزرگترین شرکت های تولید دوربین، آنها را ساخته است. یکی از این دوربین ها عکس های رنگی و دوربین دیگر تنها عکس سیاه/سفید می گیرد. سپس هر دو دوربین عکس گرفته شده را به طور هوشمندانه در نرم افزار برای تولید یک عکس با جزئیات فراوان با هم ترکیب می کنند.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۱۶۲۰

 
برنامه دوربین برای بارگذاری کمی به زمان نیاز دارد شاید یکی از دلایل این کندی به خاطر سوئیچ شدن و سرهم کردن عکس ها با هم باشد. عکس برداری با حالت پیش فرض خیلی ساده است. اما این نرم افزار حجم زیادی از تنظیمات دستی خیلی خوبی از جمله کنترل فوکوس، تعادل در رنگ سفید، ISO و زمان نوردهی را برای کاربران به ارمغان آورده است. همچنین یک حالت عکس برداری بوکه که احتمالا از داده های بصری هر دو دوربین استفاده می کند وجود دارد. به عبارت ساده تر عکس های بوکه دارای پس زمینه تار و سوژه برجسته هستند که از آن عکس برداری شده است. HDR، حالت پشت سر هم، خروجی RAW، و ردیابی شیء نیز از جمله دیگر قابلیت هایی هستند که این نرم افزار ارائه می دهد. لازم به ذکر است که دوربین از ضبط فیلم ۴K پشتیبانی می کند.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۵۵۱۴

 
دوربین گوشی هواوی پی ۹ عکس های فوق العاده ایی می گیرد. همانطور که گفتیم این عکس ها عالی هستند و نمایش رنگ ها به واقعیت نزدیک است، حسگر مونوکروم یا همان سیاه و سفید مورد استفاده، فیلتری معروف به فیلتر بایر که در دوربین‌های رنگی استفاده می‌شود را ندارد. این موضوع باعث می‌شود تا حسگر بتواند تا سه برابر نور بیشتری را جذب کند. جذب نور بیشتر باعث خواهد شد تا هواوی پی ۹ در محیط‌های کم نور نیز تصاویر مناسبی ثبت کند.
 

p9-camera-test

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۵۵۳۸

 
جالب توجه است که حالت شب این دوربین عکس های فوق العاده ایی را ارائه می دهد و برای عکاسی در شب بسیار فوق العاده است اما در استفاده از دوربین با زمان نوردهی بیش از ۱۰ ثانیه باید از سه پایه استفاده کرد.
همچنین لایکا در توسعه‌ی نرم‌افزار دوربین پی ۹ نیز نقش زیادی داشته است و این بخش در پرچمدار جدید هواوی تغییرات زیادی را به خود دیده است. برای مثال می‌توان به سه نوع حالت جدید عکس‌برداری اشاره کرد. حالت استاندارد برای ثبت تصاویر استاندارد معمول، حالت Vivid برای ثبت تصاویر با رنگ‌های زنده و حالت Smooth که تصاویری بین دو حالت استاندارد و Vivid ثبت می‌کند.
با استفاده از دوربین هواوی پی ۹ می‌توانید تصاویر مورد نظر خود را ثبت کرده و سپس انتخاب کنید که فوکوس بر روی کدام سوژه بوده است. به علاوه می‌توانید با تغییر دیافراگم دوربین زاویه تحت پوشش را کمتر یا بیشتر کرده و به محیط اطراف افکت بوکه بدهید.
نبود OIS موردی است که به‌شدت در دوربین حس می‌شود. این موضوع باعث می‌شود کمی نویز و تاری در عکس‌ها ایجاد شود. حسگر دوربین سوم یا همان دوربین جلو گوشی نیز از نوع IMX179 ساخت سونی است. برخلاف دوربین اصلی، در منوی دوربین دوم امکانات چندانی دیده نمی‌شود و فقط حالت Beauty و تعدادی فیلتر زنده برای دوربین در نظر گرفته شده است.
کیفیت ویدئوها در دو حالت روز و نور کم هم متوسط است. جزئیات فیلم کم است و فوکوس خودکار به طور پیوسته با وقفه همراه است. اما صداهای ثبت شده بلند و واضح هستند.
 
 

نرم افزار

نوار اعلانات به دو بخش اعلانات (Notification)  و میان‌برها (Shortcut) تقسیم شده است. در بخش اعلانات، نوتیفیکیشن‌های گوشی خود را دریافت می‌کنید و در بخش میان‌برها آیکون‌های دسترسی سریع به بخش‌های مختلف تنظیمات وجود دارد.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۲۸۵۴

 
رابط کاربری هواوی امکانات بسیاری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد مثلا با دوبار ضربه زدن پشت سرهم با مفصل بند انگشت (حالت در زدن) می‌توان از صفحه نمایش اسکرین شات گرفت و با ضربه زدن توسط دو انگشت، ویدیویی از فعالیت بروی صفحه نمایش گوشی ثبت کرد (Screen Capture).
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۵۴۱۰

 
در حالت کلی رابط کاربری P9 را می‌توان مملو از امکانات متعدد دانست که در واقع اجازه می‌دهد تا تمامی بخش‌های سیستم عامل را به دلخواه خود تغییر دهید، اما ممکن است این نوع رابط کاربری برای برخی افراد جذابیت و یا کاربرد نداشته باشد. این افراد می‌توانند رابط‌ کاربری مورد نظر خود را روی گوشی نصب کنند.
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۹۵۴۲۲

 

پردازنده

طبق سنت، هواوی از پردازنده‌های ساخت خودش در گوشی پرچم‌دارش استفاده کرده است. این بار پردازنده ۱۶ نانومتری هشت هسته‌ای Kirin 950 با تکنولوژی FinFET، که قدرت پردازشش بیشتر از نسل قبل است، P9 را یاری می‌کند. عملکرد گوشی در انجام دادن کارهای روزمره بسیار روان است و هیچ‌گونه کندی و افت سرعتی دیده نمی‌شود. اگر اهل بازی کردن با گوشی هستید هم نگران نباشید. P9 بازی‌هایی چون Fifa16 و Riptide GP3 را به‌خوبی اجرا می‌کند. تنها مشکلی که هنگام کارهای سنگین حس می‌شود داغ شدن قسمت بالایی آن است؛ البته به نظر می‌رسد این داغ شدن طبیعی باشد و جای نگرانی وجود ندارد.

P9 به آخرین نسخه اندروید ارائه‌شده تاکنون یعنی مارشمالو با رابط کاربری EMUI 4.0 مجهز است. بااینکه اندروید خام ظاهر ساده‌ای دارد، از نظر ما کارایی و سرعت را فدای ظاهر و آیکون‌های زیبا نمی‌کند. با وجود این هواوی از رابط کاربری خودش یعنی Emotion UI استفاده می‌کند و این رابط کاربری اکنون به‌روزتر شده است، هرچند همچنان از صفحه نرم‌افزارها در آن خبری نیست؛ یعنی برای ساماندهی برنامه‌ها باید از فولدربندی استفاده کنید. تعدادی نرم‌افزار بهینه‌سازی سیستم روی دستگاه به‌صورت پیش‌فرض نصب شده است. وجود این نرم‌افزارها برای گوشی لازم است و کارایی دستگاه را بهینه‌تر می‌کند، اما نوتیفیکیشن‌های این نرم‌افزارها کمی کاربر را آزار می‌دهد. قابلیت‌هایی که در سری میت دیده بودیم، نظیر قابلیت Knuckles و Draw در P9 نیز وجود دارند.

این رابطه کاربری در نگاه اول تشابه زیادی به سیستم عامل اپل دارد. این رابط کاربری اپ دراور (لیست نمایش اپلیکیشن‌ها) نداشته و حتی ویژگی‌هایی مانند جستجوی گوشی با چیزی شبیه به اسپات لایت iOS جایگزین شده است. با این حال هواوی از انعطاف اندروید نیز بهره برده و ویژگی‌های اختصاصی را به P9 اضافه کرده است.

برای آنکه دید بهتری نسبت به قدرت و بازده‌ی این پردازنده داشته باشید توسط نرم افزارهای بنچمارک‌ آزمایش هایی انجام دادیم. نتایج به این صورت بود که نتیجه بنچمارک نرم افزار Antutu با مقدار ۹۸۱۱۲ که در مقایسه با گوشی های پرچمدار دیگر برندها مانند LG G5 با مقدار ۱۲۸۲۳۲ و Samsung Galaxy S7 با مقدار ۱۳۴۶۰۰، P9 در رده پایینتری قرارداشت. این نتایج در نرم افزار GeekBench برای حالت تک هسته ای مقدار ۱۷۸۴ و برای حالت چند هسته ای مقدار ۵۲۹۹ نشان داد.

 
 

عمر باتری

هواوی پی ۹ دارای یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپری است. این باتری با توجه به تست های بعمل آمده میتواند در حالت مصرف کم تا یکروز دوام بیاورد ولی در حالتی که از گوشی برای کارهایی نظیر وبگردی و تماشای فیلم و … استفاده کنید، حداکثر میتواند تا حدود ۱۰ ساعت دوام بیاورد که یک طول عمر متوسط را برای این گوشی هوشمند را نشان می دهد. بنابراین به نظر می رسد که افرادی که زیاد ازگوشی خود کار می کشند در استفاده از این گوشی با مشکل کمبود شارژ روبرو خواهند شد.
همانطور که هواوی P9 در بخش باتری دیرتر از سایر رقبای خود باتری مصرف می کند در بخش شارژ مجدد هم عملکرد قابل قبولی دارد. هواوی پی ۹ با استفاده از فن آوری شارژ می تواند با ۳۰ دقیقه اتصال گوشی به شارژر ۵۰ درصد باتری شارژ شود. البته این مقدار بستگی به این دارد که در هنگام شارژ از گوشی استفاده نکنید.
 

محتویات جعبه

شرکت هواوی در جعبه گوشی پی ۹، یک عدد قاب محافظ و کابل USB-C و هندزفیری نیز قرار داده است
 

۲۰۱۶۰۹۲۳_۱۸۵۱۴۷

 
 

نتیجه گیری

این گوشی نهایت توان هواوی در سال ۲۰۱۶ برای تولید اسمارت‌فون است. امکانات سخت‌افزاری بالا و از همه مهم‌تر طراحی بسیار دوست‌داشتنی و ظریف آن دلایلی است که شما را به خرید P9 متقاعد می‌کند. اما برعکس قیمت بالای این گوشی شاید شما را در خرید مردد کند. در این بازه قیمتی می‌توانید گوشی‌های پرچمدار دیگر برندها را خریداری کنید که البته هیچ‌کدام دوربین دوگانه لایکا ندارند!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا