اخباربررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی Galaxy S6 Edge Plus

s6-edge+

همانطور که خاطرتان هست، در تاریخ ۸ شهریور ماه مراسم رونمایی از دو پرچمدار جدید سامسونگ یعنی Galaxy Note 5 و Galaxy S6 Edge Plus برگذار شد. قطعا تاکنون بررسی های متعددی در مورد این پرچمدارها خوانده اید اما ما قصد داریم در این مطلب از دیدگاه موبایلستان به بررسی کلی در مورد S6 Edge Plus بپردازیم و از گفتن جزئیاتی که شاید برای مخاطبان کاربردی نباشد پرهیز میکنیم.
نگاه کلی
در نگاه اول S6 Edge Plus تنها سایز بزرگ گوشی S6 Edge به نظر می آید، اما با بررسی سخت افزار آن متوجه می شویم علاوه بر سایز بزرگ، برخی مشخصات سخت افزاری نیز تغییر پیدا کرده تا این فبلت با گوشی نسل قبل خود متفاوت باشد. این گوشی همچنان از زیبایی بسیار بالایی برخورد دار است. ترکیب شیشه و فلز حس خوبی به صاحب گوشی می دهد. این گوشی با سایز ۵٫۷ اینچی صفحه نمایش در رده فبلت ها قرار گرفته است.
خصوصیات بدنه 
از لحاظ ابعاد در مقایسه با گوشی Note 5 این فلت با طول ۱۵۴ میلیمتر، کمی بلندتر است ولی سبکتر و باریکتر. اما در کنار این زیبایی و ظرافت، کمی دست گرفتن آن ترس و اضطراب را به همراه دارد. دلیل این استرس باریکی لبه های این گوشی است که گیرایی کمی را به دست ایجاد میکند و همچنین به دلیل جنس شیشه ای بدنه احتمال سر خوردن گوشی از دست وجود دارد.
یکی دیگر از ضعف های این گوشی به جا ماندن اثر انگشت بروی بدنه آن است. که باعث می شود پس از مدتی کار کردن با گوشی، به دلیل وجود لکه ها و اثر انگشت های متعدد زیبایی خود را از دست بدهد. لذا همیشه باید برای حفظ زیبایی آن، دستمال همراه داشته باشید تا لکه ها و اثر انگشت ها را پاک کنید.
لبه های خمیده این فبلت ظاهر این دستگاه را یکتا و با دیگر گوشی ها متفاوت می سازد. خمیدگی لبه های این گوشی به نسبت نسل قبلی تغییر چندانی نکرده است و به اندازه Note Edge شیب دار نیست.
سنسورها
تقریبا تمامی سنسور های موجود در S6 Edge مانند سنسور اثر انگشت، ضربان قلب، Fast Charge و Wireless Charge نیز در این فبلت وجود دارد، اما سنسوری که کمبود آن شدیدا احساس می شود سنسور مادون قرمز هست. وجود این سنسور شاید به ظاهر برای خیلی از افراد بی ارزش باشد، اما ما احساس میکنیم  نسل تکنولوژی و ابزارها به سمتی در حرکت است که این سنسورها برای این اهداف کاربردی خواهد بود. اگر دقت کرده باشید در نسل های ابتدایی تمامی گوشی ها این سنسور وجود داشت و به مرور زمان حذف شد، اما در حال حاضر مجدد به گوشی ها مخصوصا پرچمداران بازگشته است. یکی از کاربردهای این سنسور استفاده از گوشی به عنوان ریموت کنترل اکثر تجهیزات مانند تلویزیون، کولرها، دستگاه های دیجیتال و … است که شما را قادر میسازد توسط گوشی خود تمامی این کنترلها را در یک دستگاه خلاصه کنید و در همه مکان ها در اختیار داشته باشید.

S6 Edge Plus 5

یکی از قابلیت های جالبی که توسطسنسور ضربان قلب این گوشی مورد استفاده قرار میگیرد، رد تماس و ارسال پیامک به تماس گیرنده می باشد. به این صورت که درصورتی که در ین زنگ خوردن، انگشت خود را بروی سنسور ضربان قلب بگذارید، تماس دریافتی رد و پیامکی که از قبل تعریف کردید برای مخاطب ارسال خواهد شد.
صفحه نمایش 
این فبلت با صفحه نمایش خمیده ۵٫۷ اینچی Suped AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰در۲۵۶۰ پیکسل زیبایی بسیاری را به این فبلت داده است. چگالی این صفحه نمایش برابر ۵۱۸ppi است که نسب به نسل قبلی خود یعنی S6 Edge که ۵۷۷ppi بود کمتر شده است اما هنوز هم از کیفیت و شفافیت بسیار بالایی برخورد دار است. لازم به ذکر است که چگالی صفحه نمایش فبلت Note 5 نیز مانند S6 Edge Plus برابر ۵۱۸ppi است. از نظر میدان دید صفحه نمایش، با روشنایی ۵۰۲ نیت میتوان گفت هنوز هم صفحه نمایش در زیر نور آفتاب کاملا واضح است. معمولا در تکنولوژی AMOLED صفحه نمایش دارای زاویه دید، روشنایی و کنتراست خارق العاده ای است اما در کنار آن نمایش رنگها به طور دراماتیکی دچار کاهش کیفیت می شود.

S6 Edge Plus 1

رابط کاربری و عملکرد ها
این فبلت و همچنین Note 5 دارای اخرین نسخه از Touchwiz هستند. در بیشتر موارد همه چیز شبیه به چیزی است که در S6 Edge دیده ایم و چیزی که آن را متمایز کرده است ویژگی های جدیدی هستند که مربوط به صفحه نمایش خمیده آن است. ابزارهایی مانند wallpaper، تم ها، حالت یک دست، Multi-window نیازی به معرفی ندارند چون در نسل های پیشین نیز وجود داشته است. اما حالت آیکون ها کمی تغییر کرده و گردتر شدن و بیشتر قسمت های این فبلت از طراحی Material Design استفاده کرده است که زیبایی بیشتری به دستگاه بخشیده است.
همانند چیزی که در S6 Edge دیده بودیم، لبه خمیده این فبلت نیز دارای امکانات مشابهی است. این امکانات نظیر نمایش اطلاعات نوار اعلان (Notifications)، نمایش آب و هوا، ساعت، تماس و ارسال پیامک به مخاطبین خاص و اختصاص رنگ به هریک از مخاطبین خاص که در هنگامی که گوشی با صفحه نمایش به روی میز گذاشته شود، با تماس هریک از مخاطبین در لبه خمیده گوشی تولید رنگ می شود. البته قرار دادن گوشی با صفحه نمایش به روی سطوح ممکن است باعث خش دار شدن صفحه نمایش شود و رنگهای تولید شده ممکن از غلط انداز باشد و نتوانیم با نگاه به رنگ از مخاطب اختصاص داده شده به آن رنگ آگاه شویم. اما به هرحال این گوشی موفق به ارائه قابلیت هایی شده است که در S6 Edge ارائه نشده است.

S6 Edge Plus 6

S6 Edge Plus 2

S6 Edge Plus 4

App Edge صفحه دوم در قابلیت های لبه خمیده است که میتوانید ۵ برنامه ای که نیاز دارید در دسترس باشند را انتخاب کنید تا از طریق این لبه دسترسی سریعتری به این برنامه ها داشته باشید.

S6 Edge Plus 3

Edge Screen Position هم شما را قادر می سازد که امکانات App Edge و People Edge را بین لبه راست و چپ گوشی جابجا کنید. این امکان بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که راست دست یا چپ دست هستند. همچنین می توانید سربرگی که امکانات edge را فعال میکند نیز در لبه ها بالا و پایین کنید تا جهت دسترسی راحت انگشت به این ابزار راحت باشید.
کیبورد این گوشی می تواند گفت تغییر خاصی از لحاظ اندازه و ظاهر و عملکرد نداشته است. اما کاربر می تواند درصورت نیاز از کیبورد های دیگر نیز استفاده کند. البته لبه خمیده هنوز به خوبی توسعه نیافته و شاید استفاده از دکمه هایی که به روی این لبه خمیده قرار دارد بعضی مواقع به خوبی عمل نکند.
پردازنده و حافظه
از این گوشی نمی توان انتظار چیز جدیدی را داشت، زیرا دارای قدرت سخت‌افزاری مشابه سری S6 است. این گوشی از چیپ Exynos 7420 فرآیند ساخت ۱۴nm FinFET توسط سامسونگ تولید شده است.
پردازنده Exynos 7420  هشت هسته‌ای است که دارای چهار هسته Cortex A57 با فرکانس ۲٫۱ گیگاهرتز و چهار هسته کم‌مصرف A53 با فرکانس ۱٫۵ گیگاهرتز است. تفاوت S6 Edge با Edge Plus در رم آن‌ها است که Edge Plus از ۴ گیگابایت رم LPDDR4 بهره می‌برد. معنای دیگرِ تمام این حرف‌ها این است: بدون تعجب، این گوشی به‌سرعت و روانیS6 است که به دلیل وجود چنین پردازنده‌ای جای شگفتی نیست که تمام رکوردهای بنچمارک ها را شکسته است.

S6 Edge Plus 10 S6 Edge Plus 11

در حقیقت، در نتایج بنچمارک ها، این گوشی هم‌رده با S6 و S6 Edge است. اسکرول در صفحه home روان است، اجرای برنامه‌ها آنی است و عملکرد آن عالی است. افزایش RAM کمک می‌کند تا از تازه‌سازی مداوم برنامه‌ها جلوگیری شود، ولی در تجربه کاری ما، گفتن انجام شدن این کار بسیار سخت است!

در قسمت عملکرد پردازش گرافیکی، پردازنده گرافیکی Mali-T760 MP8 مجدداً مورد استفاده قرار گرفته و برای گوشی با صفحه‌نمایش Quad-HD نتایج خوبی را رقم می‌زند. هرچند در بنچمارک GFXNBench در صدر قرار ندارد، ولی باید به خاطر داشته باشیم که این گوشی دارای صفحه‌نمایش Quad-HD است. بنابراین قادر به دستیابی به نرخ فریم تولیدشده به‌وسیله HTC One M9 و Apple iPhone 6 نیست.

همچنین جای تعجب نیست که Galaxy S6 Edge Plus دارای ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی در مدل پایه است. همچنین یک مدل ۶۴ گیگابایتی برای فروش در آمریکا وجود خواهد داشت و هر دو نسخه از حافظه پرسرعت UFC 2.0 استفاده می‌کنند. متأسفانه، پشتیبانی از درگاه کارت حافظه میکرو SD را در S6 Edge Plusبه دلیل استفاده از زبان طراحی جدید خود حذف کرده است که به نظر ما این یک نقص به حساب می آید.

دوربین
همانطور که اطلاع دارید سامسونگ یکی از بهترین تولیدکننده دوربین در گوشی‌های اندرویدی است. در این گوشی از ترکیب سنسور ۱۶ مگاپیکسل برای دوربین عقب و ۵ مگاپیکسل برای دوربین سلفی، استفاده شده است.هر دو دوربین عقب و جلو دارای لنزی با گستردگی F/1.9 هستند که برای دریافت نور بیشتر جهت عکس‌برداری در شرایط نوری کم بسیار خوب است.

قابلیت اجرای سریع دوربین نیز در این گوشی وجود دارد و با دوبار فشردن دکمه Home می‌توان به‌ صورت مستقیم برنامه دوربین را اجرا کرد. برنامه دوربین بسیار شبیه به برنامه موجود در Galaxy S6 Edge با دو حالت اصلی خودکار که نیازی به توصیف آن نیست و حالت دستی Pro یا حرفه‌ای است. حالت دوم قادر به کنترل سرعت شاتر در Galaxy S6 Edge Plus و عکس‌ برداری RAW برای انجام تغییرات دستی کامل است.بجز دو حالت عکس‌برداری ذکر شده، مواردی مانند HDR ،Panorama،Selective Focus ،Slow Motion ،Fast Motion و Virtula Shot نیز وجود دارند.

حالت جدید در این لیست Video Collage است که به شما اجازه ساخت کلاژ به‌وسیله قطعات ویدیو را می‌دهد. حالت YouTube Live Broadcasting مشابه سرویس پخش آنلاین توئیتر است و به شما اجازه پخش زنده از طریق یوتیوب با دوربین جلو یا عقب را می‌دهد. این یک روش جدید به اشتراک‌گذاری ویدیو است، زیرا یک لینک تولید کرده و ما می‌توانیم آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم. با اینکه یک راه پیام‌رسانی به‌وسیله وب‌سایت یوتیوب وجود دارد، ولی نمی‌توان آن پیام‌ها را به‌وسیله برنامه دوربین دید. می‌توان گفت که کیفیت پخش آن از Periscopeبالاتر است زیرا بر روی رزولوشن بالاتری (۱۰۸۰ پیکسل) کار می‌کند و به‌صورت افقی فیلم‌برداری می‌نماید، در صورتی که در Periscope به‌صورت عمودی می‌باشد.
گوشی S6 Edge تقریباً هر چیزی که از یک دوربین انتظار می‌رود، به‌جز تنظیم سرعت شاتر در حالت Pro را ارائه می‌دهد. سامسونگ به سخنان کاربران گوش فرا داده و نهایتاً در Note 5 همه آن‌ها را عرضه کرده است. تنظیم سرعت شاتر برای افرادی که قصد عکاسی در نور کم یا دریافت رگه‌های از نور را دارند مناسب است. حالت HDR نیز کمک می‌کند عکس‌های طبیعی‌تر را ثبت کنیم.
این گوشی سلفی‌های خوبی در صورت وجود نور کافی می‌گیرد. نه‌تنها ما یک لنز گسترده برای گرفتن عکس‌های دسته‌جمعی داریم و قرار دادن افراد زیادی در یک عکس‌داریم. برای فیلمبرداری در بین حالت‌های مختلف فیلم‌برداری، تنها تفاوت اصلی آن‌ها در جزئیات است. از این رو، اگر شما به بالاترین میزان جزئیات نیاز دارید، بهتر است تا UHD را انتخاب کنید، زیرا جزئیات در این حالت در بالاترین حد خود قرار دارند.
باور کنید، این دوربین شاید یکی از بهترین‌ها باشد، نه‌تنها به دلیل کیفیت بالای آن، بلکه به دلیل استفاده آسان. بدون هیچ زحمتی فوکوس کرده، فیلم‌برداری کرده و آن را متوقف نمایید.

باتری
در Galaxy S6 Edge Plusما شاهد استفاده از باتری قدرتمند ۳۰۰۰ میلی‌آمپری هستیم. در تست‌های بنچمارک، این باتری قادر به ثبت امتیاز ۹ ساعت و ۲۹ دقیقه‌ای شده که نسبت به امتیازهای ثبت‌شده توسط Galaxy S6, S6 Edge و Note 5 بهتر است. همچنین ما می‌توانیم ماندگاری آن در دنیای حقیقی را تضمین کنیم، زیرا ما قادر به استفاده از آن در یک روز کامل بودیم.
حالا، اگر این سخنان کافی نبود تا خیال شما را از بابت نبود باتری قابل تعویض راحت کند، باید بدانید که S6 Edge Plusدارای یکی از سریع‌تری زمان‌های شارژ سریع است. این کار که فقط ۸۰ دقیقه طول می‌کشد، نزدیک به رکورد Galaxy S6 و S6 Edge می‌باشد که دارای باتری کوچک‌تری نسبت به Note 5 هستند. همچنین S6 Edge Plusدارای شارژر بیسیم داخلی به‌عنوان راه‌حل جایگزین برای آن‌هایی است که از این روش لذت می‌برند.
نتیجه گیری
با توجه به قیمت بالای این فبلت نسبت به Note 5، اگر بودجه کافی برای خرید این گوشی را دارید و ظاهر باریک آن را ترجیح می‌ دهید، Galaxy S6 Edge Plus انتخاب بسیار خوبیست. از بین تمام فبلت های کنونی، S6 Edge Plus دارای بهترین ظاهر در بین همه آن‌ها است و همچنین دارای بهترین مشخصات و عملکرد برای با ارزش شدن خرید آن است. دورین بسیار عالی و با کیفیت، صفحه نمایش فوق العاده شفاف و زیبایی لبه های خمیده این گوشی از امتیازات این گوشی بحساب می آید.
 
مزایا:

  • طراحی با کیفیت و زیبا
  • باتری با طول عمر بالا
  • شارژر سریع
  • عملکرد قدرتمند
  • دوربین با کیفیت

 
معایب:

  • قیمت بالا نسبت به Galaxy Note 5
  • ویژگی‌های توسعه نیافته در لبه‌های خمیده صفحه‌نمایش به نسبت Note Edge
  • جذب اثرانگشت بروی بدنه
  • نبود سنسور مادون‌ قرمز
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا