اخباربررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی Sony Xperia X از نگاه موبایلستان

بررسی تخصصی Sony Xperia X از نگاه موبایلستان

 
 

xPeria-X-Review-14

 
سونی Xperia X برخلاف اسم جدیدش، مشابه گوشی های قبلی این برند ژاپنیه. این گوشی جزء گوشی های میان رده به حساب میاد. لطفا با موبایلستان همراه باشید

طراحی

از لحاظ طراحی اگر بخواهیم صحبت کنیم، سونی Xperia X دقیقا مثل Xperia Z3+ و Z3 و Xperia M5 و البته تقریبا همه گوشی های سونی که طی پنج سال اخیر به بازار اومده، هست.
این گوشی از هیچ نظر زشت نیست؛ هم جلو و هم پشت گوشی صافه و کناره ها با گوشه های مشخص، یه کم گرد شدند. این گوشی خیلی باریک نیست، اما ماهیت فشرده اش اون رو به یه گوشی تبدیل کرده که میشه به راحتی تو یه دست گرفت.
یه ارتقا که به نظر من نسبت به دستگاه Xperia Z قبلی داشته، قسمت پشت گوشی هست که دیگه از جنس شیشه نیست و به جاش از آلومینیوم صیقلی استفاده شده. اون یه بافت صیقلی داره و دیگه آهنربایی برای اثرانگشت و چربی دست به حساب نمیاد.
 
xPeria-X-Review-18
 
در کناره گوشی یک دکمه قفل باریک به همراه حسگر اثرانگشت تعبیه شده و در پایین تر از اون دکمه کم و زیاد کردن صدا و یک دکمه مخصوص دوربین قرار گرفته. یه مشکلی که من با این گوشی داشتم این بود که به طرز عجیبی کلید تغییر صدا نزدیک به پایین گوشی قرار گرفته و دسترسی بهش زجرآوره و واقعا نمیدونم دلیل سونی از این کار چی بوده. البته من سونی رو به خاطر دکمه اختصاصی دوربینش تحسین می کنم چون موقع عکاسی از این دکمه استفاده مفیدی میشه کرد.
 

xPeria-X-Review-16

xPeria-X-Review-17

 
سمت دیگه گوشی ورودی سیمکارت قرار داره که هم جای سیمکارت نانو و هم جایی برای کارت میکرو اس دی داره، لازمه که بدونید لازم نیست از سوزن مخصوص برای باز کردن این قسمت استفاده کنید اما هر بار که بازش می کنین، به طور خودکار گوشی مجددا راه اندازی می شه (ری‌ استارت).
 

xPeria-X-Review-06

 
گوشی های سونی مدت ها است که مقاوم در برابر آب شدن، اما Xperia X این طور نیست. این مورد از قلم افتاده، و این ویژگی حداقل می تونست Xperia X رو بین این همه گوشی هم رده خودش برجسته کنه.
 

صفحه نمایش

سونی زمانی به سرتیتر خبرها رسید که سال قبل از Z5 Premium رونمایی کرد؛ اون گوشی اولین گوشی با صفحه نمایش ۴K به شمار می رفت. مردم به وجد اومدن و حیرت زده شدن. بعدها همه فهمیدن که ۴K محدوده و در ۹۹% مواقع، اون عملا یه صفحه ۱۰۸۰p بیشتر نیست. اما اکسپریا ایکس به یک صفحه نمایش LCD با سایز ۵ اینچی  با تکنولوژی Triluminos مجهز شده که کیفیت ۱۰۸۰P رو بهتون میده که در نوع خودش بدون نقص هست.
 

xPeria-X-Review-01

 
همه چیزی که شما لازمه بدونید اینه که این صفحه نمایش یکی از بهترین ها و قطعا یکی از روشن ترین صفحه نمایش های موجود هست. شاید صفحه نمایش این گوشی Quad-HD نباشه، اما رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ باز هم برای صفجه نمایش ۵ اینچی عالیه.
رنگ مشکی عمیق و بقیه رنگ ها دقیق هستن و زاویه دید خارق العاده اس. وقتی گوشی رو مایل می گیرید، رنگ ها از بین نمیرن.
از اون جا که اون یه صفحه LCD هست، رنگ ها به اندازه صفحه های OLED که محبوب سامسونگه، زنده نیستن. اما در واقع اگر دو تا گوشی رو کنار هم قرار ندین، نمی تونین این اختلاف رو تشخیص بدین.
 

عملکرد

سونی، Xperia X رو به عنوان یک دستگاه «میان رده» به بازار معرفی کرده. این گوشی مجهز به  CPU اسنپ دراگون ۶۵۰ استفاده شده.
همچنین این گوشی با یه رم ۳ گیگابایتی خوب و یه GPU مدل Adreno 510 همراه شده و دارای حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی هست که از طریق درگاه کارت میکرو اس دی قابل ارتقا هست.
باز شدن اپلیکیشن ها، مرور سایت ها و اجرای بازی های معمولی همگی به راحتی انجام میشه و اگر از گوشی توقع کارهای سنگین و بازی های سنگین نداشته باشید، نیازی به CPU سریعتر نخواهید داشت. درغیر این صورت بهتون گوشی Xperia X Performance رو پیشنهاد میدم که در اون گوشی CPU و GPU ارتقا خیلی خوبی داشتن.
همچنین معمولا در هنگام کار پشت گوشی کمی داغ می کنه، مخصوصا زمانی که ویدئو می بینید یا بازی اجرا می کنید.
در مجموعه استاندارد آزمون های محک زنی ما، Xperia X از برخی از رقبای هم قیمتش عقبتره. اون در Geekbench 3 در حالت چند هسته ای امتیاز ۳۸۸۰ رو کسب کرد. همچنین در برنامه Antutu Benchmark امتیاز ۷۸۳۳۹ رو کسب کرد.
 
 
 

نرم افزار

یکی از بارزترین موارد Xperia X سونی، رویکردش در مورد نرم افزاره. در واقع این به این خاطره که سونی به جای پوشوندن اندروید با یک پوسته زشت، ترجیح داده با حفظ بخش اعظمی از نسخه اندروید Marshmallow 6.0.1، ساده نگهش داره.
 

xPeria-X-Review-19

 
این بهترین نرم افزاریه که من تا حالا با یه گوشی سونی تجربه کردم. اون ساده و روانه و تلاش نکرده تا با کلی افزونه بی استفاده، شلوغش کنه.
قابلیت خوبی که در این گوشی وجود داره اینه که شما می تونید با کشیدن انگشت به سمت پایین در صفحه خانه به نوار جستجویی مثل مال iOS دسترسی داشته باشید.
 

XperiaX2_w720_h364

 
 

دوربین

هر بار که سونی یک گوشی «آخرین مدل» رو معرفی می کنه، بیشتر تبلیغاتش حول دوربینش انجام میشه. من نمی تونم از سونی به خاطر این کارش ایراد بگیرم، مخصوصا چون این برند به خاطر دوربینش همه جا شناخته شده و این که حسگرهای دوربین رو برای خیلی از رقبای خودش می سازه.
 

xPeria-X-Review-05

 
حسگر دوربین عقب ۲۳ مگاپیکسله و این خیلی بیشتر از رقیباشه. اگرچه اون از نرم افزار Steady Shot سونی به جای تثبیت نوری تصویر استفاده می کنه. خود سنسور یه کم کوچکتر از گلکسی S7 هست و دریچه f/2.0 اون به اندازه دریچه f/1.7 رقیباش عریض نیست.
اما کیفیت عکس برداری با این گوشی خیلی عالی بود مخصوصا اگر به صورت دستی مانند یک دوبین DSLR تنظیمات حرفه ای انجام بدید تا بتونید سوژه های خودتون رو اونجوری که دلتون میخواد ثبت کنید. سونی در حوزه دوربین میشه گفت بی رقیف هست. البته این به این معنی نیست که دوربین دیگر برندها مثل ال جی و سامسونگ از کیفیت خوبی برخوردار نیستن، اما سونی به خاطر اینکه در حوزه دوربین کار تخصصی میکنه یه سر و گردن از بقیه دوربین ها بالاتر هست.
 

xPeria-X-Review-11

xPeria-X-Review-12

 
سونی در این گوشی از سیستم فوکوس خودکارش به اسم فوکوس خودکار ترکیبی پیشگویانه استفاده کرده. البته اون یه مقدار پرش داره و نمی تونه روی شیء ای که میخواهید روش فوکوس کنید، تمرکز کنه و این باعث میشه تلاش برای عکس گرفتن، زمان بر باشه. اون تو ثبت تصاویر دارای سرعت حرکت بالا خوب عمل می کنه (اما اگر واقع گرایانه فکر کنیم، استفاده عمومی از اون، مهم تر از این موقعیت ها است).
نبود OIS در نور کم قابل توجهه، که در اون تصاویر روشن و با جزئیات کافی ثبت میشن، اما تصویر به وجود اومده اغلب محو یا خارج از مرکز تمرکز دوربین هست.
با این که CPU از ضبط ویدئو با کیفیت ۴K پشتیبانی می کنه اما از ضبط ویدئو با کیفیت ۴k  در این گوشی خبری نیست، بنابراین شما به ۱۰۸۰p با ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه محدود هستید. البته این ویژگی حیاتی هم نیست، اما از قلم انداختن این مورد برای برندی مثل سونی عجیب به نظر می آد.
سونی حسگر دوربین سلفی رو به ۱۳ مگاپیکسل ارتقا داده. نتایج غالبا خوب هستن. این حسگر عریضه و میتونید کلی چهره رو تو سلفی هاتون جا بدید.

xPeria-X-Review-02

 
 

عمر باتری

اون یه باتری ۲۶۲۰ میلی آمپر ساعتی داره که شاید کوچک به نظر بیاد اما به اندازه کافی برای کل روز دووم میاره. اما ادعای دو روز سونی خیلی خوش بینانه اس. البته می تونین با فعال کردن همه حالت های صرفه جویی در باتری دو روز ازش استفاده کنین اما این کار عملکرد رو کاهش می ده و چیزی نیست که همیشه بخواین انجامش بدین.
Xperia X قابلیت شارژ سریع مدل ۲٫۰ رو رو خودش داره که باعث میشه در زمان کمی بیشتر از یک ساعت، با استفاده از یک آداپتور شارژ مناسب و یه کابل میکرو USB گوشیتونو از ۰ تا ۱۰۰% شارژ کنید. جالبه که در این گوشی سونی از USB-C استفاده نکرده البته ما هنوز به جایی نرسیدیم که بگم نداشتنش ویژگی منفی محسوب میشه.
 

حرف آخر

به طور کلی Xperia X گوشی جذابی هست، اما امیدوارم قیمتی که درحال حاضر داره پایین تر بیاد تا به قیمت واقعیش نزدیکتر بشه
صفحه نمایش خیلی خوبی داره و رنگها رو شفاف نشون میده و روشنایی خوبی داره.
دوربین این گوشی ۲۳ مگاپیکسله که اگر به عکاسی حرفه ای علاقه داشته باشید میتونید با حالت manual دوربین مثل یک دوربین DSLR تنظیمات دلخواهتون رو اعمال کنید و عکسهای بی نظیری بگیرید.
البته سونی در گوشی دیگه سری ایکس یعنی Xperia X Performance که پرچمدار سری ایکس به حساب میاد، سخت افزار این گوشی رو نیز ارتقا داده که اگر دنبال پردازنده قوی تر هستید بهتون این گوشی رو نیز پیشنهاد میکنم.
 
 
امیدوارم این بررسی توی انتخابتون بهتون کمک خوبی کرده باشه
باتشکر از شرکت سونی موبایل برای در اختیار گذاشتن این گوشی جذاب

نمایش بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا