اخبار

تست صفحه نمایش ۴K در Sony Xperia Z5 پرمیوم

gsmarena_001

مقدمه
یکی از نکات تحسین بر انگیز و قابل توجه در گوشی Sony Xperia Z5 پرمیوم که در پیش نمایش آن نیز به صورت برجسته به آن اشاره شده است وجود صفحه نمایش با کیفیت ۴K  است.اما ما یرای آن که اثبات کنیم که این تحسین به جا است یا خبر دست به بررسی ویژگی های این صفحه نمایش زده ایم تا مشخص شود که آیا این مساله می تواند گوشی Sony Xperia Z5 پرمیوم را نسبت به سایر گوشی های همرده ۵٫۵ اینچی خود متمایز نماید.
همانطور که می دانید ۴K نام دیگر UHD است که رزولوشن ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل را ارائه می نماید.این رزولوشن یک تراکم دیوانه کننده از پیکسل را دارا خواهد بود (حدود ۸ میلیون پیکسل ). گوشی های تلفن همراه تا کنون تنها قادر بودند رزولوشنی برابر با ۱۴۴۰ در ۲۳۶۵ را  که چیزی حدود ۳٫۷ میلیون پیکسل در صفحه است را ارائه نمایند و کمپانی سونی تا پیش از این در محصولات خود از رزولوشنی بالاتر از ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل استفاده نکرده است.
Sony Xperia Z5 پرمیوم نخستین گوشی دارای چنین قابلیتی در میان تلفن های همراه نوع خود است.این یک شاهکار مهندسی شگفت انگیز است و قطعا یک چالش برای سخت افزار های موبایل ببرای نمایش چنین ترامی از پیکسل در صفحه نمایش خواهد بود. در حال حاضر اکثر المان های گرافیکی دراپلیکیشن ها و بازی ها  بر پایه رزولوشن ۱۰۸۰p است اما چرا در این دستگاه از نمایشگر ۴K استفاده شده است ؟ این سوالی است که می تواند ذهن را به خود درگیر کند. بنابراین می توان گفت پنل ۴K تعبیه شده در این دستگاه می تواند تنها برای مشاهده تصاویر و ویدوئو هایی با رزولوشن بالا کارایی داشته باشد.
برای تست این مساله ما کیفیت نمایش را در سه تلفن همراه ۵٫۵ اینجی با رزولوشن های مختلف اما در یک محتوای یکسان با هم مقایسه کردیم. در این مقایسه گوشی ایسوس زنفون ۲ با رزولوشن ۱۰۸۰ و گوشی ال جی جی ۲ با رزولوشن ۱۴۴۰ و گوشی اکسپریا زد ۵ پرمیوم با رزولوشن ۲۱۶۰ که دارای صفحه ۵٫۵ اینچی و رزولوشن متفاوت هستند حضور داشتند .
 
gsmarena_002
آنچه از همان ابتدا مشخص شد ، این بود که مشاهده تفاوت کیقیت صفحه نمایش ها با چشم غیر مسلح کاری غیر ممکن است.در صفحه نمایشی گوشی  با رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل تفاوت قایل مشاهده ای را در تصاویر نمی توان حس کرد حال این که آن تصویر با یک دوربین حرفه ای ۵۰ مگا پیکسلی ، یا این که با دستگاهی هم چون اکسپریا زد ۵ پریمیوم تهیه شده باشد.
به همین خاطر تصمیم گرفتیم برای مشاهده جزئیات بیشتر از یک لنز ماکرو برای عکس برداری از صفحه های نمایش استفاده کنیم.
صفحه نمایش در زیر میکروسکوپ (به معنای واقعی کلمه)
در صفحه نمایش سونی اکسپریا زد ۵ پرمیوم می توان کوچکترین پیکسل ها را مشاهده کرد ، چیزی که تاکنون مشاهده نشده است.این پیکسل ها بر خلاف سایر ال سی دی ها به صورت خطی در کنار هم نیستند و از یک الگوی ناشناخته پیروی می کنند. در نتیحه می توان گفت تراکم پیکسلی ۸۰۶ پیکسل در هر اینچ در گوشی سونی اکسپریا زد ۵ پرمیوم ، از تمامی گوشی ها و تبلت ها سر تر است.
 
gsmarena_001
 
نمایش یک تست تصویر ۴K
ما با استفاده از دوربین خود تصاویر  و فیلم ها یی برای تست کیفیت نمایش روی صفحه نمایش در ASUS ZenFone ۲ (۱۰۸۰P)، ال جی G4 ( ۱۴۴۰p) و Sony Xperia Z5 پرمیوم (های ۲۱۶۰p) تهیه کردیم و آن ها را با هم مقایسه نمودیم.
برای مشاهده بهتر تفاوت ها ما بخشی از تصاوبر را برش داده ایم.بررسی را با صفحه نمایش ۴K در سونی اکسپریا زد ۵ پرمیوم آغاز کردیم.در صفحه نمایش ۴K انتظار می رود که تمام ۱۲ خط نازک در تمام جهت های عمودی و افقی به طور کامل مجسم شود.ما می توانیم خطوط تفکیک شده بیشتری را در سونی اکسپربا زد ۵ پرمیوم نسبت به ال جی جی ۲ مشاهده نماییم.با مشاهده این برش از عکس می توان گفت تا حدودی می توان با چشم غیر مسلح هم به تفاوت های صفحه نمایش ۴K با سایر صفحه نمایش ها پی برد.
 
gsmarena_001
در نتیجه می توان گفت صفحه نمایش ۴K  در گوشی سونی اکسپریا زد ۵ پرمیوم نسبت به سایر رقیبان برتری واضحی دارد و شما می توانید هنگام کار با این دستگاه تفاوت هایی را احساس نمایید.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا