اخبار

تغییر مسیر پارتیشن سیستمی در اندروید ۷ و گوشی های گوگل پیکسل برای مقابله با روت دیوایس

در حالی که مدت اندکی تا معرفی رسمی گوشی های گوگل پیکسل باقی مانده، به نظر می‌رسد که روت این دیوایس‌ها کاری بسیار دشوار و تا حد زیادی غیر ممکن خواهد بود. بر همین اساس می‌توان گفت که گوگل به شدت در حال مقابله با روترها بوده تا فضای پلتفرم موبایلی خودش را امن نگه دارد. لازم به ذکر است که این کمپانی قابلیتی را در اختیار توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها قرار داده تا قادر به جلوگیری از اجرای برنامه‌های توسعه یافته خود در دیوایس‌های روت شده باشند.
برای بسیاری از کاربران، آزادی عمل سیستم عامل اندروید یکی از جنبه‌های جذاب این پلتفرم موبایلی به حساب می‌آید. روت کردن یک دیوایس می‌تواند به شما امکاناتی فراتر از آن چه که به صورت پیشفرض از گوشی در اختیار شما قرار دارد را به ارمغان آورد و برای کسانی که علاقه‌مند به واکاوی این پلتفرم بزرگ متن باز هستند، بدون شک روت کردن می‌تواند فوق‌العاده باشد.
گوشی های هوشمند نکسوس گوگل مدت طولانی است که پس از زمان عرضه، به عنوان دیوایس‌هایی محبوب جهت روت و نصب رام‌های سفارشی شناخته می‌شوند. در حالی که معمولا این گوشی های هوشمند سریع‌ترین دریافت‌کنندگان به‌روزرسانی‌های رسمی OTA سیستم عامل اندروید هستند، آن‌ها ثابت کرده‌اند که به خوبی از نصب کاستوم رام و سایر ویژگی‌هایی از این دست حمایت می‌کنند.
بنابراین اگر شما هم از این دست افراد هستید، احتمالا به شدت در انتظار عرضه گوشی های جدید گوگل پیکسل هستید. چرا که این گوشی‌ها تازه‌ترین دستاوردهای صاحب بزرگ‌ترین پلتفرم دنیا را در خود جای می‌دهند و این قضیه به اندازه کافی می‌توانند برای کاربران حرفه‌ای شگفت انگیز اندروید باشد.
 
گوشی‌های گوگل پیکسل روت نمی‌شوند
 
قبل از اینکه وارد این موضوع شویم، ما باید روشن کنیم که این نخستین باری نیست که گوگل قصد سرکوب دیوایس‌های روت شده را دارد. این کمپانی اخیرا یک API جدید را در اختیار توسعه دهندگان قرار داده که به آن‌ها اجازه می‌دهد از اجرای اپلیکیشن‌هایشان در گوشی های روت شده و یا به طور واضح «نا امن» جلوگیری کنند. ما حتی اخیرا در به‌روزرسانی جدید بازی پوکمون گو نیز شاهد ممنوع بودن دسترسی کاربران اجرا کننده این بازی در گوشی های روت شده بودیم که بدون شک ناراحتی بزرگی را برای جامعه علاقه‌مندان به مبحث روت گوشی به همراه خواهد داشت.
علاوه بر این ما شاهد آن بودیم که یک به‌روزرسانی جدید در اندروید ۶ مارشمالو، کار روت دیوایس‌ها را با این نسخه‌ها سخت‌تر از گذشته کرده است. این به‌روزرسانی موجب می‌شود که اگر شما قصد روت گوشی حاوی سیستم عامل اندروید ۶٫۰ به بالاتر را داشته باشید، شما مجبور به انجام چیزی به نام “systemless root” خواهید بود. این بدان معناست که شما برای روت تلفنتان نباید پارتیشن سیستمی را تغییر دهید. اگر شما چنین تغییراتی را در دیوایس بالاتر از اندروید ۶٫۰ خود به جهت روت اعمال کنید، در هنگام روشن کردن گوشیتان شما یک پاپ آپ بر روی صفحه نمایش دریافت می‌کنید که بر روی آن عبارت «دستگاه شما دارای مشکل است» مشاهده می‌شود. بنابراین گوشی شما دیگر بوت نشده و دیگر استفاده‌ای بیش از یک تکه آجر نخواهد داشت!
به منظور غلبه بر این موضوع، کاربران علاقه‌مند به روت می‌توانند رم دیسک دیوایس خود را برای حاصل کردن نتیجه‌ای مشابه تغییر دهند اما با توجه به کدهای موجود در هر دو رام و کرنل اندروید ۷ نوقا، ظاهرا رم دیسک دیگر میزبان پارتیشن سیستمی بوده و نمی‌توان بر روی آن نیز تغییرات جدیدی را اعمال کرد.
هرچند این به معنی نابودی کامل روت نیست اما این‌گونه به نظر می‌رسد که با عرضه گوشی های گوگل پیکسل (Google Pixel) دیگر نمی‌توانید عملیات روت را بر روی این دسته از محصولات انجام دهید. بدین ترتیب توسعه دهندگان باید به دنبال راهکارهای دیگری برای روت دیوایس‌های جدید کمپانی گوگل باشند.
در حالی که توسعه دهندگان همیشه به دنبال پیدا کردن راه‌های جدید برای روت دیوایس‌ها هستند، این کاملا آشکار است که گوگل خیلی سفت و سخت می‌خواهد کاربران را در انجام این کار محدود کند. بدین ترتیب باید دید که آیا این توسعه دهندگان می‌توانند پس از مدتی تلاش راهی برای روت گوشی های گوگل پیکسل پیدا کنند یا خیر!
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا