اخبار

جزئیات بیشتری از پردازنده های Helio X30 و X35 مدیاتک منتشر شد

پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۲۰ و ۸۲۱ کوالکام و نیز اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ در حال حاضر قدرتمندترین چیپ‌ست‌های موبایلی‌ عرضه شده به بازار هستند. بسیاری از گوشی‌های‌هوشمند امروزی از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ بهره می‌برند و چندین محصول از کمپانی سامسونگ نیز به چیپ اگزینوس ۸۸۹۰ مجهز شده‌اند. هر دو این چیپ‌ست‌ها از نوع ۶۴ بیتی محسوب می‌شوند. اسنپدراگون ۸۲۰ شامل چهار هسته‌ بوده و اگزینوس ۸۸۹۰ از هشت هسته‌ بهره می‌برد.
کمپانی مدیاتک نیز در سال ۲۰۱۶ دو پردازنده‌ی پرچمدار را معرفی کرده که هردو چیپ‌هایی قابل قبولی تلقی می‌شوند. در حال حاضر Helio X20 و Helio X25 در تعداد انگشت‌شماری از گوشی‌های‌هوشمند مورد استفاده قرار گرفته‌اند. شرکت مدیاتک چند هفته‌ پیش از نسل جدید این پردازنده‌ها که Helio X30 نام دارد، رونمایی کرد. علاوه بر این، قبلا شایعاتی هم در مورد چیپ Helio X35 منتشر شده، که البته این شایعه‌ها حاکی از جزئیات خاصی نبودند. اما به تازگی اطلاعات بیشتری در مورد هر دو پردازنده‌ی Helio X30 و Helio X35 رویت شده است.
Helio X30 توسط کمپانی TSMC و با فناوری ۱۰ نانومتری تولید خواهد شد، درحالی که نسل قبلی این پردازنده با فناوری ۲۰ نانومتری تولید شده بود. پیش از این، گفته می‌شد که این چیپ با فناوری ۱۶ نانومتری تولید خواهد شد، اما مدیاتک تصمیم گرفته تا گام را فراتر نهاده و از فناوری ۱۰ نانومتری برای تولید Helio X30 استفاده کند.
انتظار می‌رود تولید انبوه این پردازنده اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده آغاز شود، بنابراین احتمالا به این زودی‌ها شاهد عرضه‌ی دستگاه‌هایی که از Helio X30 بهره می‌برند نخواهیم بود. چیپ Helio X35 نیز تا حدودی شبیه به Helio X30 خواهد بود، اما سرعت فرکانس کاری هسته‌های آن بالاتر در نظر گرفته می‌شود که از این بابت دو چیپ جدید مورد اشاره وضعیتی شبیه به نسل‌های قبلی خود یعنی Helio X20 و Helio X25 خواهند داشت.
دو پردازنده‌ی جدید معرفی نشده‌ی مدیاتک شامل دو هسته از نوع Cortex-A73 هستند که فرکانس کاری آن‌ها روی ۲.۸ گیگاهرتز تنظیم شده و چهار هسته‌ی دیگر این چیپ‌ها از نوع Cortex-A53 در نظر گرفته شده و فرکانس کاری این چهار هسته نیز روی ۲.۲ گیگاهرتز تنظیم شده است. علاوه بر این، Helio X30 و Helio X35 چهار هسته‌ی دیگر از نوع Cortex-A35 خواهند داشت که فرکانس این هسته‌ها نیز روی ۲.۰ گیگاهرتز تنظیم شده است.
در نظر داشته باشید که فرکانس کاری در Helio X35 در هر هسته بالاتر است. بنابراین همانطور که مشاهده می‌کنید این دو چیپ‌ست هر کدام شامل ۱۰ هسته‌ی پردازشی خواهند بود که از این بابت هم دقیقا شبیه به نسل قبلی‌ خود هستند. علاوه بر آنچه اشاره شد، کمپانی مورد بحث قصد دارد تا یک پردازنده‌ی گرافیکی جدید را در چیپ‌های جدید خود تعبیه کند و در واقع این Helio X30 و Helio X35 با پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR 7XT چهار هسته‌ای عرضه خواهند شد.
تمام اطلاعاتی که از دو چیپ مورد بحث در دسترس قرار دارد، همان‌ مواردی است که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، اما مطمئنا کمپانی مدیاتک در طی چند هفته‌ی آینده و با نزدیک شدن به زمان معرفی دو پردازنده‌ی Helio X30 و Helio X35، جزئیات بیشتری را در مورد آن‌ها منتشر خواهد کرد.
تولید انبوه چیپ‌ست Helio X30 احتمالا اواخر سال جاری آغاز خواهد شد اما حتی در این شرایط، گوشی‌های مجهز به این پردازنده‌ تا پایان سه‌ماهه‌ی اولی سال ۲۰۱۷ از راه نخواهند رسید. البته این موضوع صرفا حدس و گمان است و نمی‌توان با اطمینان کامل در این باره سخن گفت.
نظر شما در مورد چیپ‌ست‌های جدید کمپانی مدیاتک چیست؟ آیا این شرکت می‌تواند با Helio X30 و Helio X35 با دو رقیب بزرگ این حوزه یعنی سامسونگ و کوالکام، رقابت مستقیم و نزدیک‌تری داشته باشد؟

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا