اخبار

خطر بزرگ انتشار عکس در شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی به مکانی برای به اشتراک‌گذاری تصاویر تبدیل شده‌اند. اکثر تصاویر به اشتراک داشته شده در شبکه‌های اجتماعی مربوط به زندگی شخصی کاربران است. اما اغلب کارشناسان معتقدند کاربران می‌بایست نسبت به عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند بیشتر مراقب باشند.
ممکن است در نگاه اول به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و تصاویر در شبکه‌های اجتماعی آن‌چنان مهم و حساسیت برانگیز نباشد، اما به عقیده کارشناسان شبکه‌های اجتماعی همین تصاویر می‌تواند وسیله‌ای باشد برای لو دادن اطلاعات شخصی و شغلی کاربران.
در اکثر تلفن‌های هوشمند قابلیت ردیابی کاربران با استفاده از شناسایی موقعیت‌های جغرافیایی که در آن حضور داشته‌اند و برچسب گذاری موقعیت جغرافیایی بر روی تصاویر به اشتراک گذاشته شده امکان‌پذیر است. این داده‌ها و اطلاعات اغلب از طریق ماهواره و GPS استخراج می‌شوند. اگر کاربر سرویس دسترسی به موقعیت کاربر را در گوشی همراه خود فعال کند، در این صورت این اطلاعات به صورت پیش‌فرض توسط تلفن همراه شما قابل‌دسترسی خواهد بود. اما برچسب‌هایی که روی تصاویر به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد بر اساس همین اطلاعات ایجاد می‌شود و به سایر کاربران امکان ردیابی و با خبر شدن از موقعیت و محلی را که در آن بوده‌اید می‌دهد.
کریس هادناگی، مدیر شرکت مهندسان اجتماعی به خبرگزاری MSN توضیح داده است که دسترسی به موقعیت مکانی کاربران شبکه‌های اجتماعی برای سایر کاربران تا چه حد آسان و امکان‌پذیر است. او از یک ابزار بسیار ساده که در اکثر سیستم‌های مک قابل‌دسترسی است برای این کار استفاده کرده است. در واقع این ابزار یا اپلیکیشن امکان دسترسی به اطلاعات GPS کاربران دیگر را با استفاده از تصاویر به اشتراک گذاشته شده آن‌ها بر روی شبکه‌های اجتماعی، می‌دهد. با استفاده از ارسال اطلاعات استخراج شده به گوگل مپ، به راحتی می‌توان موقعیت و مکان کاربر را شناسایی کرد و حتی آدرس دقیق آن را نیز پیدا کرد. به این ترتیب صاحبان بسیاری از مشاغل خاص و گاهی سری به هیچ وجه نمی‌توانند از لو رفتن مکان خود در امان باشند.
 
در واقع این امکانات به بسیاری از افراد سودجو کمک می‌کند تا بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر به مقاصد شوم خود برسند.
در کالیفرنیا فردی به نام آرتور گالوان، با استفاده از تصاویر به اشتراک گذاشته شده در شبکه اجتماعی اینستاگرام به راحی توانست محل زندگی قربانی خود را یافته و به خانه او هجوم ببرد. او از اطلاعات برچسب گذاری شده بر روی تصاویر به اشتراک گذاشته شده توسط قربانی خود استفاده کرده و آدرس محل زندگی وی را با استفاده از گوگل مپ به‌آسانی پیدا کرده است. به این ترتیب این دزد حرفه‌ای با حمله به خانه فرد قربانی مقدار زیادی پول و اشیاء قیمتی از خانه وی سرقت کرده است. در واقع نه تنها اطلاعات شخصی بلکه اطلاعات حرفه‌ای بسیاری از افراد نیز در معرض خطر و آسیب جدی است.
فرض کنید کارمند یک اداره که سمت نسبتاً مهم و خاصی هم در آن اداره دارد به یک سفر مهم کاری برود که کسی نباید از محل و زمان آن سفر خبر داشته باشد. اگر این کارمند عکسی از سفر خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد و اتفاقاً محل عکس هم مشخص باشد یعنی اطلاعات زیادی در مورد سفر او لو رفته است. اینکه به کجاها رفته و با شرکت‌ها و اشخاصی در تماس بوده همه و همه می‌توانند از روی این عکس‌ها با استفاده از قابلیت داده‌های موقعیت کاربر در تلفن همراه همه و همه می‌توانند لو بروند.
اطلاعات موقعیت مکانی یک بخش اساسی و بنیادی در طراحی بسیاری از اپلیکیشن‌های تلفن همراه است. مثلاً بازی پوکمون‌گو فقط و فقط در صورتی اجرا می‌شود و می‌توان با آن بازی کرد که اطلاعات و داده‌های مربوط به موقعیت مکانی کاربر فعال باشد. درست است که این اپلیکیشن فقط یک بازی است اما بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های مهم و ضروری دیگر هم وجود دارند که تنها به شرطی اجرا می‌شوند که قابلیت داده‌های مکانی گوشی همراه فعال باشد.
برای فعال کردن یا غیر فعال کردن ین قابلیت از قسمت تنظیمات تلفن همراه به بخش دادهای مکانی رفته و علامت این بخش را انتخاب و یا از حالت انتخاب درآورید.
نکته مهم و قابل توجه برای افرادی که داری شغل‌های مهم و حساس هستند و یا به هر دلیلی نمی‌خواهند موقعیت مکانی آن‌ها برای افراد و کاربران دیگر مشخص شود این است که هنگام استفاده از یک اپلیکیشن و نرم‌افزار بهتر است در خصوص استفاده آن از داده‌های موقعیت مکانی مطمئن شوند. یا اینکه می‌توانند تمام سرویس‌های دسترسی به موقعیت مکانی را غیر فعال کنند که البته با غیر فعال کردن آن بسیاری از قابلیت‌ها مثل Find My iPhone  و Map در گوشی‌هایی مثل آیفون از کار می‌افتند.
 
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا