اخبار

رویای ارزان شدن اینترنت همراه ! اینترنت همراه از ۰٫۵ ریال در هر کیلوبایت به ۰٫۴ ریال کاهش یافت!

مبحث کاهش قیمت اینترنت چیزی نیست که به چند سال اخیر برگردد؛ این موضوع از بدو عام شدن استفاده از شبکه‌ی جهانی در کشورمان داغ بوده است؛ اما با عرضه‌ی نسل جدید اینترنت همراه، کلیدواژه‌ی کاهش قیمت هم معنای جدیدی پیدا کرد. طی چند ماه اخیر صحبت‌هایی در خصوص کاهش قیمت اینترنت همراه شنیده می‌شد، اما ظاهرا این انتظار بیهوده بوده و خیال خامی بیش نیست.
نیم دهه‌ی اخیر در ایران، دوران شکوفایی مشترکان اینترنت موبایل بوده است و از همین رو، مسئولیت اپراتورها در ارائه خدمات مطلوب دو چندان شده است. بعد از اینکه مصوبه‌ی رگولاتوری مبنی بر ارزان‌تر شدن ۲۰ درصدی هزینه اینترنت همراه از ابتدای مرداد ماه مطرح شد، بسیاری انتظار داشتند با کاهش‌ هزینه‌های اینترنتی خود بر بستر موبایل مواجه شوند، اما طبق معمول قرار نیست چیزی بهتر شود و مصوبه‌ی رگولاتوری عملا هیچ تاثیری در بهای اینترنت همراه کاربران نخواهد داشت.
روزهای اول مرداد ماه بود که مصوبه تغییر تعرفه اینترنت ثابت ADSL و اینترنت همراه با ابلاغ سازمان تنظیم مقررات ارتباطات جامه عمل پوشید؛ مصوبه‌ای که قرار بود تعرفه‌‌های در نظر گرفته شده برای اینترنت ثابت را تا ۱۶ درصد و تعرفه اینترنت موبایل را نیز تا یک‌دهم ریال یا ۲۰ درصد کاهش دهد.
چنین ابلاغیه‌ای، مسلما بسیاری از کاربران اینترنت موبایل در کشور را به کاهش هزینه‌های اینترنتی خود امیدوار کرد؛ اما در حال حاضر که سه هفته از ماه مرداد می‌‌گذرد، تغییر بسزایی در هزینه‌های اینترنت موبایل توسط کاربران احساس نمی‌شود.
دلیل چنین اتفاقی نیز بسیار روشن است، چرا که مصوبه رگولاتوری به گونه‌ای طراحی‌شده تا عملا تفاوت فاحشی برای بیش از ۸۰ درصد کاربران اینترنت همراه در کشور که طیف وسیعی از مشترکان اینترنت موبایل در کشور را شامل می‌شوند، رخ نخواهد داد. جالب‌توجه است که مصوبه‌ی طرح شده تنها کاربرانی را تحت نظر دارد که گاه‌به‌گاه و به صورت موقتی از اینترنت استفاده می‌کنند و نه مشترکانی که بسته اینترنتی موبایل می‌خرند.
 
اینترنت همراه
 
داستان از آنجایی آب می‌خورد که تعرفه‌های اینترنت موبایل در کشور از بدو ورود اینترنت نسل جدید ۳ و بعد از آن نسل ۴ به گونه‌ای طرح‌شده بود که استفاده از آن، بسیاری از کاربران را با هزینه‌های هنگفت مواجه می‌کرد. در نتیجه‌ی آن، موضوع بسته‌های اینترنتی از سوی اپراتور‌های مختلف طرح شد تا در کنار خدمات اینترنت همراه، هزینه‌های آن تا حدود یک هشتم کاهش یابد.
 
در مثالی دقیق‌تر، آنچه تحت نظر مصوبه رگولاتوری برای کاربران اینترنت ایران است، یعنی کاهش ۲۰ درصدی از تعرفه ۰٫۵ ریال به ۰٫۴ ریال در هر کیلوبایت برای مصارف اینترنت آزاد که از این رو، در هزینه‌های بسته‌های اینترنتی ارائه شده توسط اپراتورها تغییری ایجاد نخواهد کرد. ضمن تشکر از مسئولین مرتبط، خوشبختانه اکنون اگر بخواهیم از اینترنت آزاد استفاده کنیم به جای پرداخت ۰٫۵ ریال در هر کیلوبایت تنها ۰٫۴ ریال پرداخت می‌کنیم!
بسته‌های اینترنتی اپراتورهای موبایل اکنون تقریبا برای هر ۲ گیگابایت ترافیک چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان از کاربران دریافت می‌کنند که بسته به نوع سرعت می‌تواند متفاوت باشد؛ اما استفاده از  ترافیک یک گیگابایت در اینترنت آزاد با حساب کاهش ۲۰ درصدی قیمت آن، چیزی حدود ۴۰ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت.
در واقع مصوبه‌ هوشمندانه‌ لحاظ شده، نه تنها ۸۰ درصد از کاربران موبایل در کشور را که اقدام به خرید بسته‌های اینترنتی می‌کنند شامل نمی‌شود، بلکه برای ۲۰ درصد باقی‌مانده که اینترنت آزاد را مورد استفاده قرار می‌دهند هم چندان تغییر ایجاد نخواهد کرد. در نتیجه می‌توان گفت که مصوبه رگولاتوری در خصوص اینترنت موبایل تنها یک مصوبه نمایشی بوده و جنبه‌ی تبلیغاتی دارد. هر چند که در خصوص اینترنت ADSL می‌توان آن را جالب‌توجه دانست، البته با فرض اینکه خدمات رسان‌ها آن را به صورت دقیق اجرا کنند.
نکته‌ی جالب‌تر اینکه اخیرا صادق عباسی شاهکوه معاون رگولاتوری، ضمن اشاره به آمار پایین تماشا ویدئو در اینترنت ایران نسبت به دنیا، اعلام داشت که امید است با کاهش‌های جدید تعرفه اینترنت شاهد رشد سهم بازار ICT خصوصا در زمینه تماشای ویدئو باشیم. وی در این باره گفت:

با توجه به مصوبات جدید قیمت و تعرفه‌ی اینترنت به نظر می‌رسد که مردم دیگر نباید نگران محتوای داخلی و پایان یافتن حجم‌ آن در این حوزه باشند؛ به طوری‌که قرار است سهم بازار ICT به خصوص در حوزه ویدیو به ۸۰ درصد برسد.

جای بسیار تامل دارد که چگونه مسئولان رگولاتوری امیدوارند با این گونه مصوبات، ایران را در خصوص تماشای محتوا ویدئو در جهان به سطح استاندارد برسانند؟ چرا که عملا مصوبه رگولاتوری تاثیری در هزینه اینترنت همراه در کشور نخواهد داشت!
در کنار همه‌ی این‌ها، طبق آخرین گزارشی که از نهاد Akamai منتشرشده، ایران با داشتن پایین‌ترین سرعت اینترنت موبایل در دنیا با ۱٫۳ مگابیت بر ثانیه آخرین رتبه جهانی را از آن خود کرده و حتی کشوری نظیر ویتنام با اینترنت موبایل ۱٫۸ مگابیتی بالاتر از کشورمان قرار گرفته!
بهتر است که مسئولین وزارت‌های پر تلاش ارتباطات و نهاد رگولاتوری، به دنبال راهکاری تاثیر گذار برای رسانیدن ایران به سطح استانداردهای جهانی باشد. چرا که ارائه چنین مصوبات نمایشی به جز به اشتباه انداختن کاربران و افزایش نارضایتی آن‌ها، نمی‌تواند نهادهای بین‌المللی را تحت تاثیر قرار دهد!

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا