اخبار

سورس کد یاندکس بزرگترین موتور جستجوگر روسیه توسط کارمند آن ربوده شد!

در دنیای اینترنت کنونی موتورهای جستجوگر نقش تعیین کننده‌ای در جهت‌دهی به افکار عمومی دارند، از این رو کد منبع و الگوریتم‌های مورد استفاده آن‌ها را می‌توان اصلی‌ترین دارایی موتورهای جستجو دانست، به طوری که شاید برملا شدن کد سورس‌ها نابودی این کسب‌وکار را به همراه آورد.
یاندکس یک شرکت فناوری اطلاعات روسی است که بزرگ‌ترین موتور جستجوی روسیه و هشتمین موتور جستجوی جهان را اداره می‌کند. همچنین این شرکت توسعه دهنده سرویس‌ها و محصولات اینترنتی بسیاری هم بوده است. صفحه خانگی Yandex_ru محبوب‌ترین وب‌سایت در روسیه است که به تازگی سورس کدهای آن توسط یکی از کارمندان سابقش ربوده شده است.
دیمیتری کروفوف نام کارمندی است که هنوز به طور دقیق مشخص نگردیده که چه مسئولیتی در یاندکس بر عهده داشته، اما آن‌طور که از شواهد و قرائن پیداست توانسته به اصلی‌ترین کد سورس‌های موتور جستجوگر و الگوریتم‌های سرور یاندکس دست پیدا کند. وی پس ربودن این اطلاعات درصدد فروش آن‌ها در غالب آی‌پی پک در خرده‌فروشی الکترونیکی NIX و سپس در انجمن هکرهای darknet برآمده است.
یاندکس تخمین می‌زند که این اطلاعات بیش از ۱۵ میلیون دلار بیرزد، با این حال دیمیتری کروفوف حاضر شده است که در قبال دریافت ۲۵ هزار دلار پول نقد آن‌ها در اختیار هر شخص حقیقی یا حقوقی قرار دهد. البته وی هیچ‌گاه به اهداف شوم خود دست نیافت زیرا سازمان فدرال روسیه با ردیابی تبلیغات ارائه شده در darknet موفق به شناسایی و دستگیری او گردیده است.
دیمیتری کروفوف هرچند به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد، با این حال اکنون بدون هیچ حقوق و مزایایی در یاندکس مشغول کار کردن است. این اتفاق نشان می‌دهد که سورس کد موتورهای جستجوگر اینترنتی به چه میزان می‌توانند با ارزش باشند از این رو دیگر غول‌های این عرصه همچون مایکروسافت و گوگل بایستی بیش‌تر از پیش در پی محافظت از اطلاعات خود اقداماتی انجام دهند.
منبع: geek

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا