اخبار

سیستم تازه تشخیص کلام مایکروسافت با انسان «برابری» می کند !

تیم هوش مصنوعی و تحقیقات مایکروسافت موفق به ایجاد نوعی سیستم تشخیص کلام شده که قادر است همچون انسان کلمات ادا شده در یک مکالمه را درک کند.
خبر توسعه این سیستم چندی قبل در قالب خبری در وبلاگ مایکروسافت منتشر شد و یافته های این تیم نیز روز دوشنبه همین هفته منتشر گردید.
این تکنولوژی قابل توجه به زعم مایکروسافت توانسته به سطح «برابری با انسان» دست پیدا کند؛ بدان معنا که علاوه بر نبود هیچ نقصی در آن، نرخ خطایش در تشخیص نیز اگر از انسان کمتر نباشد از آن فراتر نمی رود.
طبق اعلام پژوهشگران مایکروسافت نرخ خطای این سیستم برابر با ۵٫۹ درصد است که از رقم ۶٫۳ درصدی ثبت شده در ماه قبل به میزان قابل توجهی کمتر است.
در نظر داشته باشید این دستاورد از اهمیتی به مراتب بیشتر از آنچه به نظر می رسد برخوردار است؛ طبق تحقیقات صورت گرفته و آمارهای مطرح شده در این رابطه، انسان به طور معمول در تشخیص حروف اضافه مشکل دارد و این یعنی برای نخستین بار یک کامپیوتر توانسته همانند انسان کلمات به کار رفته در یک مکالمه را تشخیص دهد.
گفتنی است که سیستم مذکور از شبکه های عصبی برای پردازش حجم قابل توجه دیتا بهره می گیرد و هرچه در معرض اطلاعات بیشتری قرار می گیرد، بیشتر تشخیص الگوهای کلامی را یاد می گیرد.
این کشف همچنین برای نرم افزارهای تبدیل کلام به متن از جمله دستیارهای مجازی نظیر کورتانای مایکروسافت نیز  از اهمیت بالایی برخوردار است و آنطور که «هری شام» نایب رئیس گروه هوش مصنوعی و تحقیقات این شرکت گفته این دستاورد کورتانا را قدرتمندتر خواهد کرد و ساخت یک دستیار حقیقتا هوشمند را ممکن می نماید.
 
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا