اخبار

لاگین بدون نیاز به پسورد تا پایان سال به اندروید می‌رسد

تاکنون چند بار پسورد خود را فراموش کرده‌اید؟ این اتفاق حداقل چند بار برای همه کاربران رخ داده است، شاید برای برخی کاربران، فراموش کردن پسورد بارها رخ داده باشد و نخواهند این موضوع را تایید کنند. تاکنون روش‌های مختلفی جهت حذف رمز عبور و لاگین بدون نیاز به پسورد معرفی شده‌اند.
یکی از بهترین روش‌های جایگزین رمز عبور و لاگین بدون نیاز به پسورد ، قفل هوشمند (Smart Lock) نام دارد که از مدت‌ها پیش در سیستم‌ عامل اندروید گنجانده شده است. به لطف این قابلیت صفحه لاک‌اسکرین تلفن شما در مکان‌های خاص، اتصال به یک دستگاه بلوتوث خاص و یا استفاده از NFC قفل نمی‌شود؛ روش کار اسمارت لاک بسیار ساده و در عین حال کاربردی است.
سال گذشته و در حاشیه یکی از جلسات استراحت در کنفرانس I/O گوگل، از پروژه Abacus رونمایی شد. در واقع لاگین به پسورد و قفل هوشمند تلفن‌های اندرویدی از وظایف اصلی این پروژه گوگل به شمار می‌روند. طبق استراتژی جدید این پروژه، کاربران با توجه به امتیاز امنیتی (Trust Score) وارد اپلیکیشن‌های اندروید می‌شوند. این امتیاز تجمعی، با بررسی و پردازش فاکتورهای گوناگونی تولید می‌شود. به‌عنوان‌مثال، الگوی تایپ کاربر، موقعیت مکانی کنونی، الگوی صدا و سرعت عملکرد، شناسایی چهره و سایر موارد دیگر.
پروژه Abacus همچون پروژه جدید Svelte گوگل در پس‌زمینه اندروید فعالیت می‌کند و در حال جمع‌آوری دیتا است؛ پروژه Svelte گوگل به جهت کاهش انرژی مصرفی سیستم‌عامل در حین غیرفعال بودن تلفن طراحی شده است و Doze یکی از زیرمجموعه‌های آن به شمار می‌رود.
همان‌طور که گفتیم، پروژه مذکور مدام در حال ثبت دیتا و اطلاعات کاربری افراد است و با توجه به این اطلاعات، امتیاز تجمعی اطمینانی تولید می‌کند. بدین ترتیب تلفن‌ اندرویدی می‌تواند تفاوت استفاده شما و سایر افراد از خود را تشخیص دهد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، اگر امتیاز تجمعی شما پایین باشد، اپلیکیشن‌ها از شما همواره تقاضای رمزعبور خواهند کرد و خبری از لاگین بدون نیاز به پسورد در تلفن نیست.
دانیل کافمن، رئیس جدید بخش ATAP، اعلام کرده است که مهندسان بخش هوشمند جست‌وجوی گوگل تلاش‌های بسیاری در تبدیل پروژه Abacus به یک API امنیتی کرده‌اند. وی همچنین اعلام کرد که این API جدید از ماه آینده به‌صورت آزمایشی در چند بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مصاحبه نام بانک‌ها ذکر نشده است، اما آقای کافمن صریحا اعلام کرد که چند موسسه بزرگ تجاری از این قابلیت استفاده می‌کنند.
آقای کافمن امیدوار است که این قابلیت مراحل آزمایشی با موفقیت طی کند. در این صورت پروژه Abacus تا پایان سال رسما در اختیار تمام توسعه‌دهندگان اندرویدی قرار می‌گیرد.
بنابراین خوشبختانه تا پایان سال، احتمال لاگین بدون نیاز به پسورد در اپلیکیشن‌های امنیتی و مختلف هر تلفن اندرویدی مسیر می‌شود و این خبر واقعا برای همه کاربران هیجان‌انگیز است. البته توسعه‌دهندگان در استفاده یا عدم استفاده از چنین قابلیتی در محصولات خود حق انتخاب دارند. بنابراین امکان لاگین بدون نیاز به پسورد به‌یک‌باره بر روی تمام اپلیکیشن‌های اندرویدی پشتیبانی نخواهد شد، درست مثل API اثرانگشت در اندروید ۶٫۰ مارشمالو.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا