اخبار

لغو طرح های مکالمه نامحدود اپراتور ها توسط رگولاتوری غیر قانونی بوده است !

یکی از اقدامات خوب و تحسین برانگیز اپراتورهای موبایل کشور در سال های اخیر، ارائه طرح های مکالمه نامحدود درون شبکه ای به کاربران بود که از اواخر تابستان ۹۴ در کشور اجرایی شد.اما مدتی پیش، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ضد رقابتی خواندن اینگونه طرح ها دستور لغو آن برای تمامی اپراتورهای همراه را صادر کرد.حالا مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی علل توقف طرح مکالمه نامحدود اپراتورهای تلفن همراه را بررسی کرده و نتایج این بررسی نشان می دهد که رگولاتوری برخلاف قوانین عمل کرده و با این اقدام حقوق میلیون‌ها مشترک را ضایع کرده است.
طرح مکالمات نامحدود درون‌شبکه همراه اول، ایرانسل و رایتل با عناوین “هدف رو بزن”، “مکالمه شگفت‌انگیز” و “دِکا” در نیمه دی ماه سال جاری با درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی متوقف شد.
در حالی اپراتورهای موبایل کشورمان به درخواست رگولاتوری جامه عمل پوشاندند که عملا این طرح به درخواست یکی از اپراتورهای موبایل متوقف شد؛ استدلال مسئولان ذی‌ربط از چنین اقدامی این بود که مکالمات نامحدود باید در بازه زمانی مشخصی ارائه شود در غیر این صورت فضا را برای اپراتورهای کوچک‌تر غیررقابتی می‌کند.
البته نکته جالب این است اپراتور کوچکی که اقدام اپراتورهای دیگر در ارائه مکالمات نامحدود را اقدامی ضدرقابتی می‌دانست، خودش نیز مکالمات نامحدود درون شبکه ارائه می‌کرد.
با این حال قبل از دستور رگولاتوری، ایرانسل و رایتل جلوی اجرای طرح را گرفته بودند و در آن بازه زمانی فقط همراه اول به مشترکان دائمی و اعتباری خود “مکالمه نامحدود درون شبکه” ارائه می‌کرد.
این اقدام که عملا جلوی منافع دو طرفه مشترکان و اپراتورها را گرفت، نارضایتی‌های بسیاری را به دنبال داشت و اغلب مردم که از چنین طرح‌هایی در راستای کاهش هزینه های خود استفاده می‌کردند، این اقدام را ناعادلانه دانستند.
رسانه‌ها نیز انتقادات فراوانی را از دیدگاه‌های مختلف نظیر عمل خلاف جریان جهانی (تمامی اپراتورهای دنیا اغلب چنین طرح‌های تشویقی را برای مشترکان خود دارند) مطرح کردند اما سرانجام این اقدام به قوت خود باقی ماند.
حال با گذشت نزدیک به دو ماه از چنین تصمیمی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی علل توقف طرح مکالمه نامحدود اپراتورهای تلفن همراه را بررسی کرده است.
دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین این مرکز با بیان این مطلب که یکی از طرح‌های مهم اپراتورهای ارتباطات همراه کشور از اواخر تابستان سال ۱۳۹۴ با عنوان “طرح مکالمه نامحدود درون شبکه‌ای” رونمایی شد، عنوان کرد: طرح مکالمه نامحدود درون شبکه‌ای در سایر کشورهای جهان و در اکثر قریب به اتفاق اپراتورها اجرا و از منظر رگولاتوری اقدامی موجه و کنشی رقابتی محسوب می‌شود.
اجرای چنین طرح‌هایی توسط اپراتورهای کشور منافع فراوانی برای ذی‌نفعان اعم از اپراتورها، مشترکان و دولت دارد و طرح‌های “همه سر برد” محسوب می‌شود.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این طرح اپراتورها را ضد رقابتی تشخیص داد و در یک اقدام غیرمنتظره و فراتر از وظایف اساسنامه‌ای خود دستور لغو طرح مکالمه نامحدود درون شبکه‌ای همه اپراتورهای همراه کشور را صادر کرد که این اقدام سازمان مذکور مغایر با ماده (۶) و بند «د» ماده (۱۸) قانون سیاست‌های اصل ۴۴ بوده زیرا براساس این قانون، شورای رقابت مسئول تشخیص فعالیت ضد رقابتی است.
علاوه بر آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجری مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است حال آنکه این کمیسیون مصوبه‌ای برای لغو طرح مکالمه نامحدود اپراتورها صادر نکرده است؛ لذا این اقدام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یک برخورد نامتعارف، ضد رقابتی و فراقانونی است که موجب تضییع حقوق میلیون‌ها مصرف کننده طرح تشویقی شده و آثار نامطلوبی را بر اپراتورهای ارتباطی و همچنین درآمد دولت از فعالیت این اپراتورها به جای گذاشته است.
منبع : farsnews

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا