اخبار

چرا مایکروسافت لینکدین را خرید؟

مایکروسافت دو روز پیش با خریدِ لینکداین جهان را شگفت‌زده کرد. با ۲۶.۲ میلیارد دلار، که قیمتی بسیار گران برای یک شبکه‌ی اجتماعی به نظر می‌رسد. قیمتی که باعث شد این تصاحب مایکروسافت، گران‌ترین و بزرگ‌ترین خریدِ این شرکت در طول تاریخ‌اش باشد. ساتیا نادلا، جانشینِ بیل گیتس، که مدتی هست به عنوانِ رئیس مایکروسافت مشغول به کار شده، تصیمیم بسیاری بزرگی گرفته؛ تصمیمی که قطعاً موفقیت و یا شکستِ آن، تعیین‌کننده ادامه و یا عدم ادامه‌ی فعالیت‌های او به عنوان CEO مایکروسافت خواهد بود. حالا با وجودِ اینکه چرایی رقمِ صرف‌شده برای خرید لینکداین پابرجاست، سوال مهم‌تر این است که “دقیقاً چرا مایکروسافت، لینکداین را خرید؟
 
مایکروسافت لینک دین را خرید
جواب این سوال را تا کمی می‌توان از یادداشتی که خود ساتیا نادلا برای کارمندانش در توضیح این تصاحب نوشت، یافت؛ او توضیح می‌دهد که “لینکداین جایی است که مردم شغل پیدا می‌کنند، مهارت‌های خود را پرورش می‌دهند و کارها و پروژه‌هایشان را می‌فروشند یا به انجام می‌رسانند.” در فضای کاری حرفه‌ای، لینکداین ابزاری اساسی است؛ با ۴۳۳ میلیون عضو که یک چهارمشان در طول ماه از این شبکه‌ی اجتماعی دیدن می‌کنند. این بدان معناست که لینکداین، به مایکروسافت اجازه دسترسی به بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر را می‌دهد که به لطفِ ذاتِ حرفه‌ایِ لینکداین، نیازهای این ۴۳۳ میلیون کاربر نزدیکی بسیاری به سرویس‌های مایکروسافت دارد.
مدیرعامل مایکروسافت ادامه می‌دهد: “تلفیق مایکروسافت و لینکداین به ما اجازه می‌دهد تا تجربیاتِ جدیدی برای کاربران خلق کنیم؛ می‌توانیم مقالاتی را مرتبط با کاری که هرکس در لینکداین در حال انجام است به او پیشنهاد دهیم. یا مجموعه‌ نرم‌افزارهای آفیس می‌توانند، هنگامی که کاربر در حال کار بر روی یک پروژه است، به او متخصصانی در آن زمینه که در لینکداین عضو هستند را به شما پیشنهاد کند.”
نادلا، مثالی از ارتباط کورتانا (دستیار مجازی مایکروسافت) و لینکداین هم ارائه می‌کند؛ کورتانا می‌تواند به شما پیش‌زمینه‌ای از شخصی که قرار است با او بر سر موضوعات کاری دیدن کنید ارائه کند. به هر حال، واضح است که لینکداین قرار است کمکی باشد برای مایکروسافت تا کورتانا را در محل کار هوشمندتر کند و حضور خود را در محل‌های کار افزایش دهد؛ کاربران را قانع کند که به جای استفاده از فیسبوک و یا گوگل در محل کار، از لینکداین استفاده کنند. چیزی که با توجه به ماهیتِ “حرفه‌ای” لینکداین، مایکروسافت را کمی از رقبا جلو می‌اندازد. “محلِ کار” چند وقتی است یکی از موضوعات حساس و پراهمیت بوده و مایکروسافت، گوگل و فیسبوک با سرویس‌های خودشان، به شدت دنبالِ آن بوده‌اند.
خوب است اشاره‌ای هم به دو تصاحب قبلی مایکروسافت کنیم؛ “Yammer” سرویسی که ارتباط خصوصی بین کارمندان یک سازمان را میسر می‌کند، و “Skype”، سرویسی آشناتر که تماس‌های صوتی و تصویری را مهیا می‌سازد. هر دوی این محصولات، موفقیت‌هایی داشته‎‌اند و اما به طور مشخص، آنچنان سودی برای مایکروسافت نداشته‌اند.
به هر حال، واضح است که لینکداین قرار است تغییرات اساسی را تجربه کند؛ همگان به دقت در حال تماشا هستند که چگونه این غول تکنولوژی از پس وارد کردنِ لینکداین به محیط آفیس و دمیدن روحِ “مایکروسافتی خاص” خود در آن می‌شود.
 
منبع : زوم تک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا