اخبار

محققان ایرانی توانستند با استفاده از فناوری نانو کیفیت تصاویر MRI را بهبود بخشند

گروهی از محققان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز توانستند با سنتز نانو ذرات مغناطیسی، کیفیت تصویربرداری MRI را تا حد قابل توجهی بهبود بخشند.
MRI یا روش تصویربرداری با تشدید مغناطیس یکی از روش های پیشرفته تصویربرداری پزشکی است. این روش از تصویربرداری برای مشاهده بافت های داخلی بدن استفاده می شود. در سایر روش ها مانند رادیوگرافی با اشعه ایکس و سی تی اسکن، مقدار معینی اشعه یونیزه کننده به بدن تابانده می شود که در صورت افزایش از آن حد می تواند برای سلول های بدن مشکل ساز باشد. اما MRI در این خصوص بسیار ایمن تر و کم ضررتر است. اما به دلیل پایین بودن کیفیت تصاویر MRI، تشخیص بافت های توموری از بافت های سالم دشوار است.
حسین هلی، مجری طرح، در این خصوص اظهار داشت که با وجود رزولوشن بالای تصاویر MRI، کنتراست لازم برای تشخیص بافت توموری و سالم وجود ندارد. اما نانو ذرات می توانند کیفیت تصاویر را بسیار بهبود بخشند.
هلی در خصوص عملکرد نانو ذرات سوگر پارامغناطیس گفت:

استفاده از ذره‌ بسیار کوچک سوپر پارامغناطیس موجب می‌شود که بتوان با تزریق، این ذرات را وارد بدن کرد؛ سوپر پارامغناطیس بودن این ذرات باعث می‌شود که در غیاب میدان مغناطیسی، نانوذرات خاصیت مغناطیسی‌شان را از دست بدهند و به یکدیگر نچسبند و باعث انسداد عروق نشوند. در این طرح ما ابتدا نانوذره‌ فریت روی-نیکل را با استفاده از روش هم رسوبی سنتز کردیم و به‌منظور افزایش زیست سازگاری، نانوذرات به‌وسیله‌ ماده‌ دکسترین پوشش داده شد ؛ در ادامه غلظت‌های مختلف نانوذره را در فانتوم آکاروز قرار دادیم و توسط دستگاه ام آر آی تصویربرداری صورت گرفت و تصاویر ایجاد شده از حیث کنتراست مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج نشان داده‌اند که عملکرد این نانوذره جدید نسبت به اکسید آهن تجاری در افزایش کنتراست تصاویر ام آر آی بالاتر است و همچنین با افزایش غلظت نانوذره، کنتراست تصویر افزایش می‌یابد.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا