اخبارمجله‌های تخصصی

معرفی برترین پروژه های منبع باز مایکروسافت

آشتی مایکروسافت، غول تکنولوژی با جامعه ی مبنع باز. مایکروسافت بخشی از عمر خود را صرف مبارزه با پروژه های منبع باز و پرهیز از آنها کرده است، اما امروز شاهد این هستیم که این کمپانی بزرگ با آغوشی باز به سوی منبع باز حرکت می کند. برخی از برترین پروژه های منبع باز مایکروسافت عبارتند از….
 
مایکروسافت غول تکنولوژی پیشگام با تاریخی تاریک در برنامه ها و پروژه های منبع باز  اخیرا  گام­­­­­­­­ های­­­­­ بزرگی در راستای برقراری رابطه با جوامعی برداشته که زمانی قسم خورده بود آنها را از صفحه­ ی روزگار محو کند. پروژه ­های منبع باز مایکروسافت عبارتند از مواردی همچون Visual Studio Code، ChakraCore، TypeScript و… .
 
مایکروسافت که زمانی وحشت زیادی از منبع باز داشت، اکنون آغوش خود را به روی جامعه ی منبع باز گشوده است. وجود هزاران هزار منبع Git که مایکروسافت در GitHub قرار داده است، باعث شده که کمپانی به عنوان شرکت کننده­ ی شماره یک در پروژه های منبع باز شناخته شود، این ایده ای است که در کمتر از یک سال گذشته از آن به عنوان تخیل یاد می­شد. جدای از تمام دشمنی­ ها و بد گمانی های مایکروسافت، این امر بدون شک برای جامعه­ ی منبع باز هم به صورت محسوس و هم به صورت نا­محسوس سودآور خواهد بود.
 
اول اینکه ما یک پایگاه کد جدید داریم که متعلق به عموم است و می­تواند به ایجاد نرم افزارهای رایگان و منبع باز جدید کمک کند. دوم اینکه مایکروسافت برای بسیاری از شرکت­ها و سازمان­ها یک الگو محسوب می­ شود، برخی از این شرکت­ ها به پیروی از مایکروسافت از جامعه ی منبع باز دوری می­ کردند، حالا این شرکت­ ها ممکن است از روحیه و وضعیت جدید مایکروسافت الهام گرفته و آنها هم در منبع باز شرکت کنند.

 
 

Visual Studio Code
یکی از آخرین همکاری­ های مایکروسافت در این سال(و تا این لحظه پر طرفدار­ترین پروژه در Visual Studio Code(GitHubاست. اگرچه حتی ذره ای هم به Visual Studio­ی مایکروسافت برای ویندوز نزدیک نیست، اما Visual Studio Code برای گروه مخاطبان بزرگتری ارائه شده و روز به روز هم بزرگ تر می­شود. Visual Studio Code توسعه پذیر­ترین IDE(و در عین حال سبک و کم حجم)با پشتیبانی برای بسیاری از زبان­ها و دارای یک جامعه ­ی در حال رشد است. شاید هنوز بهترین نباشد، اما قطعا یکی از پروژه هایی است که نباید چشم از آن برداشت.

 
 

.Net Core Libraries، Runtime و Roslyn
اگرچه همه ی این­ ها پروژه ها و منابع مجزایی هستند، اما شاید بهتر باشد از آنها در کنار یکدیگر یاد کرد، چون همه بخشی از .Net Framework هستند، یکی از بزرگترین همکاری­ های مایکروسافت با جامعه ی منبع باز تا کنون. اگرچه همه ی .Net­ها منبع باز نیستند، اما Core Libraries منبع باز بوده و این شروع خوبی است. علاوه بر این، .Net Runtime نیز منبع بازاست، اما گویا این برای مایکروسافت کافی نبوده، چون این کمپانی همچنین برنامه ی مترجم خود را برای Roslyn که یک پلتفرم .Net است نیز باز کرده است. با این ابزار، توسعه دهندگان می­توانند  از اپلیکیشن­های خود پلی به سیستم­های عامل غیر مایکروسافت بزنند، آن هم با آسودگی و راحتی­ که قبلا امکان پذیر نبود.

 
 

TypeScript
TypeScript یک ابر مجموعه از JavaScript ساخت مایکروسافت است. TypeScript با انواع، کلاس­ها و ماژول­ها JavaScript را توسعه داده و در هر سیستم عاملی اجرا می­ شود. با توجه به صفحه ی GitHub، TypeScript به معنی: JavaScript قابل خواندن و استاندارد محور است. نکات و چارچوب­ های JavaScript زیادی وجود دارند، بنابراین به نظر می­ رسد می توانیم این اقدام را به عنوان تغییر دهنده­ ی مسیر مایکروسافت به حساب آوریم.

 
 

RxJS
RxJS مجموعه ای از کتابخانه­ های JavaScript است که از جریان های داده ای آسنکرون و اپلیکیشن­ های event-driven پشتیبانی می­ کند. هدف RxJS کمک به ایجاد نسل بعدی اپلیکیشن های تحت وب است.

 
 

ChakraCore
همانطور که در صفحه­ ی GitHub نوشته شده است: ChakraCore بخش اصلی Chakra است، یعنی بخش اصلی موتور پر کاربرد JavaScript که Microsoft Edge و اپلیکیشن­ های ویندوز نوشته شده در HTML/CSS/JS را امکان پذیر می­ سازد. ChakraCore در هر دو سیستم عامل­ های ۳۲و ۶۴ بیتی و همچنین در پلتفرم های ARM اجرا می شود.
 
 
BashOnWindows
BashOnWindows یا Bash On Ubuntu  روی ویندوز احتمالا انقلابی­ ترین پروژه ای است که مایکروسافت انجام داده است. BashOnWindows از زیر سیستم­ های ویندوز برای لینوکس استفاده کرده و از نظر طرز کنترل فراخوانی­ های سیستم لینوکس بسیار شبیه به WINE بوده و آنها را به فراخوانی­ های سیستم محلی ویندوز ترجمه می کند. نتیجه ی نهایی این پروسه این است که شما می توانید نرم افزارهای لینوکسی را روی ویندوز اجرا کنید. هنوز مواردی هستند که باید برای بهبود بیشتر روی آنها کار شود، اما مایکروسافت سخت در حال تلاش است تا این تجربه رو بیش از پیش کامل کند، ولی تا همین جا هم به نظر می­ رسد که این برنامه یک ابزار فوق­ العاده عالی برای توسعه دهندگان است.

 

روند واضحی که در پروژه های منبع باز مایکروسافت وجود دارد این است که همه­ ی آنها توسعه دهندگان را هدف قرار داده اند. این پروژه­ ها هنوز تا تبدیل شدن به برنامه ای که برای کاربر نهایی مفید باشد خیلی فاصله دارند، اما می­ توانیم امیدوار باشیم که در آینده این شرکت­ها بیشتر محصولات خود را باز کنند.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا