اخبار

موزیلا سازنده مرورگر فایرفاکس: ما به پول گوگل دیگر نیازی نداریم!

بنیاد موزیلا به عنوان سازنده مرورگر فایرفاکس یکی از محبوبترین مرورگرهای اینترنتی می‌گوید دیگر به درآمد ناشی از همکاری با موتور جستجوگر گوگل نیازی ندارد و انتظار دارد درآمد بیشتری از قرارداد جدید استفاده از بخش جستجوی مرورگر خود دست پیدا کند.
بنیاد موزیلا سال‌های زیادی از قرارداد با گوگل برای استفاده از گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشفرض مرورگر فایرفاکس بهره‌مند بود که این قرارداد در پایان سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) به اتمام رسید. بنابر گزارش سالیانه موزیلا این بنیاد به تنهایی در سال ۲۰۱۴ از این موضوع ۳۳۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده بود.
در سال ۲۰۱۵ و بعد از آن موزیلا استراتژی خود را تغییر داد و امکان استفاده را برای سایر موتورهای جستجو باز گذاشت تا یاهو را به عنوان موتور جستجوی پیشفرض کاربران در آمریکا، موتور جستجوی بایدو را برای کاربران در چین و موتور جستجوی بایدو را به عنوان موتور جستجوی پیشفرض کاربران در روسیه قرار دهد.
گوگل البته همچنان موتور جستجوی پیشفرض کاربران اروپایی فایرفاکس است اما موزیلا اعلام کرده از این موضوع سودی نمی‌برد. موزیلا اعلام کرده حالا آمار و ارقام مالی در سال ۲۰۱۵ بسیار بهتر از سال‌های گذشته نشان می‌دهد. این بنیاد تغییر استراتژی خود برای همکاری همزمان با سایر موتورهای جستجو را به نفع کاربران و دوری از برخی سیاست‌های گوگل دانسته که سعی دارد در برخی حوزه‌ها با پررنگ‌کردن سرویس‌های خود سایر سرویس‌ها را از چشم کاربران پنهان نگهدارد.
موضوعی که در چند روز اخیر سرویس‌هایی مکان محوری مانند Yelp‌ و TripAdvisor نسبت به آن معترض بودند که گوگل نتایج سرویس خود را بالاتر از سرویس‌های آنها قرار داده و حتی نتایج آنها را پنهان می‌کند.
البته اگر کاربر فایرفاکس باشید می‌دانید که تغییر موتور جستجوی پیشفرض فایرفاکس در هنگام جستجو کار ساده‌ای نیست و کاربران همچنین می‌توانند همزمان از سایر موتورهای جستجو بهره‌مند باشند.
در عین حال نمی‌توان نادیده گرفت که فایرفاکس با چالش بزرگی در بخش موبایل روبروست که هر روز بر سهم کاربران آن در جستجوهای صورت گرفته افزوده می‌شود. در این بخش مرورگر فایرفاکس از سایر رقیبان فاصله زیادی دارد و هنوز نتوانسته در تلفن‌های همراه به اندازه رایانه‌ها سهم قابل توجهی در برابر رقبا بدست آورد و حتی سهم آن کاملا قابل چشم‌پوشی است.
موزیلا تاکنون تلاش کرده تا با عرضه سیستم عامل خود برای گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت و حتی حضور در تلویزیون‌های هوشمند سهم خود در سایر حوزه‌ها را افزایش دهد که هنوز موفقیتی حاصل نکرده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا