آموزش و ترفنداخبار

نحوه تشخیص کارت میکرو اس دی تقلبی

اندازه ی یک کارت حافظه ی میکرو اس دی به اندازه ی ناخن انگشت شست بیشتر نیست، اما قادر به ذخیره سازی مقدار بسیار زیادی داده است و همه ی این داده ها می توانند بر روی یک گوشی و یا تبلت سریعا در هر زمان و هر مکانی در دسترس قرار بگیرند.
از طرف دیگر کارت حافظه های میکرو اس دی تقلبی یکی از دغدغه هایی است که ذهن افراد را به خود مشغول کرده و می توانند نتیجه ی معکوس در پی داشته باشد. استفاده از این کارت حافظه های تقلبی پرخطر است و می تواند منجر به از دست رفتن داده ها هم بشود. متاسفانه ممکن است که خریداران از این موضوع آگاهی کافی نداشته باشند و قادر به تشخیص نوع اصلی از تقلبی آن نباشند و این امری غیر عادی هم نیست چرا که آنها در بسته بندی معقول و تحت نام های تجاری شناخته شده ای مانند سامسونگ، کینگستون (Kingston)، سان دیسک (SanDisk) برچسب گذاری می شوند. اما جای نگرانی نیست! ما قصد داریم در این مقاله به شما نحوه ی تشخیص نوع جعلی از اصلی را نشان دهیم پس با ما همراه باشید.
تفاوت بین یک کارت حافظه ی میکرو اس دی جعلی با نوع اصلی آن به لحاظ فنی در چه چیزی است؟
بعد از اینکه تعداد زیادی از افراد پس از نصب یک کارت حافظه ی ۶۴ گیگابایتی میکرو اس دی جدید روی گوشی از عملکرد آن اظهار نارضایتی کردند، این موضوع مورد توجه واقع شد. یکی از این اشخاص تصور می کرد که گوشی او به لحاظ فنی قادر به استفاده از یک کارت حافظه با این ظرفیت نیست. در صورتی که فکر او اشتباه بود و او کارت حافظه ای میکرو اس دی جعلی خریداری کرده بود.
بسیاری از کارت حافظه های میکرو اس دی تقلبی امروزی دارای فضای ذخیره سازی بسیار کمتری نسبت به چیزی که تبلیغ می کنند هستند. به طور مثال، ممکن است کارت حافظه ای در عمل دارای فضای ذخیره سازی ۸ گیگابایتی باشد؛ در حالی که روی برچسب آن، ۶۴ گیگابایت نوشته شده باشد. قسمت بدتر این موضوع این است که خود دستگاه شما هم آن را به عنوان یک کارت حافظه ی ۶۴ گیگابایتی می بیند. هک سیستم عامل عمل متداولی است و امکان چنین چیزی را فراهم می کند. در واقع دستگاه شما می تواند و تلاش می کند که داده را بر روی این گیگ هایی که وجود ندارند، بنویسد. این عمل هم داده ی موجود را  بازنویسی می کند و هم منجر به خطا می شود و به طور کلی باعث می شود که داده های شما به صورت برگشت ناپذیری تخریب شوند. مهم تر از همه اینکه کارت های میکرو اس دی جعلی منجر به کند شدن خواندن و نوشتن داده می شوند. همه ی این مسائلی که ذکر شد می تواند تاثیر جدی بر روی عملکرد دستگاه شما داشته باشد و منجر به تاخیر و یا کرش شدن گوشی گردد. اگر دستگاه شما این علائم را دارد، ممکن است لازم باشد که اصل بودن کارت حافظه ی میکرو اس دی آن را بررسی کنید. ما در این قسمت به شما نشان می دهیم که تنها در چند لحظه به اصل یا تقلبی بودن کارت حافظه ی خود پی ببرید.
کارت های میکرو اس دی تقلبی چه شکلی هستند؟
چیزی که در فرهنگ چینی ها رایج است این است که کپی کردن هیچ مشکلی ندارد و کار ناپسندی هم محسوب نمی شود. به همین دلیل است که بهترین محصولات تقلبی از چین عرضه می شوند. این موضوع برای کارت میکرو اس دی تقلبی هم صدق می کند و به طرز عجیبی شبیه به مدل واقعی خود هستند، اما با این حال دقیقا مانند آنها نیستند و نشانه هایی برای تشخیص آنها وجود دارد. به طور کلی اگر چاپی روی بسته بندی کارت وجود نداشته باشد و یا لوگوها کاملا درست نباشند، احتمالا مدلی که در دست دارید مدل تقلبی است. اگر متن روی کارت میکرو اس دی ضعیف چاپ شده و یا در جایی که باید، چاپ نشده باشد، مدل کارت تقلبی است. اگر قیمت این محصول هم خیلی خوب باشد، باید احتمال این را بدهید که این محصول جعلی باشد.
 

نمونه هایی از کارت های میکرو اس دی تقلبی

 
۱. یک کارت میکرو اس دی تقلبی در کنار مدل اصل آن
در سمت چپ تصویر زیر نمونه ی واقعی یک کارت میکرو اس دی سامسونگ با ظرفیت ۶۴ گیگابایتی و در سمت راست هم نمونه ی تقلبی آن نشان داده شده است که با وجود اینکه بر روی آن ۶۴ گیگابایت چاپ شده، تنها ۸ گیگابایت داده را می تواند نگه دارد و دارای سرعت خواندن و نوشتن پایینی است. با توجه به عکس مشاهده می کنید که برچسب های موجود روی نمونه ی تقلبی خیلی ضعیف مهر وموم شده اند و کیفیت پایین چاپ آن، با نگاهی گذرا هم کاملا مشهود است.
یک کارت میکرو اس دی تقلبی در کنار مدل واقعی آن
.
۲. کارت میکرو اس دی ۶۴ گیگابایتی Samsung Evo تقلبی
در تصویر زیر نمونه ی اصل یک کارت میکرو اس دی ۶۴ گیگابایتی Samsung Evo -در سمت چپ- را در مقایسه با نمونه ی تقلبی آن مشاهده می کنید. این دو نمونه در سایت ای بی (eBay) به ترتیب، به قیمت ۴۱ دلار و ۳۷ دلار خریداری شده اند. باز هم مشخصه ای وجود دارد که تفاوت بین این دو نمونه را به خوبی نشان می دهد؛ برچسب روی کارت میکرو اس دی ضعیف و نامرتب چاپ شده است. مشاهده می کنید که ناحیه ی اطراف کارت نمونه ی اصلی سفید است. این تصویر را یکی از کاربران در یوتیوب قرار داده است؛ با اینکه توانسته پول خود را باز پس بگیرد اما متاسفانه نمی تواند داده ی خود را دوباره دریافت کند.
کارت میکرو اس دی ۶۴ گیگابایتی Samsung Evo تقلبی
.
۳. کارت میکرو اس دی ۲۵۶ گیگابایتی سامسونگ (تقلبی)
این کارت میکرو اس دی که قطعا نمی تواند ۲۵۶ گیگابایت را نگه دارد و قطعا توسط سامسونگ ساخته نشده است؛ در حال حاضر به صورت آنلاین و با قیمت ۱۸ دلار فروخته می شود و با یک کارت خوان همراه می شود.
کارت میکرو اس دی ۲۵۶ گیگابایتی سامسونگ تقلبی
.
۴. بسته ی کارت میکرو اس دی ۶۴ گیگابایتی کینگستون تقلبی
کارت های میکرو اس دی تقلبی کینگستون نیز وجود دارند. نمونه ی سمت چپ توسط کاربری از ای بی خریداری شده و در یوتیوب قرار داده است. توجه داشته باشید که این بسته هیچ اطلاعاتی درباره ی ظرفیت این کارت ندارد. بسته بندی اصل آن در سمت راست نشان داده شده است، مشاهده می کنید که در این بسته بندی، ظرفیت ۶۴ گیگابایتی آن به روشنی بیان شده است. نمونه ی تقلبی آن تنها ۵ گیگابایت از دیتا را نگه می دارد و در صورت ذخیره ی بیشتر از این حد، به داده ی شما آسیب می رساند.
بسته ی کارت میکرو اس دی ۶۴ گیگابایتی کینگستون تقلبی
.
۵. کارت میکرو اس دی  ۶۴ گیگابایتی SanDisk تقلبی
این کارت میکرو اس دی تقلبی که در قسمت پایین مشاهده می شود، توسط یکی از کاربران یوتیوب که ان را از AliExpress و به قیمت ۱۵ دلار خریداری کرده، در یوتیوب قرار گرفته است. با اندکی دقت مشاهده می شود که متن روی این کارت در مقایسه با نمونه ی اصل و ۳۲ گیگابایتی این کارت ضعیف چاپ شده و رنگ های آن در مقایسه با نمونه ی اصلی روشن تر است. ما دقیقا نمی دانیم که چه مقدار داده را می توان بر روی این نمونه ی تقلبی ذخیره کرد، اما می دانیم که دیتای اضافی باعث کرش شدن برنامه و کندی زمان پخش ویدئو می شود. در این بسته بندی مشاهده می شود که غلط املایی موجود است که یکی دیگر از مسخصه های بارز تقلبی بودن آن است.
کارت میکرو اس دی ۶۴ گیگابایتی SanDisk تقلبی
.
یک روش ساده برای چک کردن اصل و یا تقلبی بودن کارت میکرو اس دی گوشی شما وجود دارد. اگر شما دارای گوشی یا تبلت اندرویدی هستید، به پلی استور بروید و SD Insight را دانلود کنید. این اپلیکیشن، برنامه ای رایگان است که جزئیات کارت میکرو اس دی نصب شده بر روی گوشی شما را ذکر می کند. کارت های میکرو اس دی اصل، دارای اطلاعات مربوطه از جمله سازنده ی خود هستند. از طرف دیگر، در نمونه های تقلبی نامی از سازنده ذکر نشده است.
با وجود اینکه SD Insight برنامه ی نرم افزاری قابل اعتمادی است اما این احتمال هم وجود دارد که نتواند اطلاعات هر کارتی را بخواند. بنابراین برای تست کارت حافظه ی میکرو اس دی بدون استفاده از این برنامه می توانید آن را تنها با داده پر کنید. تعدادی فایل روی کارت میکرو اس دی کپی کنید و تا جایی که می توانید آن را پر کنید. با تنظیم میکرو اس دی ویدئوی امتحانی ضبط کنید و … هنگامی که تقریبا یا کاملا کارت شما پر شد، ببینید که آیا اطلاعاتی که تنها بر روی آن قرار داده شده قابل دسترسی هستند یا خیر. اگر خطایی دریافت کردید، بهتر است که استفاده از این کارت میکرو اس دی را فراموش کنید.
یک روش ساده برای چک کردن اصل و یا تقلبی بودن کارت میکرو اس دی گوشی شما وجود دارد.
منبع: phonearena

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا