اخبارمجله‌های تخصصی

نگاهی به تکنولوژی شارژ سریع Dash Charge و مقایسه آن با Quick Charge کوالکام

یکی از نقاط ضعف اسمارت‌فون‌ها، عمر باتری است. مطالعاتی که پیش از این انجام شده است، نشان می‌دهد که عمر باتری‌ها نسبت به قبل چندان تفاوتی ندارد. تنها نکته مثبت این است که گوشی‌های هوشمند به طور متوسط ۶۵ درصد سریعتر نسبت به قبل شارژ می‌شوند و این به دلیل وجود تکنولوژی‌های شارژ سریع است. به عنوان مثال، Quick Charge کوالکام در گوشی‌های سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی پشتیبانی می‌شود.
یکی از فناوری‌های شارژ سریع Dash Charge است که در وان پلاس ۳ دیده می‌شود. این فناوری که مبتنی بر فناوری VOOC اوپو است، قول می‌دهد که با نیم ساعت شارژ بتوانید یک روز با گوشی کار کنید. در حقیقت، Dash Charge تنها با نیم‌ساعت شارژ، دو سوم باتری را شارژ‌ می‌کند، که دستاورد بسیار خوبی است. اما سوال اینجاست که چه جادویی پشت Dash Charge نهفته است و آیا این تکنولوژی بهتر ار تکنولوژی‌های رقیب است؟

 

oneplus-3-battery

چه چیزی شارژ سریع را سریع می‌کند؟!
تقریبا تمام گوشی‌ها از باتری لیتیوم یون استفاده می‌کنند. از نظر شیمیایی، لیتیوم ماده‌ای است سبک و شارژ‌پذیر، پس این به سلول‌های باتری اجازه می‌دهد که وزن کمی داشته باشند و انرژی زیادی را نسبت به وزن خود ذخیره کنند. اما لیتیوم ماده بسیار سختگیری است و باید با دقت با آن برخورد شود. بدرفتاری با این ماده باعث کوتاه‌شدن عمر باتری و گاها انفجار می‌شود. سازندگان برای اینکه این ریسک‌ها را کاهش دهند از مدارهای مخصوص در باتری،‌ شارژر و گوشی استفاده می‌کنند تا انتقال قدرت را منظم کنند.
اگرچه شارژ کند، ایمن‌تر است، اما کسی نمی‌خواهد تا ابد منتظر بماند تا گوشیش شارژ شود. اینجاست که فناوری شارژ سریع وارد می‌شود. به طور بنیادین تمام فناوری‌های شارژ سریع مانند یکدیگر کار می‌کنند: قرار دادن انرژی بیشتر در باتری تا جایی که ایمن باشد. باتری‌های لیتیومی زمانی که خالی باشند یا از مرز شارژی پایین‌تر بروند، می‌توانند انرژی بیشتری در خود ذخیره کنند. تکنولوژی‌های شارژ سریع از این خاصیت استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که باتری‌های که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، از صفر تا یک حد مشخص را سریع شارژ می‌کنند و سپس به حالت شارژ عادی بر می‌گردند. به عنوان مثال، تنها ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا باتری وان‌پلاس ۳، ۶۳ درصد شارژ شود. پس از این مرز، ‌۴۴ دقیقه دیگر زمان لازم است تا بقیه باتری شارژ شود.
چرا Dash Charge خاص است؟
از منظر کلی، Dash Charge چندان تفاوتی با دیگر تکنولوژی‌های شارژ سریع ندارد. مانند دیگر فناوری‌ها، ابتدا میزان زیادی انرژی به باتری متقل می‌کند و به مرور، سرعت شارژ را کاهش می‌دهد. تفاوتی که Dash Charge با دیگر تکنولوژی‌ها دارد، نحوه انتقال قدرت از شارژر به گوشی است. Quick Charge کوالکام از ولتاژ بیشتری استفاده می‌کند تا انتقال قدرت را افزایش دهد. Dash Charge برای این کار از جریان بیشتری استفاده می‌کند. هر دو روش کار مورد نظر را انجام می‌دهند، اما هرکدام نقاط ضعف و قوتی دارند.
dash-charge-op3
Quick Charge سازگاری بیشتری دارد. کافی است که هر گوشی که با این تکنولوژی سازگار است به هر شارژی که با این تکنولوژی سازگار است، متصل شود و فرایند آغاز شود. کابل USB تا زمانی که کانکتور مناسب را در هر دو طرف دارد، چندان مهم نیست. اما برای استفاده از Dash Charge، حتما باید شارژر و کابل را از وان‌پلاس خریداری کنید. البته این موضوع بیشتر امنیت را در نظر گرفته است، چون هر کابلی ممکن است نتواند ایمنی را در نظر بگیرد.
در نگاه اول،‌ کار وان‌پلاس ممکن است بیهود به نظر برسد. Dash Charge و Quick Charge هر دو  با قدرت‌های ۱۵ و ۲۰ وات کار می‌کنند، پس چرا دومی نیاز به کابل مخصوص دارد؟ این به این دلیل است که در جریان‌های الکتریکی، جریان بیشتر نیاز به کابل ضخیم‌تر دارد، اما ولتاژ زیاد اینگونه نیست. به همین دلیل است که Quick Charge با یک کابل USB معمولی نیز کار می‌کند و Dash Charge نیاز به کابل ضخیم‌تری دارد. اگر از کابل باریک‌تری استفاده کنید، باتری دیرتر شارژ می‌شود.
dash-charge-power-adapter-and-cable
سوال دیگری که پیش می‌آید این است که چرا اساسا Dash Charge اینگونه طراحی شده است؟ به این دلیل که با این فناوری، وان‌پلاس ۳ در هنگام شارژ، خنک‌تر می‌ماند. گوشی‌هایی که از تکنولوژی Quick Charge کوالکام استفاده می‌کنند، دارای یک مدار مخصوص هستند که ولتاژ وارده از شارژر را کاهش می‌دهد. این کار گرما در گوشی ایجاد می‌کند که ممکن است CPU و GPU را کند کرده و در نهایت،‌ منجر به کندشدن شارژ شود. از طرف دیگر، وقتی یک باتری در معرض گرما قرار می‌گیرد، عمر آن کوتاه می‌شود. در Dash Charge، مدارهای ولتاژ و جریان در درون شارژر قرار گرفته‌اند، پس چیز کمی در وان‌پلاس باقی‌ مانده است تا گرما تولید کند. در نتیجه، اگر شما تصمیم بگیرید که در حین شارژ، بازی کنید، احتمال کمی وجود دارد که CPU و GPU کند شوند. در نهایت، سرعت شارژ کمتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
با این حال،‌ آیا Dash Charge تکنولوژی بهتری است؟
بستگی به این دارد که شما چگونه به مسئله نگاه کنید. Dash Charge مشکلات مخصوص به خود را دارد، اما وان‌پلاس ۳ به‌سرعت شارژ می‌شود. در حال حاضر این گوشی، یکی از سریعترین شارژها را در بین گوشی ها دارد و رتبه ۴ را در لیستی که صدها گوشی دارد، به خود اختصاص داده است. وان‌پلاس ۳ با ۱۵ دقیقه شارژ، ۱۹ درصد، با نیم ساعت شارژ، ۶۳ درصد و با یک ساعت شارژ، ۹۶ درصد شارژ می‌شود. تمام ظرفیت پس از ۷۴ دقیقه شارژ می‌شود. برای اینکه درک بهتری داشته باشید،‌ باید بدانید که وان‌پلاس ۳، از گلکسی S7،‌ ال‌جی G5، اچ‌تی‌سی ۱۰، آیقون ۶s و اکسپریا Z5 زمان شارژ سریع‌تری دارد. این در حالی است که همه گوشی‌های گفته شده، باتری برابر یا کم حجم‌تری از باتری وان‌پلاس ۳ دارند.
اما Dash Charge نیز مشکلات خود را دارد. همانطور هم که قبلا گفته شد، برای استفاده از این تکنولوژی باید شارژر و کابل مخصوص آن را داشته باشید. این برای شما، ۳۳ دلار هزینه دارد و حتما باید از فروشگاه‌های وان‌پلاس آن را خریداری کنید. در مقام مقایسه، ده‌‌ها شارژر سازگار با Quick Charge وجود دارد و تقریبا هر کابل USB می‌تواند گوشی شما را شارژ کند.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا