اخبار

هفت ویژگی ویندوز و لپتاپ های ویندوزی که کاربران مک از آن بی بهره اند

اگر دوستی دارید که از رایانه مک استفاده می کند و به همین خاطر به شما فخر فروشی می کند، الان وقت آن است که قابلیت های اساسی ویندوز را به او یادآوری کنید.
سال هاست که کاربران رایانه ها در مورد بهتر بودن رایانه های ویندوزی یا رایانه های مک بحث می کنند.
از همان موقعی که این دستگاه ها پا به دنیای دستگاه های دیجیتال گذاشتند، اختلافات بین آن ها شروع شد و یک سوال اساسی در ذهن کاربران نقش بست: آیا ویندوز مایکروسافت بهتر است یا مک اپل؟
اکثر ما برادر، خواهر، دوست و یا همکاری داریم که مدعی است دستگاهی که از آن استفاده می کند در نوع خود بهترین است و به شما می گویند به خاطر عدم استفاده از آن دستگاه نصف عمر شما در فناست!
هر دو سیستم عامل ویندوز و مک طی دهه گذشته پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده اند و هر کدام میلیون ها طرفدار برای خود جمع کرده اند. ولی ویندوز دارای قابلیت های منحصر به فردی است، که رقیب دیرینه اش از آن ها بی بهره است.
 

۱ . دستیار صوتی

بدون شک این شرکت اپل بود که با معرفی سیری در گوشی آیفون ۴S در سال ۲۰۱۱ توجه کاربران را نسبت به دستیار های  شخصی صوتی جلب نمود و باعث محبوبیت آن شد.
اما اپل این دستیار صوتی را فقط برای گوشی های خود ارائه می کند و همین باعث شده است مایکروسافت با ارائه آن در تمام پلتفرم های خود از جمله ویندوز رایانه در این رقابت پیشی بگیرد.
دستیار صوتی شرکت مایکروسافت با نام کورتانا در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و اکنون با فراهم سازی امکان جستجو بین فایل ها و جستجو در اینترنت برای کاربران، به یکی از قابلیت های کلیدی ویندوز ۱۰ تبدیل شده است.
 
Cortana-music-601058
 
برای استفاده از این سرویس شما کافیست عبارت Hey Cortana را بر زبان بیاورید و یا با کلیک کردن روی دکمه مخصوص آن در منو استارت ویندوز این کار را انجام دهید.
نام این دستیار صوتی از یکی از شخصیت های بازی مشهور Halo اکس باکس گرفته شده است و قرار است در نسخه نهایی بعدی ویندوز ۱۰ که در روز دوم آگوست (۱۲ مرداد) عرضه می شود به صورت عمده به روز رسانی شود.
با دریافت این به روز رسانی، دستیار صوتی کورتانا قابلیت های جدیدی را پیدا می کند که شامل قابلیت هماهنگ سازی بین دستگاه های مختلف و یکپارچه سازی با نرم افزار های جانبی است.
اگر چه سابقه مایکروسافت در این زمینه کم است ولی توانسته موفقیت خوبی را کسب کند. البته طبق گزارشات دستیار صوتی سیری نیز تا اواخر سال میلادی جاری با ارائه به روز رسانی Mac OS راه خود را به رایانه های مک باز خواهد کرد و به کاربران اجازه می دهد با دستگاه خود صحبت کنند.
سیری قادر است با نرم افزار های جانبی هماهنگ شده و کارهایی مثل سفارش تاکسی از اوبر یا رزرو رستوران را انجام دهد.
 
Cortana-600975
 

۲ . امنیت شخصی

با ارائه سرویس Windows Hello در ویندوز ۱۰ کاربران قادرند امنیت شخصی رایانه خود را افزایش دهند. این سرویس با اسکن چهره افراد و به خصوص اسکن عنبیه چشم، هویت کاربران را تشخیص داده و به آن ها اجازه می دهد به دستگاه دسترسی پیدا کنند.
سرویس Windows Hello در تمامی رایانه ها با کمک یک وب کم قابل استفاده بوده و راه اندازی آن نیز بسیار آسان است که آن را به یکی از قابلیت های ضروری برای کاربران ویندوز ۱۰ تبدیل کرده است.
البته قابلیت های سیستم امنیتی ویندوز به همینجا ختم نمی شود و شما می توانید با به کارگیری دستگاه های لازم، از اسکن اثر انگشت برای ورود به رایانه استفاده کرده و با شماره PIN امنیت بی نظیری به رایانه خود ببخشید.
در حال حاضر فقط دستگاه های آیفون و آیپد اپل دارای چنین قابلیت هایی هستند و رایانه های مک از آن ها بی بهره اند.
 
Windows-Hello-600969
 

۳ . صفحه لمسی مناسب

رایانه های ویندوزی با امکان پشتیبانی از صفحه نمایش لمسی، به کاربران خود اجازه می دهند به بهترین و موثر ترین شکل با دستگاه خود ارتباط برقرار نمایند.
این قابلیت در دستگاه های مختلفی از تولید کننده های مختلف وجود دارد و کاربران قادرند از بین آن ها محصول مورد نظرشان را انتخاب کنند.
صفحه نمایش لمسی به ویژه در دستگاه های Surface Pro و Surface Book خود شرکت مایکروسافت که می توانند به صورت مستقل به عنوان یک تبلت عمل کنند، بسیار کاربردی است.
اپل سال هاست صفحه نمایش های لمسی را در گوشی ها و تبلت های خود به کار می گیرد، ولی تا کنون نتوانسته از این صفحات در رایانه های خود نیز استفاده کند.
 
Surface-book-touch-screen-600987
 

۴ . حاشیه نویسی روی صفحه

قابلیت صفحه نمایش لمسی ویندوز، اخیرا با فراهم کردن امکان ویرایش روی صفحه گام رو به جلو بزرگتری برداشته است.
ویندوز ۱۰ دارای قلم و ابزار های مخصوص دیگری است که با استفاده از آن ها می توان به صورت مستقیم روی صفحه شکل رسم کرد. یکی از این ابزار ها Surface Pen مایکروسافت است.
این قلم که برای استفاده در Surface Pro و Surface Book طراحی شده است، به شما اجازه می دهد روی اسناد، فایل ها و یا صفحات وب خود در صفحه نمایش حاشیه نویسی کرده یا پیشنهاداتی را به آن ها اضافه کرده و در صورت تمایل با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.
همچنین این سرویس به زودی با عرضه به روز رسانی جدید ویندوز ۱۰ (به روز رسانی سالگرد) و با عرضه نرم افزار Microsoft Ink در آن، قابلیت های نوشتاری بیشتری را فراهم خواهد کرد که شامل برگه یادداشت و طراحی مستقیم روی صفحه نمایش می شود.
اگر چه اپل نیز قابلیت مشابهی را با Apple Pencil ارائه می دهد، ولی این وسیله برای کار در iPad Pro و دیگر تبلت ها طراحی شده و نمی توان از آن در رایانه های مک استفاده کرد.
 
Windows-Ink-600980
 

۵ . ارتقا و تعویض آسان قطعات

از آنجایی که اپل نسبت محصولات خود و قطعات به کار گرفته شده در آن ها بیش از حد مغرور است، امکان تغییر در سخت افزار محصولاتش را برای کاربران بسیار دشوار کرده است.
ولی مایکروسافت بیشتر روی سخت افزار تمرکز دارد و به راحتی امکان ارتقا و تعویض قطعات رایانه را فراهم می کند.
دستگاه های ویندوزی قابلیت ارتقای آسان تری دارند و هر زمان که شما به مقدار بیشتری از رم، گرافیک یا حافظه نیاز داشته باشید می توانید به راحتی رایانه خود را ارتقا دهید. بسیاری از قطعات این دستگاه ها به صورت plug and play هستند و پس از نصب، می توان از آن ها استفاده کرد.
بر خلاف دستگاه های ویندوزی، قسمت های داخلی رایانه ها و لپ تاپ های مک قفل و محافظت شده هستند و برای دسترسی به آن ها به ابزار های خاص نیاز است.
 
Upgrading-laptop-600991

۶ . پشتیبانی مناسب

اگر شما در هنگام ارتقا یا سر هم کردن قطعات رایانه ویندوزی خود با مشکل مواجه شوید، اطمینان خواهید داشت که می توانید از پشتیبانی و کمک افراد دیگری که قبلا با مشکل مشابهی دست و پنجه نرم کرده اند استفاده کنید.
گذشته از صفحات پشتیبانی رسمی ویندوز، شما می توانید از حجم عظیمی از راهنمایی ها و دستور العمل های کاربران دیگر که قبلا مشکلی داشته اند و روش حل آن را بدون آسیب زدن به دستگاه پیدا کرده اند، بهره ببرید.
انجمن های مختلف ویندوز دارای نکات و آموزش های بسیاری برای کاربران است و مایکروسافت نیز دارای سیستم پشتیبانی مخصوص به خود است.
اما دستگاه های اپل به دلیل قیمت بالا و پیچیدگی های فنی بیشتر دارای کاربران کمتر ولی وفادار تری است. ولی در صورتی با این دستگاه ها مشکل پیدا کنید، معمولا نمی توانید روی کمک دیگران حساب کنید.
 
Windows-support-601000
 

۷ . ویندوز، شهر آرمانی بازی های رایانه ای و گیمر ها

پس از ارتقا، شما به چیزی نیاز دارید تا قدرت رایانه خود را به نمایش بگذارید و رایانه های ویندوزی بهترین وسیله برای این کار هستند.
همه افراد می دانند که ویندوز دارای عناوین بی شماری از بازی های رایانه ای بوده و چندین برابر مک بازی برای آن ساخته شده است که اکثر بازی های مشهور و محبوب نیز به صورت اختصاصی فقط برای این سیستم عامل عرضه می شوند.
همچنین این پلتفرم به دلیل این که مایکروسافت مالکیت سیستم بازی اکس باکس را نیز در اختیار دارد، دارای پیوستگی نزدیک تری با آن بوده و امکان بازی چند نفره را با استفاده از آن ها فراهم می کند.
ویندوز ۱۰ به شما امکان می دهد به صورت زنده از طریق وای فای بازی های اکس باکس وان را به رایانه، لپ تاپ با تبلت خود استریم کنید. همچنین شما با فشار دادن کلید های ویندوز به همراه G از روی کیبورد می توانید از ابزار مخصوص بازی آن استفاده کرده و از بازی تصویر و فیلم ثبت کنید.
 
Xbox-gaming-app-600965

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا