اخبار

پروژه Soli از گوگل؛ سنسور های حرکتی برای کنترل ساعت هوشمند

گوگل به عنوان پیشرو در عرصه تکنولوژی هر روز تازه ترین ها را در این عرصه آزمایش رونمایی و وارد بازار می کند. طبق مشاهدات موجود گوگل تححت عنوان پروژه ای با نام Soli در حال کار بر روی سیستمی است که با دارا بودن سنسور های بسیار کوچک توانایی شناسایی کوچکترین حرکات دست کاربران را داراست.
پروژه Soli از زیرمجموعه های ATAP کمپانی گوگل است، این بخش روابط تکنولوژی با دنیای بیرون را به صورت کاملا حرفه ای توسعه می دهد، برای اولین بار در Google I/O سال گذشته بود مه این پروژه معرفی شد و پس از آن شاهد برنامه ریزی گوگل توسط بیش از ۶۰ توسعه دهنده برای این بخش بودیم، گفتنی است اصل کار این پروژه در ایجاد روابط کاربری و حرکتی مخصوص تجهیزات پوشیدنی هدف گذاری شده است و تا کنون هم شاهد رونمایی از کانسپت هایی نظیر اسپیکر و ساعت هوشمند بر اساس این سیستم بوده ایم.
 
soli-smartwatch-720x720
 
باید گفت نمونه سنسور نشان داده شده در سال پیش دارای ابعاد بزرگی بود که گنجاندن آن در یک ساعت غیر ممکن بود اما اکنون شاهد بالا رفتن توانایی ها و در عین حال کوچک شدن ابعاد سنسور مورد نظر هستیم. گفتنی است طبق مشخصات ارائه شده مصرف انرژی تراشه جدید تا ۲۲ بار کاهش یافته و اکنون این سیستم توانایی انالی ۱۸۰۰۰ فریم در ثانیه را دارا می باشد و با اصلاحات انجام شده تراشه کنون تا ۲۵۶ برابر نسبت به نسل قبل کارا تر است.
خب حالا با دارا بودن تکنولوژی نظیر Soli در ساعت های هوشمند دیگر نیازی به لمس دستگاه برای کنترل آن نیست. به عنوان مثال در نمونه ای از ساعت هوشمند که با همکاری LG رونمایی شده است شاهد بودیم که با حرکت دست به سمت جلو و عقب می توان در پیام های های دریافتی به آسانی عملیات اسکرول را انجام داد. یا با تکان دادن انگشت به آسانی می توان متن کامل یک پیام را به آسانی مشاهده کرد و خواند.
 
soli-speaker-720x720
 

نکته جالب اینکه این سنسور توانایی تشخیص حرکات کاربر را تا ۱۵ متر داراست!

به آسانی قابل پیش بینی است که پروژه ها و تکنولوژی هایی نظیر Soli به آسانی در دیگر تجهیزات نیز قابل استفاده خواهند بود، مثلا در نمونه دیگری که توسط برند Harman’s JBL در یک اسپیکر شاهد استفاده از این سیستم بودیم حرکات دست کاربر به آسانی امکان کنترل میزان صدای خروجی را تنظیم می کرد.
هنوز زمان دقیقی از حضور سیستم های مبتنی بر Soli در بازار مشخص نیست اما باید گفت امید بسیار است که تا کمتر از ۲ سال اینده شاهد رونمایی های مختلف و بکارگیری از این سیستم در محصولات روز بازار تکنولوژی باشیم.
 
منبع : نت نوشت

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا