اخبار

چرا قیمت آیفون ۷ در بازار ایران و سایت اپل متفاوت است ؟!

چند روزی است که کمپانی اپل گوشی های آیفون ۷ و ۷ پلاس را عرضه کرده است و این گوشی ها به بازار ایران نیز ورود کرده‌اند؛ اما اکنون شاهد تفاوت بسیار زیاد قیمت آیفون ۷ در بازار تهران نسبت به سایت اپل هستیم.
پیش از این به نظر می‌رسید که با صدور مجوز واردات گوشی های آیفون توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت برای چهارده شرکت، از ایجاد حباب در بازار جلوگیری شود و به علاوه مشتریان از خدمات پس از فروش محصولات اپل بهره مند شوند اما این اتفاق رخ نداد و هم اینک شاهد فروش دیوایس‌های آیفون با قیمت‌های نجومی در ایران هستیم.
با نگاهی به سایت اپل متوجه می‌شویم که آیفون ۷ مدل ۳۲ گیگابایتی با قیمت ۶۴۹ دلار (۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) ارزان‌ترین و آیفون ۷ پلاس جت بلک ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت ۹۶۹ دلار (۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان) گران‌ترین مدل این گوشی هستند. مسئله قابل تأمل اینجاست که ارزان‌ترین مدل آیفون ۷ پس از ورود به ایران با اختلاف قیمت دو میلیون تومانی به فروش می‌رسد و در مدل‌های گران‌تر این گوشی مانند آیفون ۷ پلاس و یا حجم‌های بالاتر شاهد تفاوت قیمت بیشتری هم هستیم.
البته هنوز آیفون ۷ پلاس جت بلک که گران‌ترین مدل آیفون است به ایران وارد نشده‌ است و آیفون ۷ جت بلک ۲۵۶ گیگابایتی به عنوان بالاترین مدل موجود در ایران با اختلاف ۹ میلیون تومان نسبت به سایت اپل فروخته می‌شود. این مدل هم اکنون در سایت اپل با قیمت ۸۴۹ دلار (۳ میلیون تومان) عرضه می‌شود در هر حالی که در بازار ایران با قیمت نجومی ۱۱ میلیون و ۸۰۰ تومان به دست مشتری می‌رسد.
 
در جدول زیر قیمت آیفون ۷ در مدل‌های مختلف در سایت اپل را مشاهده می‌کنید:
 

مدل میزان حافظه (GB) قیمت به دلار
آیفون ۷ ۳۲ ۶۴۹
آیفون ۷ ۱۲۸ ۷۴۹
آیفون ۷ ۲۵۶ ۸۴۹
آیفون ۷ جت بلک ۱۲۸ ۷۴۹
آیفون ۷ جت بلک ۲۵۶ ۸۴۹
آیفون ۷ پلاس ۳۲ ۷۶۹
آیفون ۷ پلاس ۱۲۸ ۸۶۹
آیفون ۷ پلاس ۲۵۶ ۹۶۹
آیفون ۷ پلاس جت بلک ۱۲۸ ۸۶۹
آیفون ۷ پلاس جت بلک ۲۵۶ ۹۶۹

 
قیمت آیفون ۷ موجود در بازار ایران نیز در جدول زیر آورده شده است؛ همان‌طور که مشاهده می‌کنید تمامی مدل‌های آیفون ۷ در بازار ایران موجود نیست و احتمالاً به مرور زمان بازار این محصول نیز مانند آیفون‌های قبلی اشباع خواهد شد.
 

مدل میزان حافظه (GB) رنگ قیمت به تومان
آیفون ۷ ۳۲    مشکی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار
آیفون ۷ ۱۲۸ مشکی ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار
آیفون ۷ ۱۲۸ طلایی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار
آیفون ۷ ۲۵۶ مشکی ۶میلیون و ۸۵۰ هزار
آیفون ۷ ۲۵۶ رزگلد ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار
آیفون ۷ پلاس ۱۲۸ رزگلد ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار
آیفون ۷ پلاس جت بلک ۲۵۶ جت بلک ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار

 
نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که در سایت اپل رنگ گوشی تأثیری در قیمت آن ندارد اما در بازار ایران این موضوع مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و شاهد تفاوت قیمت بین رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، طلایی و رز گلد هستیم. اقدامی غیر قانونی که تنها در ایران رخ می‌دهد و در بازار جهانی خبری از این اتفاق نیست.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا