اخبار

کامپیوترهای کوانتومی برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفتند

انتظار می‌رود که با پیشرفت کامپیوترهای کوانتومی قدرت کامپیوترها به بالاترین درجه‌ی خود برسند. این مسئله را در نظر داشته باشید که پیچیدگی این تکنولوژی آنقدر بالاست که تنها شرکت‌ها و سازمان‌های قدرتمندی مانند گوگل و ناسا توانایی رویا پردازی و کار در این زمینه را دارند.
برای بسیاری از مردم کار با این کامپیوترها در حد رویا باقی خواهد ماند؛ اما یک لحظه صبر کنید. به نظر می‌رسد شرکت IBM قصد دارد رویای ما را به حقیقت تبدیل کند.
شرکت IBM در حال کار بر روی پروژه‌ای به نام پردازش کوانتومی است که به‌زودی قرار است یکی از کامپیوترهای کوانتومی خود را به طور رایگان در دسترس عموم قرار دهد. شما می‌توانید با آموزش‌هایی که شرکت IBM در اختیار شما قرار می‌دهد با این کامپیوترها کار کنید و از آن لذت ببرید.

کامپیوترهای کوانتومی – این‌بار یک واقعیت

کامپیوترهای کوانتومی برای اولین بار در دسترس عموم قرار گرفتند
چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته این شرکت اعلام کرد که قصد دارد دسترسی به یکی از پردازنده‌های کوانتومی خود را برای عموم فراهم کند. این پردازنده هنوز در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد، اما با این حال سرعت پردازش بسیار بالاتری از کامپیوترهای امروزی دارد.
شما می‌توانید از همین امروز برای استفاده از پردازنده‌ی کوانتومی پنج‌-کیوبیتی شرکت IBM ثبت نام کنید. این پردازنده کوانتومی در مرکز تحقیقاتی واقع در ارتفاعات یورک تاون (Yorktown Heights) و در شهر نیویورک قرار دارد.

کامپیوترهای کوانتومی در مقابل کامپیوترهای معمولی؟

کامپیوترهای کوانتومی به دلیل بهره بردن از قوانین مکانیک کوانتومی از لحاظ تئوری بسیار سریع‌تر از رایانه‌های هستند که ما امروزه از آنها استفاده می‌کنیم.
کامپیوترهای معمولی با استفاده از بیت‌ها (bits) اطلاعات را به شکل ۰ و ۱ نشان می‌دهند، درحالی‌که کامپیوترهای کوانتومی از کیوبیت (qubit) برای نمایش اعداد استفاده می‌کنند. یک کیوبیت در یک زمان واحد علاوه بر ۰ و ۱ بودن می‌تواند هر دو حالت نیز باشد. این بدان معناست که ۲ کیوبیت در یک زمان واحد ۴ مقدار را می‌تواند داشته باشد. این مقادیر ۰۰، ۰۱، ۱۰ و ۱۱ هستند.
به عبارتی دیگر یک کامپیوتر کوانتومی که از ۵۰ کیوبیت تشکیل شده باشد از هر ابرکامپیوتری که امروزه وجود دارد قدرتمندتر است و توان پردازشی بالاتری دارد.
بر اساس گفته‌های شرکت IBM، تولید کامپیوترهای کوانتومی ۵-کیوبتی تنها قدم کوچکی در زمینه‌ی کامپیوترهای کوانتومی است و این شرکت امیدوار است در ۱۰ سال آینده کامپیوترهای کوانتومی ۵۰ تا ۱۰۰ کیوبیتی را در اندازه‌های متوسط تولید کند.

برای استفاده از این سرویس باید ابتدا یک فرم ثبت نام را در وب‌سایت IBM پر کنید

این سرویس به صورت ابری (Cloud) در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. به این معنی که ما با استفاده از یک نرم‌افزار و از طریق اینترنت به کامپیوترهای کوانتومی شرکت IBM متصل می‌شویم.
برای استفاده از این سرویس باید ابتدا یک فرم ثبت نام را در وب‌سایت IBM پر کنید. پس از آن شرکت IBM برای شما یک لینک دعوت می‌فرستد و شما می‌توانید پس از این کامپیوتر کوانتومی استفاده کنید. برای ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید.
همین حالا کار با یک کامپیوتر کوانتومی را تجربه کنید.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا