اخبار

کاهش ۳۵ درصدی فروش آیفون در هند

بنظر می‌رسد که تیم کوک باید وقت بیشتری در هند صرف کند. مدیرعامل اپل که سفرهای بسیاری به چین داشته، در بدست آوردن بازار بعدی اسمارت‌فون مشکلات زیادی پیش روی خود دارد. بر اساس داده‌های Strategy Analytics، اپل توانسته تنها ۸۰۰ هزار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶ در هند بفروش برساند.
این میزان فروش با فروش‌های قبلی سازگار است، اما نسبت به ۱.۲ میلیون واحد سال گذشته، ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. انتظار می‌رود که امسال ۱۳۹ میلیون اسمارت‌فون در هند بفروش برسد، اما بیشتر این اسمارت‌فون‌ها، گوشی‌های اندرویدی با قیمت زیر ۱۵۰ دلار هستند. بر اساس این داده‌ها، سیستم عامل گوگل ۹۷ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده، در حالی که سیستم عامل اپل تنها ۲.۵ درصد بازار را در اختیار دارد. بنظر می‌رسد که اپل نمی‌تواند برای تغییر این وضعیت کاری بکند.
چالش غیرقابل حل اپل، قیمت است. هند پر رشدترین بازار اسمارت‌فون در دنیاست که رشدی ۲۹ درصدی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ داشته، اما متوسط قیمت گوشی‌هایی که در این بازار فروخته می‌شود، زیر ۷۰ دلار است. ارزانترین گوشی اپل،‌چهار برابر این میزان قیمت دارد.
در حالیکه اپل سابقه کاهش فروش و از دست دادن سهم بازار را در اقصی نقاط دنیا دارد، چیزی که بیشتر نگران‌کننده بنظر می‌رسد این است که اپل نتوانسته به سرعت در بازار هند نفوذ کند. سه‌ماهه دوم همیشه فروش اپل مشکل داشته، چون در ناحیه مرده بین محصولات جدید و قدیم قرار دارد. حتی در چین، که اپل به رتبه ۵ سقوط کرده، توانسته ۶.۷ درصد سهم بازار را کسب کند.

ریسک بزرگ اپل، این فصل یا فصل بعدی نیست، بلکه ساختن عادت و ایجاد وابستگی به اکوسیستم اپل است، چیزی که فروش ۸۰۰ هزار آیفون ایجاد نمی‌کند. سوییچ بین اندروید و iOS بر خلاف تلاش‌هایی که از دو طرف انجام شده به شدت دشوار است. کوک می‌داند که کاربران اگر به سیستم عامل اندروید عادت کرده و از آن لذت ببرند، قانع‌کردن آنها به خرید گوشی گرانتر برای تجربه بهتر بسیار مشکل است.
یکی از راه‌های غلبه بر این مشکل، فروش گوشی‌های ارزانتر در هند است، اما این کار با ریسک‌های بزرگی همراه است. اولا، اگر قیمت کم در ذهن مشتری حک شود، افزایش قیمت‌های بعدی بسیار دشوار خواهد بود. مطمئنا کوک نمی‌خواهد که در سراسر دنیا گوشی ارزان بفروشد. قیمت به اندازه اکوسیستم و طراحی جزئی از ذات آیفون است و همچنین جلوگیری از جنگ قیمت بخشی از استراتژی اپل بوده و خواهد بود.
اپل می‌تواند یک گوشی ارزان فقط برای هند تولید کند و آن را به دیگر کشورها صادر نکند. اما این کار نیز با استراتژی اپل مبتنی بر ساخت محصولات جهانی و همگانی مغایرت دارد.
راه نامطمئن و گران قیمت دیگر این است که اپل با اپراتورها و دیگر فروشندگان هندی قرادادهایی بسته که آیفون را با بسته‌هایی به مشتریان بفروشند. مشکلات زیادی بر سر این راه وجود دارد، از جمله اینکه بسیاری از قرادادهای هندی از پیش پرداخت هستند و فروش بسته‌های جدید دشوار است. مالیات می‌تواند مانعی دیگر باشد. تیم کوک در مصاحبه با یک شبکه محلی تلویزیونی گفت:
برای یک اپراتور به دلیل ساختار مالیاتی بسیار دشوار است که محصولات را خودش بفروشد. در هند، اپراتورها، تقریبا چیزی به اسم گوشی را نمی‌فروشند و فروش تنها از طریق فروشگاه‌های بسیار بسیار کوچک و مختلف اتفاق می‌افتد.

این بدین معنا نیست که اپل هیچ طرفداری در هند ندارد. گزارشی که توسط یکی از موسسات تحقیقاتی منتشر شده، نشان می‌دهد که در بخش گوشی‌های پریمیوم، اپل سامسونگ را به چالش کشیده است. در سه‌ماهه اول ۲۰۱۶، سهم اپل در بازار گوشی‌های بالای ۳۰۰ دلار، از ۱۱ درصد به ۲۹ درصد رسیده، در حالیکه سهم سامسونگ از ۶۶ درصد به ۴۱ درصد کاهش یافته است. سهم اپل شاید کوچک باشد، اما بسیار قوی است.
بر اساس گفته‌های تیم کوک، بازار الان هند، مشابه بازار چین در ۷ تا ۱۰ سال گذشته است و اپل سعی می‌کند که به هند نگاه استراتژیک‌تری داشته باشد. این بدین معناست که اپل به دنبال ایجاد شتاب‌دهنده‌های اپلیکیشن، سرمایه‌گذاری در سیستم‌های نقشه‌برداری هند و همکاری با توسعه‌دهندگان هندی به منظور ایجاد سرویس‌های محلی است. اگر اپل واقعا بخواهد، انتظار ده ساله برای کسب سهم بازار چیزی نیست و منابع لازم را در اختیار دارد. تیم کوک می‌گوید:
 

ما برای یک فصل یا دو فصل، یک سال یا دو سال، به هند نیامده‌ایم. ما برای هزاران سال به اینجا آمده‌ایم.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا