اخبار

گوگل سیستم رمزنگاری جدیدی برای عصر رایانه های کوانتومی توسعه می‌دهد

این روزها یکی از دلمشغولی‌های مهندسان گوگل، سهولت کدگشایی بهترین الگوریتم‌ها و سیستم‌های رمزنگاری کنونی با استفاده از رایانه‌های کوانتومی در سال‌های آینده است. به واقع با ظهور رایانه‌های کوانتومی و قدرت پردازشی بالای این سیستم‌ها، می‌توان بهترین سیستم‌های رمزنگاری کنونی را در کمترین زمان ممکن کدگشایی کرد، از این‌رو متخصصان در فکر ایجاد  سیستم‌های کدگذاری بسیار قدرتمندتری هستند. متخصصان گوگل نیز برای تضمین امنیت مرورگر کروم در حال توسعه‌ی الگوریتم‌های پست-کوانتوم هستند تا با استفاده از آن بتوانند جلوی هکر‌ها و کدگشایی‌های احتمالی آینده را بگیرند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط گوگل، سیستم‌های مبتنی بر رایانش کوانتومی می‌توانند به راحتی کدگذاری HTTPS امروزی را بشکنند.
مت بریث‌ویت، یکی از مهندسان گوگل در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

فرضیه‌ی موجود این است که رایانه‌های کوانتومی می‌توانند به راحتی تمام ارتباطات اینترنتی کنونی و تمام اطلاعاتی را که باید برای دهه‌ها بصورت رمزگذاری شده باقی بمانند را کدگشایی کنند. قابلیت‌های رایانه‌های کوانتومی آینده مساله‌ای است که باید از امروز در فکر آماده کردن زیرساخت‌های آن باشیم.

با توجه به مسائل فوث، مهندسان در گوگل در پی ورود به دوران پست-کوانتوم در مرورگر کروم هستند. این پروژه در قالب یک آزمایش انجام می‌شود که طی آن بخش کوچکی از ارتباط کروم روی رایانه‌های دسکتاپ و سرور‌های گوگل با استفاده از سیستم رمزنگاری پست-کوانتوم که بسیار پیشرفته‌تر از سیستم HTTPS کنونی است، انجام می‌شود. براساس اطلاعات ارائه شده سیستم کدگذاری جدید مورد استفاده است مبتنی رمزنگاری منحنی بیضوی است.
با توجه به اینکه رایانه‌های کوانتومی هنوز بصورت عملی وارد دنیای فناوری نشده و قابلیت‌های آن‌ها محک نخورده، از این رو نمی‌توان عیار سیستم در حال توسعه توسط گوگل را به درستی سنجید، بطوریکه احتمال شکست الگوریتم و سیستم توسعه یافته توسط غول جستجو نیز وجود دارد.
بریث‌ویت در این خصوص می‌گوید:

الگوریتم‌های پست-کوانتوم که توسط متخصصان گوگل توسعه می‌یابند را شاید بتوان با استفاده از رایانه‌های کنونی نیز رمزگشایی کرد، حال آنکه رمزنگاری منحنی بیضوی بهترین راهکار امن را در حال حاضر ارائه می‌کند.

در حال حاضر گوگل سیستم جدید رمزنگاری خود را روی نسخه‌ی آزمایشی Canary مرورگر کروم اجرا می‌کند. البته این کمپانی در نظر ندارد تا سیستم رمزنگاری خود را به استانداری در کل وب تبدیل کند، بلکه سیستم کنونی مورد استفاده بصورت آزمایشی برای ۲ سال به خدمت گرفته شده و سپس سیستم بهتری جایگزین آن خواهد شد.
نظر شما در مورد رایانش کوانتومی و مزایا و چالش‌هایی که این فناوری به همراه خواهد آورد چیست؟

منبع pcmag
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا