اخبار

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند

همانطور که می‌دانید در هفته‌ی آینده یک رویداد مهم نرم افزاری و در واقع مهم‌ترین رویداد نرم افزاری اپل در طول سال را در پیش رو داریم. کنفرانس اصلی اپل در رویداد WWDC 2016 که در روز سیزدهم ماه ژوئن (دوشنبه ۲۴ام ماه خرداد) برگزار می‌شود، پیش روی ماست و خیلی‌ها علاقه‌مند هستند از امکانات آی او اس ۱۰ که در این مراسم رونمایی می‌شوند، مطلع شوند.
تا به حال از اضافه شدن یک سری قابلیت‌های جدید نظیر چندین اموجی، والپیپر و موزیک جدید که در تمام به‌روزرسانی‌های سیستم عامل آی او اس حاضر هستند، مطمئن شده‌ایم و البته یک سری از قابلیت‌ها نیز به‌صورت سورپرایز و برای اولین بار در نسل دهم سیستم عامل آی او اس معرفی خواهند شد که طبیعتا اطلاعاتی از آنها نداریم.
اما تعدادی از امکانات آی او اس ۱۰ (iOS 10) نیز وجود دارند که هنوز توسط اپل تایید نشده‌اند اما خیلی از کاربران از جمله خود ما انتظار داریم که آنها را در این نسخه مشاهده کنیم. این قابلیت‌های جدید همگی کاربردی هستند و به عقیده‌ی بسیاری از کاربران، می‌توانند لذت کار کردن با سیستم عامل موبایل اپل را بالاتر ببرد. در ضمن تمام آنها قابل انجام و اجرایی هستند و به قول معروف، آن‌قدر فضایی نیستند که اپل از قرار دادن آنها در آی او اس ۱۰ منصرف شود.
بنابراین در ادامه با ما همراه شوید تا ببینیم این امکانات آی او اس ۱۰ کدام‌ها هستند و آیا ارزش اضافه شدن به چنین به‌روزرسانی بزرگی را دارند یا خیر؛ خیلی از این قابلیت‌ها هم اکنون از طریق نصب توییک‌های سیدیا بر روی دیوایس‌های جیلبریک شده وجود دارند و یا در سیستم عامل اندروید مشابه آنها قرار گرفته است و میلیون‌ها کاربر از آنها بهره می‌برند و از کارکردشان رضایت دارند؛ بنابراین این شما و این:

۱- درخواست تاچ آیدی برای خاموش کردن دیوایس

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند
کاربران آی‌دیوایس‌های اپل یکی از امن‌ترین پلتفرم‌های نرم افزاری و سخت افزاری بازار را در اختیار دارند و اگر شما دیوایس خود را به‌حساب آی‌کلاود متصل کرده باشید و آن را قفل کنید (چه قرار دادن رمز متنی و عددی و چه قفل توسط سنسور اثر انگشت یا همان تاچ آیدی)، سارقان احتمالی هیچ استفاده‌ای از دیوایس نمی‌توانند داشته باشند و آیفون، آیپاد یا آیپد شما برای آنها به‌صورت یک تکه‌ فلز غیر قابل مصرف در می‌آید.
اما با وجود این باز هم خیلی از سارقان تلاش می‌کنند که بلافاصله بعد از دزدیدن دیوایس، آن را خاموش کنند تا حداقل امکان ردیابی دیوایس از طریق سرویس فایند ما آیفون و یا فرستادن پیام از طریق آی‌کلاود از بین برود؛ بنابراین خیلی خوب می‌شود اگر اپل گزینه‌ای را در تنظیمات دیوایس قرار دهد که با فعال کردن آن، حتی هنگام خاموش کردن دیوایس هم از شما تایید توسط تاچ آیدی را درخواست کند و این طوری دیگر افراد متفرقه نمی‌توانند آن را خاموش کنند؛ با توجه به اینکه خیلی از کاربران آی‌دیوایس‌های اپل به‌ندرت دیوایس خود را خاموش می‌کنند، اضافه شدن این گزینه نمی‌تواند مانعی برای سرعت عملکرد روزانه‌ی آنها بشود.

۲- قابلیت تغییر حالت چینش آیکون‌ها

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند
سیستم عامل آی او اس بر روی سه اصل کارایی راحت، سادگی و سرعت استوار است اما یکی از مواردی که با قرار گرفتن در امکانات آی او اس ۱۰، بدون از بین بردن این اصول می‌تواند رضایت کاربران را بالا ببرد، قابلیت تغییر نحوه‌ی قرارگیری آیکون‌ها در صفحات هوم اسکرین است. سالهاست که کاربران این سیستم عامل تنها می‌توانند آیکون‌ها را به‌صورت ردیف‌های مرتب و به ترتیب از سمت چپ به راست بر روی صفحه قرار دهند و مطمئنا گزینه‌ای برای تغییر این حالت و چیدمان آنها به‌صورت سفارشی می‌تواند بسیار جالب و دوست داشتنی باشد.

۳- قابلیت تعیین اپلیکیشن‌های خاص برای عملکردهای خاص

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند
یکی از امکانات آی او اس ۱۰ که امیدواریم اپل از آن پرده برداری کند، قابلیت تعیین اپلیکیشن‌های خاص به‌صورت پیشفرض برای اعمال خاصی نظیر مرور اینترنت و پخش فایل‌های چند رسانه‌ای است. در حال حاضر و به‌طور مثال در بخش مرورگرهای اینترنت، اپل تنها اجازه می‌دهد که لینک‌های داخل دیگر اپلیکیشن‌ها را توسط مرورگر سافاری باز کنید و شما نمی‌توانید مرورگر دیگری را به‌عنوان اپلیکیشن پیشفرض برای این کار تعیین کنید.
بنابراین و با توجه به حضور گسترده‌ی اپلیکیشن‌های شخص ثالث قدرتمند در اپ استور و در دسته‌های مرور اینترنت، پخش فایل‌های چند رسانه‌ای و باز کردن فرمت‌های مختلف، منطقی به نظر می‌رسد که اپل این قابلیت را که مدتهاست کاربران سیستم عامل اندروید از آن بهره‌مند هستند، در نسل دهم آی او اس به کاربران خود هدیه دهد.

۴- متحرک شدن آیکون نرم افزار آب و هوا

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند
یکی از قابلیت‌هایی که باعث جذاب‌تر شدن کار با سیستم عامل آی او اس می‌شود، آیکون‌های پویا و متحرک آن هستند. به‌طور مثال اپلیکیشن ساعت آی او اس به‌صورت پویا و انیمیشنی عمل می‌کند و آیکون آن هر لحظه، ساعت و دقیقه‌ی آن لحظه را نشان می‌دهد. خیلی از کاربران امیدوار هستند که اپل این قابلیت را به آیکون اپلیکیشن تشخیص آب و هوا نیز اضافه کند تا بدون باز کردن این نرم افزار بتوانند از آمار آب و هوای منطقه‌ی اطرافشان باخبر شوند.

۵- ردیف اعداد و سمبول‌ها در کیبورد

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند
اگر با کیبورد آی او اس کار کرده باشید و به آن عادت کنید، مطمئنا هیچ کیبورد شخص ثالث دیگری نمی‌تواند از لحاظ سرعت و کارایی شما را قانع کند، اما یکی از محدودیت‌های این کیبورد این است که شما برای وارد کردن اعداد و سمبو‌ل‌های متفرقه، کیبورد را عوض کنید و با تپ کردن بر روی علامت کره‌ی زمین، بین کیبورد اعداد و حروف جابجا شوید؛ جدا از این‌که خود این کار بسیار زمان‌‌بر است، اگر کاربرانی مانند ما که زبان مادریشان انگلیسی نیست بخواهند یک کیبورد دیگر را هم به آن لیست اضافه کنند، این جابجایی می‌تواند زحمت بیشتری هم بطلبد.
بنابراین اگر یک ردیف از اعداد مشابه اکثر کیبوردهای سخت افزاری بازار به بالای ردیف‌های حروف اضافه شود، مطمئنا خیلی از کاربران لذت بیشتری از تایپ با این کیبورد خواهند برد. حتی اپل می‌تواند در آی او اس ۱۰ کاری کند که با تپ کردن و نگه داشتن انگشتان بر روی این اعداد، سمبول‌ها نیز نمایش داده شوند و به این ترتیب یک کیبورد یکپارچه بدون نیاز به قابلیت جابجایی می‌تواند به یکی از امکانات آی او اس ۱۰ اضافه شود.
اگر هم فکر می‌کنید که این موضوع باعث اشغال شدن بیش از حد صفحه نمایش می‌شود، شاید اپل حداقل بتواند که این قابلیت را به تبلت‌های آیپد و فبلت‌های ۶ پلاس و ۶ اس پلاس خود که دارای نمایشگر ۵.۵ اینچی و بالاتر هستند، اضافه کند.

۶- تایپ به وسیله‌ی سوایپ کردن بر روی حروف

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند
قابلیت تایپ کردن با استفاده از سوایپ کردن یا همان کشیدن انگشتان بر روی حروف مختلف یک کلمه و سپس رها کردن آنها، یکی از قابلیت‌هایی است که این روها توسط اکثر کیبوردهای شخص ثالث آی او اس عرضه می‌شود و خیلی از کاربران نیز به این روش از تایپ کردن عادت کرده‌اند. هرچند که هنوز هم تعدادی از کاربران هستند که به دلایل امنیتی و یا به دلیل کارکرد نه چندان مناسب این کیبوردهای شخص ثالث، ترجیح می‌دهند که از آنها استفاده نکنند.
بنابراین یکی از امکانات آی او اس ۱۰ می‎تواند این باشد که کیبورد پیشفرض خود این سیستم عامل به این قابلیت مجهز شود و کاربران بتوانند با کشیدن دستشان بر روی حروف، کلمات را با سرعت بالاتری تایپ کنند.

۷- تعیین تنظیمات دوربین به‌صورت دستی

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند
اپل به دلیل همان اصولی که در بالا گفتیم و سادگی کار با آی او اس، ترجیح داده است که حالت عکاسی و فیلمبرداری آن را بر روی حالت اتوماتیک قرار دهد و کاربران به غیر از اضافه کردن چند فیلتر مشخص، نمی‌توانند تغییر چندانی در فاکتورهای دریافتی دوربین ایجاد کنند. البته این قابلیت برای اکثریت کاربران مناسب است و باعث می‌شود که تصاویری با کیفیت و در کمترین زمان ممکن تهیه شوند.
اما خب خیلی از کاربران امروزی هم هستند که با عکاسی به‌صورت پیشرفته آشنا هستند و قصد دارند که از تمام قدرت دوربین دیوایس خود استفاده کنند؛ بنابراین و با توجه به اینکه همین حالا هم تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های اپ استور به کاربران اجازه می‌دهند که مشخصات مختلف دوربین نظیر سرعت شاتر و مشخصات مربوط به فوکوس را تغییر دهند، جالب می‌شود اگر اپل این موضوع را در تعیین امکانات آی او اس ۱۰ در نظر بگیرد و به کاربران حرفه‌ای‌تر اجازه دهد که خودشان برای تعیین تنظیمات دوربین به‌صورت دستی عمل کنند.

۸- تغییر رزولوشن حالت فیلمبرداری در خود نرم افزار دوربین

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند
دوربین آیفون‌های جدید اپل به کاربران اجازه می‌دهد که کلیپ‌هایی با رزولوشن ۴K را تهیه کنند و آثاری با کیفیت بسیار بالا بسازند. این موضوع به خودی خود خیلی خوب است و عملکرد مناسبی دارد، اما مشکل اینجاست که دوربین به‌صورت پیشفرض بر روی رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی فیلم‌برداری می‌کند و اگر بخواهید به رزولوشن بالاتر برید، باید وارد بخش Photos & Camera در نرم افزار تنظیمات شوید و از آنجا نسبت به تغییر رزولوشن اقدام کنید.
با توجه به این‌که اکثر کاربران در مواقع خاصی به حالت ۴K احتیاج پیدا می‌کنند و بعد هم مایل هستند که به حالت معمولی بازگردند، این موضوع خیلی منطقی به نظر می‌رسد که اپل در آی او اس ۱۰ ترتیبی دهد که کاربران بتوانند از همان رابط کاربری نرم افزار دوربین برای تغییر رزولوشن اقدام کنند و مجبور نشوند که چند دقیقه را هم برای جابجایی بین دوربین و نرم افزار تنظیمات تلف کنند.

۹- قابلیت قطع کردن تماس از لاک اسکرین به‌صورت راحت‌تر

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند
یکی از تغییراتی که اپل در نسخه‌های اخیر آی او اس به وجود آورده است و اتفاقا اکثر کاربران هم از آن ناراضی هستند، تغییرات مربوط به رابط کاربری بخش تماس و مخصوصا هنگام دریافت تماس است. اگر شما در حال کار با آیفون خود باشید و در همین هنگام به شما زنگ بزنند، شما دو دکمه‌ را برای قطع کردن تماس و وصل کردن آن در اختیار خواهید داشت.
اما اگر دیوایس شما قفل باشد و آن را در کنار خود گذاشته باشید، هنگام زنگ خوردن، دکمه‌ای برای قطع تماس وجود نخواهد داشت و شما مجبور هستید که یک بار دکمه‌ی پاور را فشار دهید تا تماس بی‌صدا شود و یک بار دیگر هم آن را فشار دهید تا تماس قطع شود؛ بنابراین یکی از مواردی که احتمالا با دیدن آن در لیست امکانات آی او اس ۱۰ بسیار خشنود خواهیم شد، آسان‌تر شدن این عملیات عجیب و تغییر رابط کاربری صفحه‌ی دریافت تماس است.

۱۰- قابلیت یافتن مخاطبان با وارد کردن قسمتی از شماره‌ی آنها

۱۰ مورد از امکانات آی او اس ۱۰ که انتظار داریم اپل در WWDC 2016 از آنها رونمایی کند
یکی از معدود مواردی که هنگام کار کردن با دیوایس‌های اندرویدی، نیاز آن را به شدت در سیستم عامل آی او اس حس می‌کنم، همین قابلیت است. شما در سیستم عامل اندروید و چند پلتفرم دیگر، می‌توانید وارد نرم افزار تلفن و قسمت شماره‌گیری شوید و با وارد کردن قسمتی از شماره، لیستی از تمام مخاطبانی که آن اعداد در شماره‌شان وجود دارد را در بالای قسمت وارد کردن شماره مشاهده کنید و یکی را انتخاب کنید.
اما متاسفانه و به طرز عجیبی این قابلیت بسیار کاربردی در آی او اس وجود ندارد و شما برای یافتن مخاطبان حتما باید وارد لیست مخاطبان ذخیره شده در آیفون خود بشوید و از آنجا و از طریق نوار جستجو، آنها را پیدا کنید؛ بنابراین به شخصه خیلی موافق این موضوع هستم که این قابلیت کوچک اما کاربردی نیز به‌عنوان یکی از امکانات آی او اس ۱۰ توسط اپل ارائه شود.
به نظر شما کدام یک از قابلیت‌های بالا می‌توانند در آی او اس ۱۰ قرار بگیرند و نظر شما و دیگر کاربران دیوایس‌های اپل را بیشتر جلب کنند؟ شما چه قابلیتی را برای قرار گرفتن در نسل جدید سیستم عامل آی او اس پیشنهاد می‌دهید؟
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا