اخبار

۵G چیست و چگونه دنیا را متحول می کند !!!

اگر اندک علاقه‌ای به دنیای موبایل و اینترنت داشته باشید، حتما می‌دانید که تکنولوژی ۵G در راه است. اما پیدا کردن کسی که بداند ۵G چیست و چه تاثیری بر عموم کاربران دارد، کمی دشوار است.
ما غالبا پیشرفت دنیای تکنولوژی را به صورت تدریجی می‌بینیم. به عوان مثال، سالهاست که باتری‌ اسمارت‌‌فون‌ها چندان تغییری نداشته و حتی خود اسمارت‌فون‌ها هم تغییرات تدریجی دارند. اما ۵G به صورت یک انقلاب خواهد بود. تد راپاپورت از دانشگاه نیویورک می‌گوید:

من این را رنسانس وایرلس می‌نامم. درهم آمیختن چندین اتفاق دنیا را به سرعت تغییر می‌دهد در حالی‌که چند سال پیش حتی تصورش هم سخت بود.

اما به چه سرعتی؟! متخصصان معتقدند که بین ۲ تا ۵ سال آینده، ۵G واقعیت می‌یابد. شرکت‌هایی همچون ورایزون، AT&T، سامسونگ، اریکسون و نوکیا در حال کار بر روی تجهیزاتی هستند که این کار را تسریع می‌کند.
چه چیزی ۵G را از ۴G متمایز می‌کند؟! جواب این سوال در «طول موج» نهفته است. شبکه‌های ۵G از طول‌موج‌های میلیمتری رادیویی استفاده می‌کنند، این به این معناست که فرکانس امواج الکترومغناطیسی که استفاده می‌کنند، بالاتر از ۲۴ گیگاهرتز است. همین ماه بود که FCC این طیف را برای استفاده عموم آزاد کرد. ایالات متحده اولین کشوری است که این کار را انجام می‌دهد. این طیف، پیش از این فقط استفاده نظامی داشته است.
فرکانس بالا این توانایی را دارد که در بازه زمانی یکسان، اطلاعات بیشتری را منتقل کند. اما مشکل اینجاست که فرکانس‌های بالاتر براحتی توسط ساختمان‌ها، برگ‌ها و باران و عواملی این‌چنینی، مسدود شده و ارتباطات را با مشکل مواجه می‌کنند. اما با پیشرقت پردازش سیگنال، چیپست‌ها و تکنولوژی آنتن توسط شرکت‌های بزرگ، این مسئله نیز به مرور زمان حل می‌شود. به عنوان مثال، آرایه‌ای از آنتن‌های بسیار ریز بر روی چیپ‌ها یا مدارهای الکتریکی، می‌تواند سیگنال را در اطراف موانع هدایت کند و از این مشکل بکاهد. سامسونگ یک نمونه آزمایشی از آرایه‌ای با ۳۲ آنتن ریز ساخته است. تد راپاپورت می‌گوید:

کارهای زیادی از طرف شرکت‌های مخابراتی بزرگ و کوچک در حال انجام است. شما فعالیت بسیار خوبی در صنعت می‌بینید، چون آینده موج‌های میلیمتری به سرعت در حال رسیدن است.

پشتوانه چنین پیشرفت‌هایی، پیشرفت در تکنولوژی میکروچیپ‌ها است. اولا، چیپ‌های کوچکتر توان پردازشی بالایی دارند که با مقدار معینی انرژی، داده‌های بیشتری را پردازش می‌کنند. ثانیا، می‌توان این چیپ‌ها را با لایه‌ای از مواد مخصوص پوشاند تا به عنوان آنتن عمل کرده و مصرف انرژی را کاهش داده و افت سیگنال را کمتر کنند.
۵G قادر خواهد بود تا سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه سرعت اینترنت را در مناطق شلوغ در اختیار کاربران قرار دهد. سامسونگ به تازگی تکنولوژی را ابداع کرده است که می‌تواند با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه، داده را به ماشین در حال حرکت منتقل کند. ۴G تقریبا ۱۰ برابر ۳G سرعت دارد و سرعت تقریبی آن ۱۰ مگابیت بر ثانیه است. ۵G می‌تواند سرعتی بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر ۴G داشته باشد. کن استوارت، مسئول بخش تکنولوژی وایرلس اینتل می‌گوید:

چیزی که کاربران خواهند دید، تجربه غنی و ویدئوهای با کیفیت است. به جای اینکه پوکمون گو را روی نمایشگرهای خود بازی کنند، می‌تواند آن را به صورت سه بعدی و با سرعت رفرش بالایی بازی کنند.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا