اخبار

آیا لنوو در حال حذف تدریجی موتورولا و برند موتو است؟!

شرکت گوگل که یکی از ستون‌های فناوری‌های نوین امروز است، در سال ۲۰۱۱ رسما اعلام کرد که کمپانی موتورولا را خریده است. این شرکت سازنده گوشی‌های همراه (به نوعی مخترع موبایل‌های امروزی) در چند سال گذشته اوضاع مالی نا به سامانی داشت و به ظاهر گوگل قصد داشت موتورولا را نجات دهد. پس از اعلام این خبر چیزی که تحلیل‌گران این صنعت را نگران می‌کرد، این بود که این خرید چه تاثیری بر شرکای گوگل که از اندروید در گوشی‌های خود استفاده می‌کردند، خواهد داشت؟! حتی با این که گوگل رسما اعلام کرده بود که موتورولا به طور مستقل به کارش ادامه می‌دهد و گوگل دخالتی در اداره آن ندارد، شایعات حاکی از نارضایتی سامسونگ از خرید یکی از رقیبانش توسط گوگل بود. اما گوگل کمتر از سه سال بعد این شرکت را به لنوو فروخت.
گوگل که در سال ۲۰۱۱ مبلغ ۱۲.۵ میلیارد دلار برای خرید موتورولا هزینه کرده بود، در ۲۰۱۴ این شرکت را تنها ۲.۹۱ میلیارد دلار به لنوو فروخت. این تفاوت قیمت واقعا شگفت انگیز است، ولی دلیل این اختلاف زیاد این است که گوگل تمامی پتنت‌های موتورولا را تصاحب کرد و فقط کارخانه و خط تولید را به لنوو فروخته است. در واقع دلیل فداکاری گوگل هم چیزی نبود جز طمع تصاحب گنجینه پتنت‌های موتورولا. بلای دیگری که گوگل بر سر موتورولا آورد این بود که این دو بخش موتورولا Mobility و موتورولا Solutions را از هم جدا کرد. موتورولا Solutions مشغول ساخت تجهیزات رادیویی و بی‌سیم‌های نظامی و محصولات مرتبط با آن بود و موتورولا Mobility هم کارش ساخت گوشی‌های هوشمند، تبلت و ساعت هوشمند و… بود. بخشی که لنوو تصاحب کرده بخش کوچک‌تر یا Mobility است که قیمت آن هم کمتر بود.
 
زمانی که لنوو اعلام کرد موتورولا را می‌خرد، بسیاری از طرفداران این برند خوشحال بودند که شاید موتورولا بتواند تحت مالکیت لنوو اوج بگیرد، اتفاقی که هرگز در زمان تصاحب این شرکت توسط گوگل نیفتاده بود. حال موتورولا از یک کمپانی آمریکایی به یک شرکت چینی تبدیل شده بود. پس از این طرفداران و کاربران موتورولا نگران این بودند که این بار چه اتفاقی بر سر شرکت محبوبشان می‌آید. آیا لنوو بخش موبایل خود را با موتورولا ادغام می‌کند؟ یا به طور مستقل و به عنوان یکی از دارایی‌های لنوو به کار خود ادامه می‌دهد؟ این سوالات و بسیاری از سوال‌های مشابه تا دو سال پس از خرید این شرکت توسط لنوو، یعنی سال ۲۰۱۶ بی‌پاسخ ماندند.

مهم‌ترین سوال و چکیده همه سوالات این بود که آیا موتورولا به حیات خود ادامه می‌دهد؟ اوایل امسال و در کنگره جهانی موبایل در بارسلون،‌ لنوو اعلام کرد که از این پس به جای موتورولا تمامی محصولات با برند Moto تولید می‌شوند و همان طور که شاهد بودیم در معرفی پرچم‌دار جدید این شرکت، به جای “موتورولا Moto Z” از “لنوو Moto Z” استفاده شد. مزیت این اسم جدید این است که از تکرار لفظ موتو جلوگیری می‌شود!
شرکت موتورولا که از اولین تولید کنندگان گوشی‌های همراه است، در سال ۱۹۲۸ کار خود را آغاز و تا سال ۲۰۱۱ با نام موتورولا به فعالیت خود ادامه داد تا این که در این سال گوگل آن را به دو بخش تقسیم کرد. اما در سال جاری لنوو موتورولا را با بخش موبایل خود ادغام کرد و تیم برند موتو را بخشی از کارمندان خود کرد.
 
Lenovo-Motorola-Logo-AH1-710x399
 
همان طور که امسال دیدیم گوشی‌هایی که از موتورولا معرفی شدند با گوشی‌های قبلی تفاوت دارند. این شرکت خط تولیدی اختصاصی برای اپراتورهای آمریکایی داشت که شامل برند Atrix برای اپراتور AT&T، برند فوتون برای اپراتور اسپرینت و برند دروید برای ورایزون است. اپراتور T-Mobile هم گاهی گوشی‌های این شرکت را با نام خودشان عرضه می‌کرد. اما پس از این که زیر مجموعه گوگل شد، اقدام به کاهش برندها و ساده‌تر کردن خط تولید خود کرد؛‌ پس از آن تنها گوشی‌های موتو X (پرچم‌دار)، موتو G (میان‌رده)، موتو E (رده پایین) و برند دروید برای اپراتور ورایزون توسط این شرکت ساخته شدند. اما حالا و در ادغام با لنوو به نظر می‌رسد این روند دگرگون شده. در سال ۲۰۱۳ موتورولا تنها دو گوشی با برند دروید تولید کرد، سال بعد سه گوشی تولید شدند و در سال ۲۰۱۵ این تعداد به پنج گوشی رسید که سه گوشی مربوط به برند موتو X بودند. موتو ایکس از یک گوشی به سه گوشی موتو X Style (با نام Pure Edition در آمریکا)، موتو X Play و موتو X Force با ویژگی‌های متفاوت تبدیل شد که البته مدل موتو X Force نسخه بین المللی از دریود توربو ۲ اپراتور ورایزون بود.
حال و در سال ۲۰۱۶ باز هم تعداد این گوشی‌ها بیشتر شده و دیدیم که تا به این لحظه علاوه بر معرفی موتو G4 و موتو G4 Plus، گوشی موتو E 2016 و دو گوشی از خانواده جدید موتو Z با نام‌های موتو Z و موتو Z Force (که باز هم به طور اختصاصی برای اپراتور ورایزون ساخته شده) رونمایی شدند و در آینده هم موتو X 2016 تولید خواهد شد. البته ارایه گزینه‌های متفاوت و متنوع به خودی خود کار خوبی است، همانطور که شرکت‌های دیگر چندین گوشی با برندها و ویژگی‌های متفاوت را در سال تولید می‌کنند، اما مشکل این‌جاست که این گوشی‌های جدید موتورولا در واقع در حال رقابت با خودشان هستند.
 

Moto-G4

Moto G4

motoz-2

اما این تمام تغییراتی نیست که لنوو در موتورولا و خط تولید موتو پدید آورده. پس از معرفی گوشی‌های موتو Z، تیم موتو اعلام کردند که آپدیت‌های امنیتی ماهانه اندروید را ارایه نمی‌دهند. کاری که لنوو و موتو انجام می‌دهند این است که به جای عرضه ماهانه این آپدیت‌ها در قالب یک به‌روزرسانی OTA، آن‌ها را کنار هم قرار داده و در یک پچ عرضه خواهند کرد. آن‌ها معتقدند این ایده به نظر بهتر از این است که هر ماه و برای هر گوشی یک به‌روزرسانی OTA عرضه کنند. در بین تمامی شرکت‌ها گوگل ثابت کرده در ارایه این وصله‌های امنیتی از همه منظم‌تر است. علاوه بر گوگل شرکت‌های موتورولا/لنوو، سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و بلک‌بری تولید کنندگان اندرویدی دیگری هستند که این وصله‌ها را در قالب به‌روزرسانی OTA عرضه می‌کنند.
 
سامسونگ هم ثابت کرده که می‌تواند هر ماه این به‌روزرسانی را ارایه کند، اما نه برای همه تلفن‌هایش. اما هنوز زود است که درباره موتو و بازه زمانی عرضه آپدیت‌های امنیتی نظر بدهیم و فعلا باید منتظر اطلاعات بیشتر باشیم. از میان گوشی‌های برند موتو، تا به حال در ماه جولای یک آپدیت امنیتی برای موتو ایکس استایل عرضه شد که همان وصله امنیتی ماه مه بود. بنابراین موتورولا که روزی به ارایه آپدیت‌های زود هنگام معروف بود و تقریبا پس از نکسوس‌ها گوشی‌های این شرکت بودند که آپدیت نسخه‌های جدید اندروید را دریافت می‌کردند، حال با تصمیم جدید لنوو آینده خوشی در ارایه آپدیت‌های امنیتی ندارد.
 
 

Moto_X_Style-release-date-price-specs

اوضاع موتو و لنوو وقتی پیچیده‌تر خواهد شد که پا به سرزمین مادری لنوو، یعنی چین بگذارید. اسمارت‌فون‌های برند موتو توسط لنوو در چین هم عرضه می‌شوند، اما به جای استفاده از اندروید خالص، از رابط کاربری One UI لنوو در آن‌ها استفاده شده است. این رابط جدیدترین رابط کاربری لنوو است و جانشبن Vibe UI شده که پیش از این در گوشی‌ها و تبلت‌های لنوو استفاده می‌شد. تفاوت در نرم افزار موتوهای موجود در بازار چین با سایر گوشی‌هایی این برند در سراسر دنیا مشهود است. علاوه بر این موضوع، دسترسی به بسیاری از سرویس‌های گوگل در چین ممنوع شده و بسیاری از قابلیت‌هایی که گوشی‌های موتو با استفاده از سرویس‌های گوگل به کاربران عرضه می‌کردند هم به خاطر همین مسئله غیر فعال شده‌اند.

moto-z-play-vector-3
 
هنوز برای قضاوت این مسئله که این تغییرات در دراز مدت چه بر سر موتو فعلی یا همان موتورولا سابق می‌آورد، زود است. این اولین سالی است که موتو گوشی‌های خود را با دخالت مستقیم لنوو تولید و به بازار عرضه می‌کند، اما در حال حاضر چشم انداز فعلی آینده چندان درخشانی را برای موتو متصور نیست.
موتورولا در ایران خیلی موفق ظاهر نشد و هیچگاه گوشی‌های هوشمند این شرکت به طور رسمی وارد ایران نشدند، اما این شرکت در دیگر نقاط دنیا و در دل بسیاری از کاربران اندروید جایگاه ویژه‌ای دارد. این کمپانی در سال ۲۰۰۹ با موتورولا دروید و در سال ۲۰۱۰ با دروید X توانست نظر کاربران را به خود جلب کند و پس از آن با سری موتو ایکس به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرد. موتورولا سهم بزرگی در موفقیت و محبوبیت فعلی اندروید دارد و همیشه بخش بزرگی از خانواده اندروید بوده است. اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و بازیچه طمع‌های شرکت‌های دیگر شدن، دیگر شاهد حضور موتورولا، که به نوعی اولین سازنده تجاری گوشی‌های همراه بوده، در این حوزه نخواهیم بود و از این سابقه و آوازه خوش تنها برند موتو از لنوو باقی مانده است،‌ اما با توجه به تمرکز لنوو بر روی برند موتو به عنوان یکی از کسب و کارهای اصلی‌ خود، می‌توان امید داشت که برند موتو بتواند به اندازه دوران اوج موتورولا به موفقیت برسد.
 
Lenovo-logo-AH-1-710x399
هنگامی که لنوو این شرکت را خریداری کرد، وضعیت موتورولا اصلا خوب نبود، بنابراین بازگرداندن این برند به سوددهی زمان می‌برد. اما با توجه به مطالب بیان شده و وضعیت فعلی، می‌توان به سوالی که در عنوان این مطلب بیان شد اینطور پاسخ داد: لنوو پس از خرید کمپانی موتورورلا به طور کامل نام موتورولا را از صنعت گجت‌های همراه (گوشی، تبلت، ساعت هوشمند) حذف کرد و به جای آن برند موتو را روی کار آورد تا از دانش و تجربه تیم موتو و از اعتبار و خوش نامی گوشی‌های این برند استفاده کرده و در بازار پر هیاهوی گوشی‌های هوشمند حرفی برای گفتن داشته باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا