اخبار

آیا میدانستید دوربین گوشی گوگل پیکسل لرزشگر اپتیکال تصویر ندارد ؟!!!

سرانجام دیشب طی مراسمی که در شهر سان‌فرانسیسکو برگزار شد، شاهد معرفی رسمی دو گوشی‌هوشمند جدید گوگل به نام پیکسل بودیم اما ظاهرا دوربین این دو محصول لرزشگیر اپتیکال تصویر نخواهد داشت. اگر با این فناوری آشنایی ندارید باید بگوییم که لرزشگیر اپتیکال تصویر، یک فناوری است که بسیاری از کمپانی‌های دیگر به منظور ارائه‌ی تصاویر و ویدیوهایی پایدارتر و کم لرزش‌تر در محصولات خود مورد استفاده قرار می‌دهند. بدین طریق دوربین گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری OIS (لرزشگیر اپتیکال تصویر) نسبت به دوربین گوشی‌هایی که از این تکنولوژی بهره نمی‌برند، تصاویر با کیفیت‌تری را به ثبت می‌رسانند.
این فناوری در کل بر پایه‌ی یک مکانسیم ژیروسکوپی کار می‌کند که همزمان با لرزش دست کاربران جابجا شده و به ایجاد تصویری پایدارتر کمک می‌کند. فناوری OIS نسبت به EIS (لرزشگیر دیجیتال تصویر) عملکرد بسیار بهتری دارد زیرا روش سخت‌افزاری برای ثابت نگه‌داشتن سنسور فیزیکی دوربین نسبت به روش دیجیتالی که با الگوریتم‌های برنامه‌نویسی این کار را انجام می‌دهد، بهتر عمل می‌کند.
برخی از کمپانی‌ها از جمله سامسونگ و ال‌جی دو فناوری لرزشگیر اپتیکال تصویر و لرزشگیر دیجیتال تصویر را با هم ترکیب کرده تا از این طریق، تصاویر و ویدیوها با ثبات بیشتر و لرزش‌ کم‌تر ثبت شده و اثر لرزش دست تا جایی که امکان دارد از بین برود. در مراسم معرفی گوشی‌ جدید گوگل پیکسل، یک ویدیو به نمایش درآمد که یکی بدون استفاده از لرزشگیر و دیگری با فعال بودن لرزشگیر ثبت شده بود. نتیجه‌ اینکه فیلم ثبت شده در حالت فعال‌ بودن قابلیت لرزشگیر، بسیار نرم‌تر و روان‌تر بود. با توجه به این موضوع گمان می‌کردیم که دوربین گوشی پیکسل مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر باشد، اما حال به نظر می‌رسد که گوگل از همان فناوری بکار گرفته شده در نکسوس ۶ پی بهره گرفته و جدیدترین گوشی‌هوشمند خود را به فناوری OIS تجهیز نکرده است.
با توجه به اینکه DxOMark بالاترین امتیاز بین دوربین‌های گوشی‌های هوشمند را به دوربین گوشی پیکسل داده، اینکه محصول جدید گوگل از لرزشگیر اپتیکال بهره نمی‌برد کمی باعث تعجب است. امتیاز DxO به دوربین پیکسل، ۸۹ بوده که باعث می‌شود این دستگاه حتی دوربین آیفون ۷ را با اختلاف ۳ امتیاز پشت سر بگذارد. امتیاز ثبت شده برای دوربین گوشی پیکسل، شامل امتیاز ۹۱ برای بخش تثبیت‌گر تصویر بوده که با توجه به عدم استفاده از OIS، در محصول مورد بحث، این امتیاز کمی تعجب برانگیز است.
با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد که گوگل روشی بسیار خلاقانه و موثر را در گوشی‌هوشمند پیکسل بکار گرفته که نسبت به لرزشگیرهای دیجیتال تصویر که تا کنون توسط کمپانی‌های مختلف استفاده شده، عملکرد بسیار بهتری دارد و نتیجه‌ای مثل استفاده از لرزشگیر اپتیکال را برای محصول جدید خود به ارمغان آورده است. در مصاحبه‌ی The Verge با گوگل در مورد گوشی پیکسل، غول دنیای جستجوگرها تایید کرده که از ژیروسکوپ گوشی برای تثبیت دیجیتال تصویر در دوربین محصول مورد اشاره بهره گرفته است. البته باید کمی صبر کنیم تا تست‌های مختلف بر روی گوشی‌هوشمند گوگل پیکسل انجام شود تا ببینیم دوربین این محصول در عمل چه قابلیت‌هایی دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا