اخبار

استفاده از فیلترشکن در ایران ۱۰ درصد کاهش یافته است

محمود واعظی، وزیر ارتباطات از کاهش استفاده از فیلترشکن با اجرای فیلترینگ هوشمند خبر داد و اعلام کرد: درصد استفاده از فیلترشکن از ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است.
وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به پروژه فیلترینگ هوشمند، از کاهش بازدید صفحات مستهجن از ۵ درصد به یک درصد نیز خبر داد. وی در ادامه اظهار داشت: پروژه فیلترینگ هوشمند با همکاری مراکز دانش بنیان و دانشگاهی در حال انجام است و برای آن ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.
واعظی در میان سخنان خود به ارسال ۷۰۰ پیامک به خبرنگاران اشاره کرد و گقت: این موضوع در حوزه  ماموریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست اما به جهت آسیبی که به کشور می‌رساند این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. به بخش‌های ذیربط خودم در روز گذشته دستور داده‌ایم که منشا و دلیل ارسال این پیامک‌ها را پیگیری کنند.
وی با اشاره به پیامک‌هایی که بدون امضا و منشا مشخص به کاربران موبایل ارسال می‌شود، گفت: این پیامک‌ها غیر از آشفتگی در کشور هیچ ثمره‌ای ندارد و باید پیگیری شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه رتبه جهانی ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۱۰۴ در سال پیش به ۹۶ ارتقا پیدا کرده است، گفت: نگاهی به وضعیت تلفن همراه در سال ۲۰۰۰ نشان می‌داد که حدود ۷۰۰ میلیون نفر در دنیا موبایل داشتند و هم‌اکنون این رقم با افزایش ۱۰ برابری به حدود ۷ میلیارد نفر رسیده است. در همین حال تعداد مشترکان اینترنت در دنیا در سال ۲۰۰۰ حدود ۴۰۰ میلیون نفر بود که امروز به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر رسیده و ۸ برابر شده است.
واعظی همچنین در مورد تغییر استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی گفت: بررسی فعالیت ۱۰ شرکت بزرگ جهان در سال ۲۰۰۰ نشان می‌دهد که یکی از این شرکت‌ها را شرکت فناوری اطلاعات تشکیل می‌دهد. اما امروز از میان ۱۰ شرکت بزرگ دنیا، ۷ شرکت در زمینه فناوری اطلاعات کار می‌کنند.
طبق گفته وزیر ارتباطات سهم بازار جهانی از فناوری اطلاعات ۳۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که سهم ایران حدود ۴ دهم درصد است. این درحالی است که با توجه به سهم یک درصد ایران از جمعیت کل جهان، باید این سهم به یک درصد و حدود ۳۵ میلیارد دلار برسد. وی در ادامه از افزایش سهم دولت در فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد و تصریح کرد: در سال ۹۱ در این حوزه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد اما در سال ۹۴ این سرمایه‌گذاری به ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که سهم دولت از این سرمایه‌گذاری حدود ۷۰ درصد بود.
واعظی با اشاره به حجم بازار فناوری اطلاعات کشور که حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است گفت: این حجم تا پایان برنامه ششم به ۸۶ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.  سهم درآمدی اپراتورها نیز در سالی که گذشت ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که تا پایان برنامه ششم به ۶۷ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به افزایش ظرفیت شبکه انتقال کشور از ۹۰۰ گیگابایت برثانیه به ۴۱۰۰ گیگابایت، اعلام کرد: این میزان نشان دهنده ۴٫۵ برابر شدن ظرفیت شبکه انتقال ارتباطات کشور است. در همین حال افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه داخلی کشور از ۶۲۵ گیگابیت با ۶.۵ برابر افزایش به ۴ هزار گیگابیت رسیده است.
با توجه به اظهارات واعظی، سیاست وزارت ارتباطات، کاهش ترافیک اینترنت بین‌الملل و افزایش ترافیک داخلی است. در ابتدای دولت، ۹۰ درصد ترافیک اینترنت خارجی بود که امروز با تولید محتوای بومی، این ترافیک برای داخل ۴۰ درصد و برای خارج ۶۰ درصد است.
وی با تاکید بر تعداد ۳۴ میلیون نفر کاربر اینترنت، گفت: برای افزایش سایت‌های بی‌تی‌اس نسل سوم و چهارم موبایل سرمایه‌گذاری خواهد شد. امروز شمار سایت‌های BTS نسل سوم از ۹۴۳ سایت به ۱۵ هزار و ۵۴۳ سایت و شمار سایت‌های نسل چهارم به ۳ هزار و ۶۹۳ سایت رسیده است.
واعظی در ادامه از میزان ۹۶ درصدی ضریب نفوذ موبایل و تعداد ۷۷ میلیون مشترک موبایل در کشور خبر داد.

منبع: mehrnews
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا