اخبار

افزایش سود سونی به دلیل گسترش بازار سنسورهای تصویری CMOS

به‌سختی می‌توان نسلی یا رده‌ای از اسمارت‌فون‌ها را پیدا کرد که دوربین در آن نقش اصلی را نداشته باشد. حتی بسیاری از کاربران، گوشی هوشمند خود را تنها به دلیل دوربین آن انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، بر اساس آمار، ۵۰ درصد کسانیکه سامسونگ گلکسی S7 را خریداری کرده‌اند، علت خرید را دوربین با کیفیت این گوشی اعلام کرده‌اند. حتی برخی از اسمارت‌فون‌ها، دارای دوربین دوگانه هستند.
هسته اصلی دوربین‌ها، سنسورهای تصویری CMOS است و به دلایلی که گفته شد، فروش آنها رو به افزایش است. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی Yole Development، بازار سنسورهای تصویری CMOS در پنج سال آینده دارای رشد ۱۰ درصدی سالانه خواهد بود و در سال ۲۰۲۱، ارزش بازار به ۱۸.۸ میلیارد دلار می‌رسد.
سونی بزرگترین تولیدکننده بازار است و بیشترین سود را از این وضعیت برده است. فروش سنسورهای CMOS این شرکت، ۳۱ درصد نسبت به سال قبل بیشتر شده و درآمد این شرکت، از ۲.۸ میلیارد دلار در سال، به ۳.۶ میلیارد دلار رسیده است. سهم بازار سونی نیز افزایش ۳۵ درصدی داشته است. سرمایه‌گذاری سونی در این بخش، ۲ میلیارد دلار است که بیشترین میزان تابه‌حال بوده است. سونی ۵۰ درصد ظرفیت تولید دنیا را دارد، ولی سهم فعلی آن، ۳۵ درصد کل بازار است. این میزان ظرفیت تولید، عمق بلندپروازی سونی را نشان می‌دهد، اما سودآوری همچنان معضلی برای سونی است و این نشان از فشار شدید بازار دارد. البته شاید بخش CMOS یکی از معدود نقاط مثبت در چشم‌انداز فعلی سونی باشد، چون دیگر بخش‌ها، چندان وضعیت مناسبی از نظر فروش و سودآوری ندارند.
CMOS-image-sensor-ranking-840x420
پاناسونیک و On Semiconductor نیز به ترتیب با ۳۸ و ۲۱ درصد، رشدی مشابه سونی داشتند. سامسونگ و Omnivision همچنان قوی هستند، ولی رشد چندانی نداشتند و حتی Omnivision، کاهش رشد نیز داشته است. شرکت‌های کانن، STMicroelectronics و Galaxycore نیز شاهد کاهش درآمد خود بوده‌اند. در کل ارزش بازار، با ۱۲ درصد رشد به ۶.۷ میلیار دلار رسیده است.
SK Hynix که یکی از شرکت‌های قدرتمند و نوظهور الکترونیک است و بیشتر به دلیل ساخت حافظه‌‌های DRAM شهرت دارد، با ۶۸ درصد بیشترین میزان رشد را داشته است. این شرکت نمونه بارزی است از اینکه چگونه یک شرکت می‌تواند در زمان کم به موقعیت خوبی در بازار برسد. این شرکت توانسته است در زمان کوتاهی خود را به یکی از ۱۰ تولید کننده برتر بازار تبدیل کند. این شرکت با تمرکز بر دوربین‌های سلفی، توانسته به سود خوبی برسد و سهم Omnivision و Galaxycore را برباید.
دو تحول تکنولوژیکی عمده، نقش مهمی در بازیابی و احیای بازار CMOS داشته‌اند. اولین مورد، نور پس‌زمینه (backside illumination) است که نه تنها باعث شده که کیفیت تصاویر افزایش پیدا کند، بلکه باعث شده است که فناوری‌هایی مانند فوکوس خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال راحت‌تر وارد فرایند تولید شوند. مورد دوم، حرکت به سمت دوربین‌های دوگانه است.
 
Evolving-smartphone-image-sensors-840x639
گرچه دوبین‌های دوگانه، مدت زمانی است که وجود داشته‌اند، اما با رشد استفاده از این تکنولوژی،‌ انتظار می‌رود که سهم بیشتری از بازار CMOS را به خود اختصاص دهد. گرچه دوربین‌های دوگانه فعلی تنها به عکاسی محدودند، اما در آینده این تکنولوژی با تکنولوژی‌های تعاملی مانند فناوری سه بعدی ادغام می‌شود و تجربه منحصربفردی را برای کاربران پدید می‌آورد.
علاوه بر افزودن ویژگی‌های منحصر بفرد عکاسی، دوربین‌های دوگانه کیفیت نور اسمارت‌فون‌ها را افزایش می‌دهند. اگر اپل و سامسونگ از این تکنولوژی استفاده کنند، می‌توان امیدوار بود که سهم دوربین‌های دوگانه از ۲۰ درصد تجاوز کند. در کل می‌توان گفت که دوربین‌های دوگانه، تکنولوژی تغییردهنده بازی است و نه تنها در بازه زمانی کم سهم قابل توجهی از بازار را تسخیر می‌کند، بلکه باعث افزایش حجم و درآمد صنعت CMOS نیز می‌شود. البته نباید سهم دوربین‌های سلفی را نادیده گرفت که با گسترش فناوری‌های تعامل انسان با ماشین نقش عمده‌ای در بازار خواهند داشت.
تنها اسمارت‌فون‌ها نبوده‌اند که افزایش رشد سنسورهای تصویری را رقم زده‌اند،‌ بلکه توسعه بازارهای جدید نیز در این رشد نقشی حیاتی داشته‌اند. صنعت ماشین، پهپادها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، صنایعی بودند که منبع درآمد جدیدی برای شرکت‌های سازنده بودند. صنعت ماشین به دلیل تکنولوژی‌هایی همچون پردازش تصویر و دستیار پیشرفته راننده (Advanced Driver Assistance) منبع درآمد مهمی برای شرکت‌ها بوده است. درآمد سنسورهای CMOS در صنعت خودرو، رشد ۲۳ درصدی سالانه داشته و از ۲۷۹ میلیون دلار به ۵۳۷ میلیون دلار رسیده است. پزشکی و صنعت، دو حوزه دیگر هستند که به افزایش سود این صنعت کمک می‌کنند.
immersive-imaging-roadmap-840x554
 
بازار اسمارت‌فون هنوز کار زیادی با دوربین دارد و سرنوشت این دو به‌هم گره خورده است. از آنجا که موبایل و واقعیت مجازی دوش به دوش هم در حال تغییر و تحول هستند، در آینده باید شاهد پیشرفت‌هایی باشیم که گذار از یکی به دیگری را ممکن می‌سازد.
 
منبع androidauthority
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا