اخبار

امریکا کمپانی ZTE را به دلیل رابطه با ایران تحریم کرد

همان طور که میدانید عمده فعالیت کمپانی ZTE در زمینه ی تجهیزات مخابراتی است و با وجود اینکه گوشی های این کمپانی به صورت عمده در بازار ایران موجود نیستند اما شرکت های مخابرات مدت هاست که از تجهیزات اینگونه کمپانی های چینی مانند هواوی و ZTE استفاده میکنند. اکنون ایالات متحده این کمپانی را به دلیل نقض روابط بازرگانی با ایران تحریم کرده است و از هفته ی آینده واردات این برند در کشور آمریکا محدود خواهد شد.
 
طبق گزارش، سازندگانی که اکنون از تجهیزات ZTE در انبار های خود دارند باید این تجهیزات را در یک گواهی انقضا ثبت کنند اما نکته ی جالب اینجاست که یک هفته طول میکشد تا وزارت بازرگانی امریکا این لایحه را به تصویب فدرال ایالات متحده برساند که در آن صورت اکثر گواهی های انقضا منتفی خواهند شد.
تحریم ها علیه ZTE از روز سه شنبه آغاز خواهد شد. در حالی که تامین کنندگان هدف اصلی ناراضایتی وزارت بازرگانی امریکا نیستند ، با این حال هر شرکتی آرزوی این را دارد که محصولات ZTE را به ایالات متحده وارد کند اما برای این کار باید طبق آئین نامه های جدید عمل کنند.
پس از آنکه کمپانی ZTE قرار داد های زیادی را با مخابرات ایران در قبال فروش تجهیزات فناوری از کمپانی های بزرگ آمریکایی مانند مایکروسافت، IBM، اوراکل و DELL امضا کرده بود، توسط وزارت بازرگانی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است . کمپانی های آمریکایی از این قرار داد ها اظهار بی اطلاعی کردند و از محتویات قرار داد این دو اظهار بی خبری کردند. رویترز گزارش داده است که تعدادی از این قرار داد ها را مشاهده کرده است که برخی از آن ها فوق محرمانه بوده اند و با توجه به اسناد گزارش شده، در این قرار داد ها قوانینی که امریکا برای صادرات با ایران وضع کرده بود نقض شده است. در حالی که مشخص نیست محدودیت های اعمال شده تا چه مقدار به ZTE ضرر خواهد رساند اما اسناد ZTE نشان میدهد که بسیاری از فناوری ها و تجهیزات این کمپانی توسط سازندگان آمریکایی تامین میشود و بسیاری از چیپست ها و نرم افزار های کمپانی توسط کمپانی های آمریکایی ساخته میشوند. با توجه به این مدارک میتوان گفت که این محدودیت ها این کمپانی را وارد حفره ی عمیقی خواهد کرد مگر اینکه ZTE تجهیزات خود از کشور هایی غیر از آمریکا تامین کند که در صورت وقوع این اتفاق هزینه های حمل زیادی که این کمپانی متقبل میشده است نیز کاهش خواهد یافت.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا