اخبار

ایجاد شدن کمپین خواستار اموجی برای زنان مسلمان

یک دختر نوجوان مسلمان از کنسرسیوم یونیکد (Unicode Consortium) خواستار اموجی برای زنان مسلمان شد. اموجی (شکلک) در چند سال اخیر از تنوع بسیار زیادی برخوردار شده است؛ اما گویا هنوز یک گروه طراحی نشده باقی مانده است؛ زنان محجبه‌ای که روسری به سر می‌کنند. یک کمپین جدید با هدف ایجاد چنین تغییری تشکیل شده است.
یک نوجوان ۱۵ ساله به نام ریوف الحامدی (Rayouf Alhumedhi)، با توجه به اینکه ۵۵۰ میلیون زن مسلمان در جهان از پوشش حجاب استفاده کرده و زنان دیگری نیز در جهان هستند که موهای خود را می‌پوشانند از کنسرسیوم یونیکد درخواست کرد تا اموجی‌هایی برای زنانی که روسری می‌پوشند، طراحی کند.
در عصر دیجیتالی امروز، تصاویر یک عنصر حیاتی برای برقراری ارتباط است. تقریبا ۵۵۰ میلیون زن مسلمان در جهان غرور خود را در استفاده از حجاب می‌دانند و مسلما برای چنین تعداد زیادی از مردم نیاز به یک اموجی مخصوص احساس می‌شود.
کمپین الحامدی آخرین تلاش برای گسترش طیف وسیعی از اموجی‌هایی است که زنان و اقلیت‌ها را بهتر نشان دهد. در ماه مه گذشته یک گروه از کارمندان سابق گوگل، ۱۳ اموجی برای نشان دادن زنان در شغل‌های مختلف را به مجموعه اموجی‌های موجود در فضای آنلاین اضافه کردند. یونیکد در سال ۲۰۱۵ طیف وسیعی از اموجی‌های رنگین پوستان را نیز معرفی کرد.
لباس های مسلمانان در تابستان امسال یکی از جنجالی ترین بحث‌ها در اروپا بود. چندین شهر در فرانسه شنای بانوان با بورکینی (لباس شنای کاملا پوشیده برای زنان مسلمان) را در سواحل این شهرها را ممنوع اعلام کردند. طرفداران ممنوعیت استفاده از بورکینی در فرانسه معتقدند که استفاده از این پوشش، نقض قوانین سکولار حاکم بر این کشور است. برخی سیاستمداران برجسته این کشور آن را شکلی از بردگی برای زنان توصیف کرده‌اند! اما منتقدان این ممنوعیت می‌گویند که این قانون در راستای تبعیض جنسیتی و اسلام هراسی، تنها زنان مسلمان را بدنام خواهد کرد. دادگاه عالی فرانسه ماه گذشته قانون ممنوعیت شنا با بورکینی را در یکی از شهرهای فرانسه لغو کرد.
 
اموجی برای زنان مسلمان
الحامدی می‌گوید: “این شاید برای خیلی از مردم گیج کننده باشد؛ اما من هنگامی که روسری می‌پوشم در واقع احساس آزادی بیشتری می‌کنم، چرا که با این عمل کنترل پوششم را در اختیار خود گرفته‌ام. روسری اجازه می‌دهد تا مردم تنها به زیبایی ظاهری یک زن توجه نداشته و بیشتر شخصیت و دانش او را مورد توجه قرار دهند.”
در هر صورت این دختر نوجوان از کنسرسیوم یونیکد خواستار اموجی برای زنان مسلمان شده و برای رسیدن به این هدف کمپین بزرگی نیز به راه انداخته است. شخصا گمان می‌کنم که آزادی به معنای واقعی همین خواهد بود. مردم از تمام اقشار و اقلیت های مذهبی و در هر رنگ و نژادی که هستند باید از حقوق یکسان در جهان برخوردار باشند. تنها با حرف زدن نمی‌توان جهان را جای بهتری برای زندگی کرد. باید به حرف‌های قشنگی که می‌زنیم با تمام قدرت عمل کنیم، اینگونه شاید بتوانیم جهان زیباتری برای خودمان و نسل های آینده بسازیم. شاید!
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا