بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی دستبند سلامتی Gear Fit 2 سامسونگ

امروزه دستبندهای سلامتی در میان مردم رواج زیادی پیدا کرده و یک وسیله ضروری و پرکاربرد برای کسانی که موبایل های هوشمند دارند شده است. سامسونگ در سال ۲۰۱۴ نخستین نسل از دستبند هوشمند ورزشی خود را با نام Gear Fit به بازار عرضه کرد که این دستبند تنها با تلفن های هوشمند Galaxy کار می کرد و به دلیل نداشتن قابلیت های مناسب نتوانست محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کند. حال سامسونگ با نسل دوم از این دستبند بازگشته و این بار بسیاری از کمبودها و اشکالات دستبند نسخه قبلی را رفع کرده است.

mod1

 
Gear Fit 2 حالا با تمام تلفن های هوشمند مجهز به نسخه های اخیر اندروید کار می کند و علاوه بر آن به GPS مجهز است تا استقلال بیشتری از تلفن های هوشمند داشته باشد همچنین نسبت به نسل قبلی خود نمایشگر بزرگتر و طراحی براق تری دارد.
ابتدا نگاهی کلی به ویژگی ها و مشخصات کلیدی این دستبند هوشمند می اندازیم:

  • صفحه نمایش ۱٫۵۵ اینچی با ابعاد ۲۱۶ در ۴۳۲ ساخته شده با فناوری AMOLED
  • پردازنده Exynos 3250 به همراه ۵۱۲ مگابایت حافظه رم و ۴ گیگابایت حافظه داخلی
  • مجهز به سنسور سنجش ضربان قلب، ژیروسکوپ، شتاب سنج، فشارسنج و…
  • دارای گواهی IP68 برای محافظت در برابر گرد و غبار و آب تا عمق تقریبا ۱ متر و مدت زمان ۳۰ دقیقه
  • بدنه دستگاه از جنس فایبرگلس با وزن ۲۸ گرم (بند از جنس پلی‌کربنات)
  • سازگار با اندروید ۴٫۴ و بالاتر
  •  موجود در رنگ‌های آبی، مشکی و بنفش

 
طراحی و صفحه نمایش
سامسونگ همیشه در زمینه زیبایی در طراحی محصولاتش، زبان زد بوده است. Gear Fit 2 هم از این موضوع مستثنی نیست. اولین بخشی که توجه کاربر را به خودش جلب می‌کند، صفحه نمایش ۱٫۵۵ اینچی خمیده این دستبند است. این صفحه نمایش با فناوری سوپر امولد و رزولوشن ۴۳۲ در ۲۱۶ پیکسل و تراکم ۳۲۲ پیکسل بر هر اینچ ساخته شده که جذابیت زیادی به این محصول داده است. در این دستبند دیگر خبری از حاشیه های عجیب نسخه خبری نیست و به لطف طراحی جدید و زیبای Gear Fit 2 حاشیه ها به شکلی طراحی شدند که به صورت تخت و یکپارچه دیده میشوند.
 

samsung-gear-fit2-02

سرعت عملکرد صفحه نمایش این دستبند خیلی عالی می باشد و نمی توان از کیفیت و عملکرد این نمایشگر خمیده ایراد چندانی گرفت ولی تنها موضوعی که میتوان درنظر گرفت این است که در زیر نور مستقیم نور خورشید خوانایی آن مقداری کاهش می یابد، البته تقریباً همه ی دستبندهای هوشمند مجهز به نمایشگر رنگی به همین مشکل دچار هستند.
صفحه نمایش ۱٫۵۵ اینچی و وزن سبک ۲۸ گرمی این دستبندهوشمند، ارگونومی مناسبی به محصول داده که این امکان را به شما می دهد که حتی در هنگام خواب نیز بتوانید از آن استفاده نمایید.
نمایشگر این دستگاه، به وسیله فناوری Gorilla Glass 3 محافظت می‌شود که این اطمینان را فراهم می‌کند که درصورت ضربه خوردن آسیب کمتری ببیند.
دستبند Gear Fit 2 به وسیله استانداردهای IP68، میتواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب، می‌تواند به کار خود ادامه دهد اما این ضد آب بودن برای اجزای کل بدنه این دستبند نیست و اگر برای مثال در حمام از این دستبند استفاده کنید ممکن است بدنه آن آسیب ببیند.
 

samsung-gear-fit2-06

 
در ساخت بدنه ی دستگاه از آلومینیوم و فایبرگلس استفاده شده که در عین سبک بودن، از استحکام مناسبی برخوردار است. بند ۲۰ میلی متری سبک و انعطاف پذیر دستگاه نیز از پلی کربنات ساخته شده و از طرح خاصی برخوردار است که لمسش حس دلپذیری منتقل می کند.
سامسونگ سعی کرده در این دستبند با یک ایده ابتکاری باز و بسته کردن بند با یک دست را تسهیل کند که به شکل کشیدن و فشار دادن، بند بسته می شود.
 

samsung-gear-fit2-29

 
در کناره ساعت دو دکمه در نظر گرفته شده که یکی برای بازگشت به صفحه اصلی و دیگری برای بازگشت به منوی قبلی در سیستم‌عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نسخه قبلی تنها یک دکمه در این بخش حضور داشت.
 

samsung-gear-fit2-28

 
سنسور ضربان قلب نیز مثل گذشته در پشت ساعت قرار دارد.
 

samsung-gear-fit2-33

 
بندهای ساعت قابل جداسازی بوده و می‌توان آنها را با رنگ‌های دلخواه دیگر جایگزین کرد. همچنین بندهای این دستبند در ۲ سایز ارائه میشود که به راحتی قابل تعویض می باشد. این بند ها در ۲ سایز که با حرف L برای Large و S برای Small در پشت بند ساعت مشخص شده که از لحاظ وزنی نیز تفاوت اندکی با هم دارند (۳۰ گرم برای L و ۲۸ گرم برای S)

samsung-gear-fit2-32

 

رابط کاربری

این دستبند دارای سیستم عامل تایزن بوده و ساختار و ظاهر ساده و مرتبی را به کاربر نمایش می دهد. حرکت در میان منوها به صورت افقی بوده و با کشیدن دست از بالا به پایین نیز می‌توان به برخی گزینه‌ها از جمله تغییر روشنایی، فعال کردن حالت do not disturb، میزان شارژ باتری باقی‌مانده، وضعیت بلوتوث و پلیر موسیقی به صورت مستقیم دسترسی پیدا کرد.
 

samsung-gear-fit2-25

 
در بخش تنظیمات در قسمت Display امکان تغییر watch faces و قابلیت Always On وجود دارد، در قسمت Vibration، امکان تغییر نوع ویبره، در قسمت Connection، امکان خاموش و روشن کردن جداگانه وای‌فای و بلوتوث و در Screen Lock امکان تعیین یک پین‌کد برای دسترسی امن به ساعت پیش بینی شده است.
 

samsung-gear-fit2-09

 
در قسمت Health nudges تنظیمات سنسورهای سلامتی نظیر میزان قدم زدن، بی حرکت بودن، دویدن و … وجود دارد که میتوانید به تفکیک هرکدام را فعال و یا غیرفعال کنید.
 

samsung-gear-fit2-15

 
این دستبند با پردازنده‌ Exynos 3250 دوهسته‌ای، عملکرد بسیار روانی دارد و کارها به نرمی و بدون تاخیر انجام می گیرد. برای مرور منوها بیشتر به swipe و tap نیاز دارید. در سمت راست این دستبند دو دکمه وجود دارند، دکمه‌ Back که کمی بزرگتر است و دکمه‌ کوچکتر Home که به شما کمک می کند در منوها به عقب برگردید و یا با دکمه خانه به صفحه اصلی دستبند بروید.
بر روی صفحه خانه این دستبند، شما تعدادی ویجت دارید که می توانید به آنها چند ویجت مورد نیاز دیگر نیز اضافه نمایید. این ویجت ها شامل نمایش و محاسبه تعداد قدمها، ضربان قلب، کالری مصرفی، تعداد لیوان آب و کافه مصرف شده و … می باشد.

samsung-gear-fit2-24

این دستبند تمامی اطلاعات را با S Health یا اپ‌های سلامتی دیگر Sync می کند،  و می‌توانید پیشرفت خود را در بلندمدت نیز مشاهده کنید. Gear Fit 2 همچنین نگاهی کلی به فعالیت روزانه را در بخش ۲۴-Hour Log در اختیار کاربر می‌گذارد.
این دستبند برای کسانی که بر اساس نوع کارشان زیاد بر روی صندلی می‌نشینند، توسط نوتیفیکیشن‌ به شما یادآوری می کند که چه مدتی است که بی تحرک هستید و پیشنهاد می کند که بایستید و یا حرکت کنید تا گردش خون بهتری داشته باشید.

samsung-gear-fit2-22

 
اگر به سمت چپ ترین صفحه بروید قسمت نوتیفیکیشن‌ها را خواهید یافت که نوتیفیکیشن‌های گوشیتان را به صورت کامل نمایش می‌دهد. به این ترتیب زمانی که در حال رانندگی هستید و یا در حال ورزش کردن هستید نیازی به چک کردن گوشی ندارید و نوتیفیکیشن‌های دریافتی را بروی دستبند خود مشاهده می کنید.
 

عمر باتری

Gear Fit 2 دارای یک باتری ۲۰۰میلی آمپری‌ است که به گفته سامسونگ ۳ تا ۴ روز شارژ را نگه می دارد. البته اگر از تمام قابلیت های دستبند استفاده کنید و GPS را روشن نگه دارید این زمان می‌تواند تا ۹ساعت نیز کاهش یابد.
 

samsung-gear-fit2-35

در مدتی که من تجربه استفاده از دستبند را داشتم دیدم میتوانیم با کم کردن مصرف و خاموش کردن برخی از قابلیت ها به این میزان مدت مصرف دست یافت.
البته سامسونگ یک قابلیت به نام Power Saving را نیز به روی این دستبند قرار داده که مشابه Ultra Power Saving Mode در گوشی های هوشمند سامسونگ عمل می کند. این قابلیت برخی از پردازش‌ها و امکانات را محدود می‌سازد و صفحه نمایش را سیاه و سفید می‌کند تا بتوانید مدت بیشتری از آن استفاده کنید.
 

samsung-gear-fit2-21

در خصوص شارژ کردن Gear Fit 2 باید از داک مغناطیسی همراه دستبند استفاده کنید. Gear Fit 2 بسیار راحت در این داک قرار می‌گیرد و در سر جای خود به خوبی باقی می‌ماند. از آنجایی که باتری Gear Fit 2 بسیار کوچک است، شارژ شدنش نیز به زمان زیادی نیاز ندارد و تنها در ۴۰دقیقه به شارژ کامل خواهد رسید.
 
 

جمع‌بندی

شاید اولین سری Gear Fit نتوانست توجهات زیادی را به خودش جلب کند اما Samsung Gear Fit 2 در میان انبوه پوشیدنی‌های ورزشی در طرح‌ها و فرم‌های گوناگون محصولی خاص و برجسته به حساب می‌آید. قیمت Gear Fit 2 نسبت به امکاناتی که ارائه می‌کند کمی بالاست. ولی در کنار کیفیت صفحه نمایش، کیفیت ساخت و عکس‌العمل‌های بدون نقص این دستگاه خرید این دستگاه انتخاب مناسبی می باشد. علاوه بر این‌ها، با استفاده از قابلیت‌هایی نظیر نمایش نوتیفیکیشن‌های تلفن هوشمند و پخش موسیقی و پشتیبانی از Spotify، می‌توانید کمترین وابستگی را به تلفن هوشمند خود داشته باشید.
شاید بتوان یکی از نقطه ضعف‌های اصلی Gear Fit 2 را، عدم پشتیبانی از پلتفرم‌های غیر از اندروید مخصوصا iOS دانست. به نکات منفی این محصول، ضد آب نبودن بدنه پلاستیکی را هم اضافه کنید.
 
سامسونگ Gear Fit 2 را در رنگهای مشکی، آبی و بنفش و دو سایز Large و Small ارائه کرده است و درحال حاضر با قیمتی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بر اساس سایز بند آن در بازار قابل تهیه می باشد.
من به شخصه در حدود یکسال هست که از اسمارت بندها استفاده می کنم و در خصوص استفاده از این نوع گجت ها واقعا راضی هستم. استفاده از Gear Fit2 نیز برای من لذت بخش بود و خیلی سریع به آن عادت کردم.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا