بررسی‌ تخصصی

بررسی تخصصی Sony XPeria XZ پرچمدار جدید سونی از نگاه موبایلستان

بررسی تخصصی Sony XPeria XZ پرچمدار جدید سونی از نگاه موبایلستان

 

xperia xz

Sony XPeria XZ

همانطور که اطلاع دارید کمپانی سونی در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۶ برلین و پس از آن در مهر ماه، در تهران از پرچمدار جدید خود به نام اکسپریا ایکس‌زد رونمایی کرد. اکنون فرصتی به ما دست داد تا بتوانیم با این گوشی از نزدیک کار کنیم و نتایج بررسی های تخصصی این گوشی را در اختیار شما قرار دهیم. با موبایلستان همراه باشید.

طراحی

با دست گرفتن این گوشی کاملا متوجه تغییرات زیادی در طراحی این گوشی خواهید شد. این تغییرات علاوه بر زیبایی زیادی که به گوشی داده، سخت افزار گوشی را نیز شامل می شود. سونی در این گوشی از لبه های خمیده و منحنی شکل بهره برده که این خمیدگی شامل لبه جلو و پشت گوشی می شود که باعث یکپارچگی در طراحی شده و زیبایی زیادی به گوشی داده است. این خمیدگی شامل خود صفحه نمایش نیز شده است.
 

sony-xperia-xz-16

 
فریم دور این گوشی و دکمه های این گوشی پلاستیکی است اما قاب پشت گوشی از جنس آلیاژ خاصی از آلومینیوم ساخته شده که ظاهری بسیار زیبایی به گوشی داده است. البته لکه های انگشت بروی قاب پشتی بجا می ماند. اما به طور کلی با تغییرات ظاهری که این گوشی داشته، زیبا و متفاوت با قبل دیده می شود.
روی قاب پشت و جلوی XPeria XZ، خبری از برآمدگی نیست. همچنین XZ XPeria سنت ضدآب‌بودن را مثل بقیه‌ی اعضای خانواده‌ی گوشی‌های سونی به ارث برده است.
 

sony-xperia-xz-17

 
دکمه تنظیم صدا نیز در سمت راست در زیر دکمه پاور قراردارد که به نظر من محل مناسبی برای این دکمه ها نیست و به صورت ناخواسته انگشت با این دکمه ها تماس دارد.
دکمه مجزایی نیز برای عکسبرداری در پایین دکمه های تنظیم صدا وجود دارد و یکی از امکانات جالب وکاربردی این گوشی عکس برداری در سریعترین زمان ممکن با استفاده از این دکمه می باشد. کافیست شما در حین درآوردن گوشی از جیب دکمه عکس برداری را فشار دهید و چند ثانیه نگه دارید، به سرعت دوربین باز می شود و تصویر را ثبت میکند.
 

sony-xperia-xz-04

sony-xperia-xz-08
 
در بخش بالای گوشی شاهد حضور جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هستیم. در بخش پایین گوشی نیز شاهد طراحی ساده و زیبا و درگاه یو‌اس‌بی نوع سی هستیم. خشاب میکرو اس دی و نانو سیم نیز همچون گذشته در این گوشی در لبه‌ی سمت چپ جای گرفته است.
 
sony-xperia-xz-18

sony-xperia-xz-19

 
در بخش جلوی گوشی شاهد صفحه نمایش جذاب و زیبای ۵.۲ اینچی XPeria XZ هستیم که اسپیکرهای دوگانه نیز در حاشیه‌های بالا و پایین گوشی قرار گرفته‌اند.
 
 

صفحه نمایش

سونی در گوشی Xperia XZ از صفحه‌ نمایش IPS استفاده کرده است و باز هم خبری از صفحه‌ نمایش Quad HD نیست. این گوشی از صفحه نمایش ۵٫۲ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰ و تراکم پیکسلی  ۴۲۴ppi بهره میبرد و همچنین با کمک فناوری‌ هایی مانند X-Reality و Triluminos  که باعث می شود تا طیف گسترده‌ تری از رنگ‌ها در این گوشی به نمایش در آید، تصاویر زنده و درخشان و نزدیک به AMOLED ها به نظر برسند. Xperia XZ در مقایسه با Xperia X کنتراست بالاتری دارد و رنگهای سفید و مشکی را نیز بهتر نمایش می‌دهد.
 

sony-xperia-xz-07

 
روشنایی حداکثری صفحه نمایش XZ به اندازه ای است که به راحتی می‌توانید حتی در زیر نور خورشید نیز با این گوشی کار کنید.
به طور کلی تصاویر Xperia XZ با کیفیت کاملا مطلوب نمایش داده می شود و لازم است بدانیم استفاده از پیکسل‌های کمتر باعث مصرف انرژی کمتر و طول عمر باتری بیشتری نیز می شود که این موضوع یکی از امتیازات این گوشی بحساب می آید.
 

نرم‌افزار

بروی این گوشی از اندروید نسخه ۶ نصب شده و به‌ احتمال‌ زیاد می توانیم منتظر به‌ روزرسانی به اندروید نسخه ۷ این گوشی نیز باشیم. سونی پیشرفت ها و تغییرات خوبی در رابط کاربری‌ این گوشی به کار گرفته و در عین حفظ اصالت اندروید خام، بخش‌هایی به نرم‌افزار گوشی اضافه کرده که کار کردن با آن را جذاب‌ تر می‌کند.
صفحه هوم اسکرین گوشی نسبت به مدل های قبلی تغییر زیادی نداشته و مثل گذشته شاهد ویژگی مشابه جستجوی اسپاتلایت هستیم. کافی است صفحه نمایش را به سمت پایین لمس کنید تا نوار جستجو در کنار اپلیکیشن‌ های پراستفاده پیش‌ روی شما قرار بگیرند.
 

sony-xperia-xz-30

 
همچنین ویژگی‌ های جذاب دیگری نیز به این گوشی اضافه شده تا از امکانات اندروید بیشترین استفاده صورت گرفته باشد. ویژگی هایی مثل روشن شدن صفحه نمایش با دوبار لمس صفحه نمایش، حالت استفاده از گوشی با دستکش و برخی موارد دیگر نیز حاضر هستند تا بتوانید هر چه بیشتر از ویژگی‌ها گوشی خود بهره ببرید.
ابزار دیگری با نام Smart Cleaner، در این گوشی وجود دارد کلیه نرم افزارهای نصب شده بروی گوشی را زیرنظر بگیرد و اگر نرم افزاری برای طولانی مدت استفاده نشوند این برنامه اقدام به بستن آن و پاک کردن کش آنها می‌کند. البته می‌توانید حالت خودکار این ابزار را غیرفعال کنید و هر زمان که لازم بود به صورت دستی اقدام به پاک کردن کش اپلیکیشن‌ های کم استفاده‌ خود بکنید.
 

دوربین

سونی همیشه در گوشی های Xperia از بهترین دوربین ها استفاده کرده و در Xperia XZ خیلی بیشتر از قبل توجه ویژه ای به دوربین داشته است. دوربین اصلی اکسپریا ایکس زد ۲۳ مگاپیکسل با دیافراگم F/2.0 و فاصله‌ی کانونی ۲۴ میلی‌متری می باشد. تصاویر ثبت شده در نسبت ۴ به ۳ دارای ابعاد ۵٫۵۲۰ در ۴٫۱۴۰ پیکسلی هستند که در واقع همان رزولوشن ۲۳ مگاپیکسلی را در اختیار شما قرار خواهد داد اما اگر در نسبت ۱۶ به ۹ عکس بگیرید، رزولوشن عکس ثبت شده، ۵٫۹۸۴  در ۳٫۳۶۶ پیکسل یا به عبارتی ۲۰ مگاپیکسل است.
 

sony-xperia-xz-06

 
این دوربین می‌تواند با کیفیت ۴K فیلم‌ برداری کند. دوربین از ویژگی‌هایی مانند OIS بی‌بهره است، اما سونی ویژگی‌ ای به نامObject Tracking  به کار گرفته که می‌تواند روی سوژه قفل کند و آن را دنبال کند. البته این ویژگی جدیدی نیست و در دیگر پرچمدار ها نیز وجود دارد اما سونی این ویژگی را بهبود بخشیده است.
 

sony-xperia-xz-15

 
به طور کلی در عمل دوربین این گوشی کارایی خیلی خوبی از خود نشان می‌دهد. در نور روز و محیط بیرون جزئیات بسیار خوب و شاید بهتر از خیلی رقبا ثبت می‌شود، درعین‌ حال نویز تصاویر زیاد نیست و از همه مهم‌ تر با زوم کردن روی دورترین سوژه افت کیفیت بسیار کم است،
دوربین دوم یا سلفی کیفیت ۱۳ مگاپیکسلی دارد. اندازه دهانه دیافراگم این دوربین نیز F/2.0 و فاصله‌ی کانونی ۲۲ میلی‌متری می باشد. این دوربین در نور روز در نوع خود یکی از بهترین‌هاست. زمانی که در نور روز و محیط باز با دوربین دوم عکس بگیرید، جزئیات به‌خوبی ثبت می‌شود و تقریبا هیچ نویزی روی تصاویر دیده نمی‌شود. عکس گرفته‌شده در این حالت قابلیت زوم بالایی هم دارد.
 

sony-xperia-xz-11

 
از دیگر قابلیت های دوربین این گوشی به قابلیت تشخیص چهره و فکوس خودکار می توان اشاره کرد و سونی در این گوشی از یک سیستم لیزری جدید برای فوکوس دقیق تر و سریعتر استفاده کرده است. همچنین سنسور جدید RGB در این گوشی برای ثبت تصاویری با رنگبندی دقیقتر نیز قرار گرفته است.
سونی در این گوشی امکان عکاسی و تنظیمات دستی دوربین را نیز قرار داده است تا کاربران بتوانند عکس هایی خلاقانه تر را ثبت کنند.
 

سخت افزار

Xperia XZ نیز مانند اکثر پرچمداران دارای یک پردازنده‌ ۴ هسته ای اسنپدراگون ۸۲۰ است که ۲ هسته آن فرکانس ۲٫۱۵ و ۲ هسته دیگر فرکانس ۱٫۵۹ گیگاهرتزی دارد. این پردازنده‌ دارای رم ۳ گیگابایتی نیز می باشد که با توجه به رم ۴ گیگابایتی سایر پرچمداران یک مقدار کم به نظر می‌ رسد اما با بهبودهایی که سونی در این پرچمدار داشته، این مقدار رم برای این گوشی کافی به نظر می رسد.
در این گوشی دیگر خبری از آن داغ شدن بدنه نیست. البته اکسپریا XZ در حین انجام دادن کارهای سنگین مثل بازی یا فیلم‌برداری مقدار کمی داغ می‌شود، اما این داغ شدن در حد معمول دیگر گوشی‌های هوشمند است
 

sony-xperia-xz-14

 
ما چند بازی گرافیکی نیز بروی گوشی نصب کردیم و در حین بازی هیچ لگ یا افت فریمی مشاهده نکردیم و بازی ها با بالاترین کیفیتش اجرا شد.
Xperia XZ در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شود. ما نسخه ۶۴ گیگابایتی را در اختیار داشتیم. در این نسخه ۵۰٫۴۱ گیگابایت از حافظه در اختیار کاربر است. فایل‌های سیستمی مابقی فضا را اشغال کرده‌اند که امکان پاک کردن آن‌ها وجود ندارد.
سنسور اثر انگشت همانند Xperia X در سمت راست گوشی در همان کلید پاور دستگاه قرار گرفته است. سرعت و دقت این سنسور فوق العاده خوب است و قابلیت رقابت با سنسور گوشی‌هایی مانند آیفون ۷ و نکسوس ۶P را دارد. محل قرار گیری این سنسور در حالت های مختلف دست گرفتن گوشی بسیار مناسب است.
گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند که درگاه سیم‌کارت دوم با درگاه کارت حافظه خارجی یکسان است و اگر بخواهید از کارت حافظه خارجی استفاده کنید، استفاده از سیم‌کارت دوم غیرممکن می‌شود.
 

sony-xperia-xz-21

 
XZ به دو اسپیکر مجهز است که یکی از آن‌ها پایین و دیگری بالای صفحه‌نمایش و در همان درگاه خروجی صدای مخاطب قرار گرفته است. به‌لطف وجود دو اسپیکر صدای گوشی بسیار بلند است،
در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های اکسپریا ایکس زد را مشاهده کنید
 

sony-xperia-xz-26

 
 

باتری

سونی در XZ از باتری ۲۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده است. این حجم باطری مانند سایز پرچمداران می تواند یکروز بدون شارژ کار کند اما با بهبودهای نرم‌افزاری مصرف باتری را پایین آورده است. البته صفحه نمایش FullHD نیز در مقایسه با صفحه نمایش های QuadHD مصرف پایین تری دارد.
البته سونی در این گوشی از راه حل Stamina استفاده کرده که در زمانی که شارژ گوشی شما رو به اتمام است و به برق دسترسی نداشتید با فعال کردن این ویژگی، در زمانی که صفحه نمایش خاموش است امکانات ارتباطی مثل GPS و اینترنت غیرفعال می گردد و در نهایت مصرف باتری را کاهش می دهد. همچنین می توانید با فعال کردن ویژگی  Ultra Stamina تمام ویژگی های گوشی به جز تماس و پیامک و دوربین را غیرفعال کنید تا بتوانید مدت بیشتری از گوشی در مواقع ضروری استفاده نمایید.
یکی دیگر از قابلیت های این گوشی، یادگیری رفتار کاربر برای شارژ گوشی است. برای مثال ممکن است شب ها گوشی را به شارژ بزنید و گوشی بعد از ۱۰۰% شدن همچنان به برق متصل است تا زمانی که شما از خواب بیدار شوید. اما در اکسپریا XZ رفتار شما را یاد میگیرد و در طول شب باتری را تا ۹۰ درصد شارژ می‌کند، سپس ۱۵ دقیقه قبل از بیدار شدن شما دوباره شارژ کردن باتری را برای رسیدن به ۱۰۰ درصد شروع می‌کند.
 

نتیجه گیری

عملکرد دستگاه بسیار سریع و روان و بدون لگ می‌باشد. صفحه نمایش FullHD آن در میان انواع LCD ها جزء بهترین‌ها قرار دارد. طراحی دستگاه بخصوص در صفحه نمایش با لبه های خمیده فوق العاده زیباست و نظر هر شخصی را به خود جلب میکند. اسپیکرهای این گوشی عملکرد خیلی خوبی داشتند. طراحی زیبا، استفاده از پردازنده قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۲۰، باتری خوب و عمر مناسب باتری گوشی در کنار ضد آب و گرد و غبار بودن، Xperia XZ را به یک انتخاب خوب تبدیل کرده است. درزمینه دوربین نیز به‌خوبی عمل می‌کند و یکی از بهترین‌های بازار است. اگر از طرفداران همیشگی سونی هستید، و یکی از مدل های سونی را استفاده می کنید، بهتر است اکسپریا XZ را امتحان کنید چون مطمئنا شما را ناامید نخواهد کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا