اخبار

توزیع اولین کارت های هوشمند NFC در مشهد

مشهد با صدور ۴ میلیون کارت جدید هوشمند NFC که به عنوان یک کارت شناسایی و یک کیف پول پرداخت عمل می کند گام مهمی در بدل شدن به یک شهر هوشمند برداشت.
مشهد همواره بستر آزمایشی برای پروژه های شهر هوشمند در ایران بود. اولین کارت های NFC حمل و نقل نیز قبل از آن که در تهران عملیاتی شود، هم اکنون در مشهد پایلوت شده و اجرا می شود.
۴ میلیون از این کارت های NFC که با نام “کارت من” هم معروف هستند، توزیع شده است، که تعداد ۲ میلیون عدد از این کارت ها برای ساکنان و بقیه برای گردشگران شهر مشهد می باشد. مشهد اولین مقصد گردشگری در کشور ایران، با میلیون ها نفر گردشگر و بازدیدکننده در سال است. ساکنان و گردشگران می توانند از این کارت ها در مترو و حمل و نقل عمومی استفاده نمایند.

به عنوان یک پروژه آزمایشی، بیش از ۶۰ مکان مانند نانوایی، چاپ خانه، و هم چنین برخی از مراکز خدمات دولتی و شهرداری در حال پذیرش این کارت برای پرداخت هستند. یک برنامه برای صدور این کارت های NFC در تمام شهرهای ایران به منظور ساده سازی پرداخت های خرد و حذف پول نقد برای شهروندان وجود دارد. این کارت ها هم چنین شهروندان را قادر به استفاده از تقریبا تمام امکاناتی که شهرداری در اختیار عموم مردم قرار می دهد می کند، از جمله اجاره دوچرخه.
به گفته مدیر پروژه تاکنون بازخوردهای دریافت شده از این پروژه مثبت بوده است و روند اجرای این طرح در شهرهای بزرگ و مهم دیگر مانند جزیره کیش، اهواز، قزوین، اصفهان و کرمان در دست اقدام و راه اندازی است.
یکی از ویژگی های نوآورانه این کارت توانایی شارژ آن با گوشی هایی که دارای تراشه های NFC هستند، می باشد. هم اکنون، صاحبان گوشی های اندروید تنها قادر به شارژ کارت های خود هستند. این کارت هم چنین می توانید در ایستگاه های مترو، نانوایی ها و بسیاری از نقاط دیگر در سراسر شهر شارژ شود.

مدیر پروژه کارت من هم چنین اضافه کرد که این ویژگی ها به کارت دانشجویی، کارت های سازمانی و کارت های وفاداری هم اضافه خواهند شد. امیدواریم با اجرایی شدن این طرح شاهد بروز پیشرفت های وسیع تری در سطح کلان شهری در حوزه آی تی باشیم. چرا که هم اکنون بسترهای مناسبی برای پیشرفت فراهم است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا