آموزش و ترفنداخبار

با حسگر اثر انگشت Sense ID کوالکام آشنا شوید

حسگرهای اثر انگشت برروی اسمارت فون‌های پیشرفته ی شرکت‌ها بسیار متداول شده اند. این روزها حتی می‌توان برروی برخی موبایل‌های اقتصادی نیز این سنسور را یافت. کوالکام جزء اولین شرکت‌هایی بود که با معرفی Sense ID وارد این حیطه شد و شروع به رقابت با سامسونگ و اپل کرد. حال در CES 2016، کوالکام آمده تا نسل جدید حسگرهای خود را با بهره گیری از فناوری امواج اولتراسونیک معرفی نماید.
حسگر جدید کوالکام از امواج اولتراسونیک برای شناسایی و تشخیص اثر انگشت کاربر استفاده می‌نماید که در نوع خود بسیار بدیع است. سنسورهای خازنی دستگاه برای ثبت تصویری دقیق از اثر انگشت کاربر، طبیعتا نیاز به تماس فیزیکی با انگشت خواهند داشت. این سنسورها به قدری دقیق عمل می‌کنند که به طور کامل خطوط اثرانگشت را شناسایی کرده؛ حتی عرق و خیسی فاصله ی بین آن‌ها را نیز تمیز می‌دهد و نقشه‌ای ۳ بعدی از انگشت شما تهیه می‌کند. برای باز کردن دستگاه نیز مانند سایر سنسورها درصورت تطابق اثر انگشت قرار داده شده برروی گوشی با اثر انگشت ثبت شده ی قبلی، قفل دستگاه باز می‌شود.
شاید مهم‌ترین ویژگی فناوری جدید کوالکام عدم وابستگی آن به یک اینترفیس خارجی برروی گوشی است. برای مثال، سنسور اثر انگشت آیفون را درنظر بگیرید؛ هنگامی که نمایشگر گوشی روشن باشد، تنها درصورتی که انگشتتان را برروی دکمه ی فلزی هوم قرار دهید دستگاه اجازه‌ی ورود شما به محتوای داخل گوشی صادر می‌کند. اما برای Sense ID کوالکام هیچ محدودیتی وجود ندارد و اثر انگشت برروی شیشه، آلومینیوم و یاقوت و دیگر متریال ها به راحتی شناسایی می‌شود. با توجه به این قابلیت می‌توان در آینده‌ای نزدیک متصور سنسور اثر انگشت درونی اسمارت فون‌ها بود که با قرار دادن انگشت برروی هر نقطه‌ای از صفحه نمایش، شخص را از کاربر اصلی دستگاه تشخیص می‌دهد. با مراجعه به گوگل پلی، انبوهی از اپلیکیشن‌ها را خواهید یافت که به شوخی این‌کار را انجام می‌دهند و درواقع وجود چنین قابلیتی در اسمارت فون‌ها در زمان عرضه‌ی اپ، رویایی بیش نبود.
همچنین سنسور کوالکام امنیتی بالاتر از نمونه‌های مشابه خود ارائه می‌دهد. بسیاری از سنسورهای اثر انگشت علی رغم ظاهر بسیار امن خود به راحتی گول می‌خورند، کافیست یک اثر انگشت از صاحب گوشی را در اختیار داشته باشید تا با شبیه سازی انگشت به راحتی قفل دستگاه را بگشایید. اما از آنجایی که Sense ID امواج اولترا سونیک از خود متسع می‌کند و این امواج از تعدادی لایه‌های پوست عبور می‌کند، تفاوت میان اثر انگشت تقلبی و اصلی به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. ضمنا این شرکت برروی قابلیت تشخیص صدا نیز درحال تحقیق و پژوهش می‌باشد.
Sense ID برای اولین بار برروی LeTV Le Max Pro -اولین اسمارت‌فونی که از سیستم برروی چیپ Snapdragon 820 استفاده می‌کند- به کار گرفته خواهد شد. با توجه به وجود درگاه قرار دادن انگشت در پشت گوشی، به نظر می‌رسد این دیوایس از تمامی قابلیت‌های سنسور جدید کوالکام استفاده نمی‌کند.
پیش‌بینی می‌شود بیشتر پرچمداران شرکت‌‌ها در سال ۲۰۱۶ از چیپست‌های کوالکام استفاده کنند؛ بنابراین امید می‌رود حداقل یک شرکت از همه‌ی توانایی این سنسور استفاده نماید. گوگل با ارائه‌ی اندروید مارشمالو به طور کامل از سنسورهای اثر انگشت پشتیبانی به‌عمل می‌آورد و دیگر هر سنسور از کد خاص خود بهره نمی‌برند و از بستر اندروید استفاده می‌کنند.
منبع : ExtremeTech

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا