اخبار

دلیل افت کیفیت اینترنت مخابرات از زبان معاون شرکت مخابرات

معاون شرکت مخابرات تهران دلیل افت کیفیت در سرعت اینترنت مخابرات را استفاده غیرمنصفانه ۴۰ هزار مشترک از پهنای باند عنوان کرد.
 
کامران کاظمی دلایل اختلال در سرویس اینترنت پرسرعت مخابرات (ADSL) را تشریح کرد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون نحوه سرویس‌دهی به مشترکان مخابرات، از اینترنت نامحدود و غیرحجمی به اینترنت حجمی تغییر یافته است، افزود: اما برخی مشترکانی که قراردادهایشان مربوط به سال‌های قبل است همچنان از اینترنت نامحدود استفاده می‌کنند؛ این موضوع نحوه سرویس‌دهی ما را با اشکال مواجه کرده است.
 
کاظمی با بیان اینکه سقف زمانی در نظر گرفته شده در قراردادهای مخابرات یکساله است، تصریح کرد: چنانچه مشترک نسبت به تمدید قرارداد خود پس از یک سال اقدام نکند، این قرارداد به صورت اتوماتیک برای سال بعد نیز تمدید می‌شود؛ به همین دلیل مشترکانی که از اینترنت نامحدود استفاده می‌کنند و قراردادشان مربوط به سال‌های قبل است، همچنان از این قرارداد بهره می‌برند.
 
معاون شرکت مخابرات استان تهران با بیان اینکه به همین دلیل نمی‌توان اینترنت مشترکان نامحدود را تخلیه کرد، ادامه داد: استفاده غیرمنصفانه برخی از این مشترکان سبب شده که درصد بسیاری از پهنای باند اینترنت در تهران به این تعداد مشترک اختصاص پیدا کند.
 
وی ادامه داد: بر اساس قرارداد شرکت مخابرات تهران با کاربران اینترنت پرسرعت، هر کاربر می‌تواند از ضریب اشتراک یک به هشت استفاده کند و در این قرارداد، میزان دانلود و مصرف مشخص است؛ با این حال کاربر امکان استفاده تا ۴۰ درصد بیشتر از این پهنای باند در نظر گرفته شده را نیز دارد اما مشکلی که هم‌اکنون وجود دارد، این است که برخی کاربران رقم بسیار بیشتری را از این میزان پهنای باند استفاده می‌کنند.
 
کاظمی توضیح داد: برای مثال مشترکی که اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه مصرف می‌کند، امکان دانلود ۵ گیگابایت پهنای باند را دارد اما شاهد هستیم که برخی از این مشترکان تا ۴۴ گیگابایت پهنای باند دانلود می‌کنند؛ این مصرف غیرمنصفانه برای برخی مشترکانی که سرعت اینترنتشان تا مگابیت در ثانیه است، بیش از هزار گیگابایت برآورد می‌شود.
 
وی ادامه داد: حدود ۴۰ هزار مشترک اینترنت در تهران و البرز به صورت غیرمنصفانه از پهنای باند استفاده می‌کنند که این موضوع خسارت بسیاری را برای مخابرات به همراه دارد.
 
معاون شرکت مخابرات تهران با بیان اینکه هم‌اکنون این شرکت بیش از یک میلیون و ۲۰ هزار مشترک اینترنت دارد، افزود: بیش از ۷۰۰ هزار مشترک اینترنت مخابرات در تهران دارای قرارداد اینترنت نامحدود هستند که قبل از سال ۹۲ با آنها منعقد شده است. آن زمان از لحاظ فنی امکان ارائه اینترنت محدود وجود نداشت به همین دلیل مخابرات با این مشترکان قرارداد اینترنت نامحدود منعقد می‌کرد که هم‌اکنون ۴۵ درصد مشترکان مخابرات از این قرارداد استفاده می‌کنند.
 
کاظمی با اشاره به اینکه در حال تعریف روشی از لحاظ فنی برای حل این مشکل هستیم، ادامه داد: اینترنت مخابرات از لحاظ فنی در حال حاضر با مشکل و قطعی مواجه نیست و افت کیفیت که از سوی برخی کاربران مطرح می‌شود، ممکن است به دلیل این باشد که در آن مکان چند مشترک پرمصرف در حال دانلود هستند و پهنای باند را در اختیار می‌گیرند که این موضوع باعث می‌شود سایر مشترکان در آن محدوده نتوانند در مصرف خود ارتباط باکیفیتی دریافت کنند.
 
وی گفت: به زودی با این تعداد مشترک مذاکره خواهیم کرد تا اینترنت خود را به صورت حجمی تغییر دهند.
 
به گفته معاون شرکت مخابرات، به ازای هر کابر بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، باید ۳۰ کیلوبایت پهنای باند اینترنت تخصیص داده شود که مخابرات تهران به ازای هر کابر ۴۸ کیلوبایت پهنای باند در نظر گرفته است. با این حال برآورد می‌شود که ۴۱ درصد درآمد مخابرات در تهران به هزینه پهنای باند اختصاص می‌یابد و این رقم در استان‌ها حدود ۲۵ درصد است. به این ترتیب فروش اینترنت مخابرات به لحاظ تجاری، استاندارد و مقرون به صرفه نیست و کاربرانی که به صورت غیرمنصفانه نیز از این پهنای باند استفاده می‌کنند، به مخابرات خسارت می‌زنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا