آموزش و ترفنداخبار

ده ویژگی که بهتر است در ویندوز ۱۰ غیر فعال باشند

ویندوز۱۰ مایکروسافت، از محبوب‌ترین سیستم عامل‌هایی است که مردم در سرتاسر دنیا از آن استفاده می‌کنند. تنظیمات کاربردی زیادی بر روی این سیستم عامل قرار گرفته که با تغیییر آن‌ها، می‌توان بخش‌های مختلف را طبق نظر و استفاده خود مدیریت کرد و بیشترین استفاده را از آن‌ها برد. در این مقاله به ۱۰ مورد از ویژگی‌هایی اشاره خواهیم کرد که شما می‌توانید با غیر فعال کردن آن‌ها، سرعت استفاده از ویندوز را افزایش دهید و حتی طول عمر باتری دستگاه را نیز بهبود بخشید.
۱- آپدیت‌های مربوط به اشتراک گذاری فایل‌ها
update-delivery
از جدیدترین سرویس‌هایی که در ویندوز ۱۰ استفاده شده، این است که دستگاه‌هایی که از این سیستم عامل استفاده می‌کنند، می‌توانند برای سایر دستگاه‌ها به عنوان سرور آپدیت شناسایی شوند و از آن پس کامپیوترها یا گوشی‌های همراه دیگر نیازی ندارند برای به‌روز‌رسانی به صورت مستقیم به سرور مایکروسافت وصل شوند. این سرویس به صورت پیش‌فرض برای ویندز فعال است و شما می‌توانید با رفتن به قسمت تنظیمات و دنبال کردن مسیر زیر، این ویژگی را غیر فعال کنید.
settings > Update & security > Advanced options > Choose how updates are delivered
۲- اعلانات مزاحم
notifications
Action Center در ویندوز۱۰، وظیفه مدیریت اعلانات و هشدارهای ویندوز یا برنامه‌های نصب شده بر روی سیستم عامل را دارد. حتما با این مسئله مواجه شده‌اید که در زمان کار با ویندوز، تبلیغات یا سوالات زیادی از طرف سرویس‌های مختلف ویندوز بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود که بعد از مدتی، تمرکز شما را به هم می‌ریزد و شما مجبور خواهید بود این پنجره را برای ادامه کار ببندید. با تغییراتی جزئی، شما می‌توانید این مشکل را حل کنید و فقط برخی اعلانات ضروری را انتخاب و بقیه را غیر فعال کنید. مسیر Settings > System > Notifications & actions را دنبال و گزینه Show me tips about Windows را غیر فعال کنید.
۳- تبلیغات منو استارت
start-menu-ads
مایکروسافت در منو استارت ویندوز۱۰ برنامه‌هایی را برای دانلود از استور ویندوز معرفی می‌کند و به شما پیشنهاد نصب آن‌ها را می‌دهد. در اصل این پنجره‌ها، تبلیغاتی هستند که شرکت‌های سازنده آن نرم‌افزار انجام می‌دهند و این شرکت‌ها با مایکروسافت قرارداد تبلیغاتی ثبت کرده‌اند. شما می‌توانید نمایش این تبلیغات را با رفتن به مسیر Settings > Personalization > Start > Occasionally show suggestions in Start غیر فعال کنید.
۴- تبلیغات هدفمند
privacy-options
هر کاربری که حساب کاربری مایکروسافت را داشته باشد، به طور جداگانه یک شماره برای خود دارد که مایکروسافت با استفاده از آن شماره، تبلیغاتی که ممکن است به سلیقه شما نزدیک‌تر باشد را برایتان نمایش می‌دهد. مایکروسافت از هر کاربر، اطلاعاتی مانند تاریخچه جستجو اینترنتی را دریافت می‌کند و به وسیله آن، انتخاب می‌کند که چه نوع تبلیغی برای شما مناسب است. به هر حال این ویژگی برای ویندوز۱۰ به صورت پیش‌فرض فعال است و شما می‌توانید با رفتن به مسیرSettings > Privacy > General > Let my apps use my advertising ID for experiences across apps و غیر فعال کردن گزینه آخر، تبلیغات را مدیریت کنید.
۵- دستیار شخصی ویندوز ۱۰
getting-to-know-you
Cortana دستیار شخصی شما در ویندوز ۱۰ است که قابلیت‌های زیادی دارد. یکی از امکانات آن، جمع آوری اطلاعات شما از قبیل نحوه حرف زدن، نحوه نوشتن و تاریخچه نوشته‌های شما در سیستم است که البته از نظر کاربران کمی غیر عادی به نظر می‌رسد. برای غیر فعال کردن این ویژگی باید از مسیر Settings > Privacy > Speech, inking, & typing گزینه Stop getting to know me را انتخاب کنید.
۶- برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند
background-apps
در ویندوز ۱۰ تعدادی از برنامه‌ها، حتی در زمانی که بسته می‌شوند، در پس زمینه فعال هستند و این به این معنی است که بخشی از سخت افزار شما و همچنین منابع سیستم‌عامل شما توسط آن‌ها در حال استفاده است. با محدود کردن این نرم افزارها می‌توان کمک شایانی به افزایش سرعت سیستم‌عامل کرد. برای حذف برخی برنامه‌ها از لیست نرم افزارهایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند باید مسیر Settings > Privacy > Background apps را دنبال کنید. لیستی از برنامه‌ها نمایش داده می‌شود که به انتخاب خودتان می‌توانید آن‌ها را غیر فعال کنید.
۷- قفل صفحه نمایش
ویندوز ۱۰ برای همه دستگاه‌ها اعم از کامپیوتر و موبایل و تبلت طراحی شده است و کاربران حتما این انتظار را دارند که بخواهند امنیت دستگاه خود را با تنظیم کلمه عبور افزایش دهند. برای این منظور صفحه ورود کاربر طراحی شده است که با استفاده از آن می‌توانید کلمه عبور خود را وارد کرده و از ویندوز استفاده کنید. به همراه صفحه ورود، یک صفحه که با نام صفحه قفل ویندوز (Windows Lock Screen) معروف است، نمایش داده می‌شود. برای حذف این صفحه و نمایش مستقیم صفحه ورود کاربر، نیاز به تغییراتی در رجیستری سیستم‌عامل خود دارید. به دلیل تخصصی بودن این موضوع، آن را در قسمت دیگری به طور اختصاصی به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.
۸- همگام سازی
settings-sync
اگر دستگاه‌های شما از حساب کاربری مایکروسافت استفاده کنند، بسیاری از اطلاعات شما از قبیل تم‌ها، کلمه عبور و حتی تاریخچه جستجوها با سایر دستگاه‌های‌تان همگام سازی می‌شود. اگر دوست ندارید این ویژگی برای حساب کاربری شما فعال شود، مسیر Settings > Accounts > Sync your settings را دنبال کنید و از لیستی که به شما نمایش داده می‌شود، گزینه‌های مورد نظرتان را غیر فعال کنید.
۹-رابط کاربری
visual-performance
ویندوز ۱۰ رابط کاربری جالبی دارد که به زیبایی طراحی شده، ولی ممکن است برخی کاربران بخواهند آن را به شیوه‌ای ساده سازی کنند تا راحت‌تر با آن کار کنند. اگر می‌خواهید که برخی از ویژگی‌های رابط کاربری ویندوز را غیر فعال کنید، بر روی پنجره استارت، راست کلیک کنید و به قسمت System > Advanced system settings بروید. در قسمت تنظیمات پیشرفته، بر روی Performance بروید و Settings را انتخاب کنید.
۱۰- آپدیت اتوماتیک
ویندوز ۱۰ به صورت اتوماتیک، آپدیت‌ها را دریافت و نصب می‌کند. به هر حال، برای ایمن ماندن سیستم، شما نیاز دارید که ویندوز خود را همیشه آپدیت نگه دارید. ولی مایکروسافت قابلیت‌هایی را ارایه داده که می‌توانید راحت‌تر آپدیت‌های دستگاه خود را مدیریت کنید. به عنوان مثال، اگر آپدیتی نیاز به ریست کردن دستگاه شما داشته باشد، می‌توانید با زمان‌بندی کردن دریافت آپدیت‌ها، دستگاه را همچنان روشن نگه دارید.
active-hours

 
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا