اخبار

رویای ارتقا سخت افزار کنسول ها به این زودی ها تحقق نمی یابد

بسیاری از بازیکنان سراسر جهان، رایانه شخصی را به عنوان پلتفرم بازی انتخاب کردند چرا که با گذشت زمان، گرافیک بازی ها افزایش یافته و در کنار آن، سخت افزارهای قدرتمندتری از سوی کمپانی های مختلف جهان روانه بازار می شود. همان طور که می دانید، سخت افزار رایانه های شخصی به خصوص کامپیوترهای رومیزی، به راحتی قابل ارتقا هستند و شما می توانید در هر زمان، نسبت به ارتقا سخت افزاری دستگاه خود اقدام کنید. این قابلیت متاسفانه در حال حاضر برای کنسول های خانگی و بازی وجود ندارد! به عبارت دیگر، در صورت خرید یک کنسول خانگی و بازی نظیر ایکس باکس وان و یا پلی استیشن ۴، این امکان وجود ندارد که جهت تجربه عناوین ویدیویی با کیفیت بالا، سخت افزار دستگاه خود را ارتقا دهید. عدم وجود این قابلیت باعث شده که بسیاری از بازیکنان پلتفرم پی سی را بهترین پلتفرم بازی بدانند چرا که عمر هر کنسول بازی، حداقل چیزی در حدود ۵ سال است و در این پنج سال، به دلیل افزایش روز افزون صنعت سخت افزاری و عرضه کارت گرافیک های قدرتمند، کنسول شما روز به روز عملکرد ضعیف تری نسبت به پلتفرم رایانه شخصی به نمایش خواهد گذاشت. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه رسانه کلیک باشید.
البته دو کمپانی همیشه رقیب مایکروسافت و سونی، در نسل هشتم کنسول های بازی، کنسول های جدیدی را تحت عنوان کنسول های میان نسلی معرفی کردند. این دو کنسول جدید به نام های پلی استیشن ۴ پرو و ایکس باکس اسکورپیو بزودی روانه بازار خواهند شد. سخت افزار به کار رفته در این دو دستگاه بازی، بسیار قدرتمند می باشد و حتی توان اجرای عناوین ویدیویی با رزولوشن ۴K را نیز دارند. پیش از معرفی شدن دو کنسول Xbox Scorpio و PlayStation 4 Pro، بسیاری از بازیکنان و تحلیل گران تصور داشتند که این دو کنسول جدید، همانند رایانه های شخصی خواهند بود و بازیکنان در صورت لزوم، می توانند سخت افزار به کار رفته در دستگاه را ارتقا دهند.
متاسفانه پس از رونمایی رسمی از دو دستگاه ایکس باکس اسکورپیو و پلی استیشن ۴ پرو، متوجه شدیم که این ایده فعلا عملی نشده و گویا هم اکنون نباید منتظر تحقق رویای ارتقای سخت افزار کنسول ها باشیم!اما سوال اساسی این جاست که این ایده، بالاخره در چه سالی عملی خواهد شد؟ آیا اصلا روزی می رسد که بازیکنان قادر به ارتقای سخت افزار کنسول خود باشند؟
چندی پیش آقای اندرو هاوس (Andrew House)، رئیس کل بخش سرگرمی کمپانی سونی، در مصاحبه ای با رسانه معتبر و محبوب دیجیتال‌ اسپای (DigitalSpy)، ضمن پاسخ به سوالات بسیاری از کاربران، به موضوع ارتقای سخت افزار کنسول پلی استیشن ۴ پرداخته است. ایشان مدعی است که در حال حاضر امکان عملی کردن این ایده وجود ندارد و عملی ساختن آن در کنسول ها، در آینده نزدیک امکان پذیر نیست. بنابراین، اگر شما هم یکی از مشتاقان ارتقای سخت افزار کنسول های بازی هستید، باید کمی بیشتر صبر کنید چرا که به تازگی کنسول های میان نسلی (میان نسل هشتم و نهم) توسط شرکت مایکروسافت و سونی معرفی شده اند و تا معرفی شدن کنسول های نسل نهم، باید چند سال دیگر منتظر بمانید. ممکن است بخشی از این ایده در کنسول های نسل نهم عملی شوند!
اندرو هاوس در این مصاحبه اعلام کرد:

برای من تجسم ایده ارتقای سخت افزار کنسول های بازی بسیار سخت است. فکر نمی کنم در آینده نزدیک، شاهد عملی شدن چنین ایده‌ ای در کنسول های بازی باشیم.

همان طور که در ابتدای خبر نیز اشاره کردیم، در زمان عرضه کنسول های نسل جدید، به دلیل استفاده از سخت افزارهای جدید و قدرتمند، تفاوت گرافیکی زیادی میان پلتفرم رایانه شخصی و کنسول ها وجود ندارد. با گذشت زمان و ساخت و عرضه کارت گرافیک های جدید از سوی کمپانی انویدیا، کم کم تفاوت گرافیکی عناوین ویدیویی زیادتر شده به طوری که برخی گیمرها در اواسط نسل کنسول ها، به پلتفرم رایانه شخصی کوچ می کنند.
شرکت بزرگ مایکروسافت و سونی جهت جلوگیری از کوچ بازیکنان به پلتفرم رایانه شخصی و همچنین افزایش فروش کنسول های خود، تصمیم گرفتند که کنسول های میان نسلی ای با نام های ایکس باکس اسکورپیو و پلی استیشن ۴ پرو را عرضه کنند. آقای اندرو هاوس در گذشته، در زمینه موضوع کوچ بازیکنان به رایانه شخصی صحبت کرده و هدف از انتشار پلی استیشن ۴ پرو، جلوگیری از این اتفاق و اجرای بازی ها با بهترین کیفیت ممکن است.
ایشان در مصاحبه خود با رسانه دیجیتال‌ اسپای، ضمن شفاف سازی صحبت های پیشین، توضیحات بیشتری در خصوص کوچ بازیکنان به پلتفرم پی سی داد:

سوال شما به صورت شفاف بیان نشده است. آیا منظور شما آن دسته از بازیکنانی است که همیشه به دنبال تجربه عناوین ویدیویی با بهترین کیفیت و گرافیک ممکن هستند؟ اگر سوال شما این باشد، باید عرض کنم که بله! این دسته از گیمرها همیشه خواهان تجربه بازی ها با گرافیک عالی هستند و کمپانی سونی با ساخت و عرضه کنسول پلی استیشن ۴ پرو، قصد دارد که جلو کوچ این بازیکنان را گرفته چرا که این کنسول قادر است تمامی عناوین ویدیویی را با جزئیات بسیار بالایی اجرا کند. به همین خاطر، لزومی به تغییر پلتفرم و کوچ به پی سی وجود نخواهد داشت.
پیش از عرضه کنسول میان نسلی PlayStation 4 Pro، این دسته از بازیکنان به سراغ رایانه شخصی می رفتند. این امر به طول عمر نسبت زیاد کنسول های هر نسل مربوط می شود. پیشنهاد من به این دسته از گیمرها این است که سخت افزار و قدرت کنسول پلی استیشن ۴ پرو نیز توجه کنند.

شایان به ذکر است آقای فیل اسپنسر، رئیس کل بخش ایکس باکس، در گذشته اعلام کرده است که بازیکنان می توانند سخت افزار به کار رفته در کنسول ایکس باکس اسکورپیو را ارتقا دهند. اما بر خلاف تصور، گویا منظور ایشان از این صحبت ها، این نیست که شما همانند رایانه شخصی می توانید در هر زمان، سخت افزار کنسول ایکس باکس اسکورپیو را ارتقا دهید.
سوالات زیادی در این زمینه پرسیده شد که آقای فیل اسپنسر پاسخ شفاف و روشنی را ارائه داد. یکی از سوالات مهم به شرح زیر است:

آیا می توانم در هر زمان، کنسول ایکس باکس اسکورپیو خود را باز کنم و سخت افزار آن را به صورت فردی و جداگانه (همانند رایانه های شخصی) ارتقا دهم؟

فیل اسپنسر در پاسخ به سوال بالا گفت:

خیر! این برنامه شرکت مایکروسافت نیست که در هر زمان که خواستید، کنسول ایکس باکس اسکوریپو را باز کرده و شروع به ارتقا سخت افزار آن کنید. واژه کنسول معنی متفاوتی ندارد! شما یک کنسول بازی (همانند یک نرم افزار) می خرید و آن را به سرعت به تلویزیون خود متصل کرده و بلافاصله شروع به بازی کردن می کنید. کنسول خریداری شده پس از اتصال به تلویزیون، به خوبی کار خواهد کرد. ایکس باکس اسکورپیو اینطور نخواهد بود که پس از انتشار یک سخت افزار جدید، آن را خریداری کرده و سریعا آن را با سخت افزار قدیمی دستگاه تعویض کنید.

در پایان ناگفته نماند کنسول پلی استیشن ۴ پرو قرار است در تاریخ ۱۰ نوامبر سال میلادی جاری مصادف با پنج‌ شنبه ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۹۵ با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شود. این در حالیست که کنسول رقیب آن یعنی ایکس باکس اسکوریپو برای عرضه در تعطیلات سال میلادی نو (۲۰۱۷) مصادف با دی ماه سال ۱۳۹۵ برنامه ریزی شده است. رموندی ها معتقد هستند که کنسول Xbox Scorpio چیزی در حدود ۴۰ درصد قوی از پلی استیشن ۴ پرو خواهد بود و آن ها اشتباهات کنسول ایکس باکس وان را تکرار نخواهند کرد. البته برخی از تحلیل گران نیز کنسول ایکس باکس اسکورپیو را قوی ترین کنسول ساخته شده در تاریخ این صنعت می دانند. به همین خاطر، بهتر است در روز ۱۰ نوامبر عجله نکنید و منتظر عرضه ایکس باکس اسکورپیو بمانید تا یک انتخاب هوشمندانه و درستی کنید.
پیش بینی می شود، بر خلاف میزان فروش کنسول های نسل هشتم، ایکس باکس اسکورپیو فروش بهتری نسبت به پلی استیشن ۴ پرو تجربه خواهد کرد. البته عرضه زودهنگام پلی استیشن ۴ پرو، ممکن است تاثیر منفی ای به فروش آخرین کنسول ساخته شده مایکروسافت بگذارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا