اخبار

سامسونگ از چیپ جدید اگزینوس ۷۵۷۰ با فناوری ۱۴ نانومتری و قیمت اقتصادی رونمایی کرد

سامسونگ به تازگی از چیپست جدید اقتصادی خود رونمایی کرده که اگزینوس ۷۵۷۰ نام دارد و اولین چیپست از خانواده اگزینوس است که اینترنت اشیا و گوشی‌های پایین رده را هدف گرفته است. این چیپست با معماری ۱۴ نانومتری FinFET ساخته شده که مصرف انرژی آن مناسب است و سخت افزارهای ارتباطی مانند بلوتوث، وای‌فای و GPS در آن تعبیه شده که دستگاه را از وابستگی به چیپ‌های جداگانه برای هر یک از این راه‌های ارتباطی بی‌نیاز می‌کند.
همان‌طور که گفته شد، این چیپ بر روی گوشی‌های رده پایین و ارزان‌قیمت سامسونگ و همچنین دستگاه‌های ارتباطی که نیاز به انجام پردازش‌ها و رندرهای ویدیویی خاص ندارند، تولید شده است.
از این کار سامسونگ به عنوان یک سورپرایرز در بازار پردازنده‌ها یاد شده، زیرا برای مدت‌ها تصور می‌شد تولید چیپ‌های ۱۴ نانومتری حتی برای استفاده در میان‌رده‌ها هم هزینه زیادی دارد و با این تعبیر بازار رده‌پایین‌های اقتصادی از چیپ‌هایی با این معماری بی‌بهره بودند. استفاده از پردازنده‌های ۱۴ نانومتری به جای پردازنده‌های ۲۸ نانومتری مزایایی دارد، مانند قدرت پردازش بیشتر در ابعادی مشابه ۲۸ نانومتری‌ها و در عین حال مصرف انرژی کمتر. طبق برآوردهای سامسونگ، چیپ اگزینوس ۷۵۷۰ تا ۷۰ درصد در پردازش و ۳۰ درصد در مصرف انرژی بهبود دارد.
همچنین در نسل‌های قبلی چیپ‌های اقتصادی و ارزان قیمت سامسونگ به دلیل استفاده از مودم‌های یک‌پارچه، این چیپ‌ها از بلوتوث، وای‌فای و GPS داخلی محروم بودند و وابسته به چیپ‌هایی جداگانه برای این کار بودند اما اگزینوس ۷۵۷۰ همه این‌ها را با هم دارد.
اگزینوس ۷۵۷۰ مجهز به چهار هسته از نوع Cortex-A53 است که متاسفانه سامسونگ درباره کلاک این هسته‌ها حرفی نزده است. همچنین از پردازشگر گرافیکی هم چیزی گفته نشد، اما با توجه به نوع و کاربرد این چیپ انتظار نمی‌رود که بخش گرافیکی این چیپ بتواند رزولوشن‌های بالاتر از ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل را پشتیبانی کند.
گرچه این چیپست در مقایسه با آن چه در گوشی‌های امروزی استفاده می‌شود، قدرت چندانی ندارد، اما اقدام سامسونگ برای قرار دادن چنین قدرت و فناوری‌هایی و همین طور معماری ۱۴ نانومتری FinFET در یک چیپ ارزان قیمت قابل تحسین است.
 
منبع Androidpolice
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا