اخبار

شایعات، مشخصات و تاریخ رونمایی، تمام آنچه که در مورد گوگل نکسوس X می دانیم!

چند ماه پیش به نظر می رسید که گوگل قصد دارد برای همیشه سری نکسوس را کنار بگذارد و نکسوس ۵، آخرین سکان دار این نسل از گوشی ها باقی خواهد ماند. گزارش های قابل توجه از وبلاگ نویسان و افشا کنندگانی مانند evleaks بر این مسئله تکیه داشتن که گوگل نه تنها در فکر تمرکز بیشتر بر روی پروژه ی اندروید سیلور و توجه به بازارهای مقرون به صرفه است، که قصد دارد برای همیشه خط تولید نکسوس را متوقف نماید. پس از این بود که شنیدیم مدیر ارشد کسب و کارهای گوگل و بزرگترین حامی ایده ی اندروید سیلور، Nikesh Arora این شرکت را ترک کرده است! و این تغییر تنها یک معنی را برای ما تداعی کرد: بازگشت نکسوس به دایره کسب و کار گوگل.
در ابتدا صحبت از نکسوس ۶ بود، نامی که در حال حاضر نشان دهنده ی ادامه توالی این سری است، اما شواهد بیشتر از گوگل در اواخر ماه ژوییه به پروژه ی مرموزی از موتورلا رسید که با نام رمز shamu شناخته می شد؛ و این کشف هیجان انگیزی بود: نخست اینکه shamu نام اولین نهنگ قاتلی است که مدت طولانی در اسارت زنده ماند (۱۹۶۵-۱۹۷۱) و نکته مهمتر انکه این نام یک ماهی است! این درست همان چیزی است که گوگل به طور سنتی برای سری نکسوس به کار می برد: نکسوس ۵ با نام رمز Hammerhead (کوسه سر چکشی) و نکسوس ۴ با نام رمز Mako (کوسه ماکو) شناخته می شدند و گلگسی نکسوس نیز تحت نام Tuna (ماهی تن) توسعه داده شد. بنابراین به نظر می رسد بعد از آن همه ماهی به نسبت کوچک، حالا نوبت به یک ماهی بزرگتر است! چیزی شبیه به یک نهنگ.
به نظر می رسد که shamu در این زمینه بسیار جدی است! چرا که گفته می شود با یک نمایشگر بزرگ و شوک برانگیز روبرو هستیم، یک صفحه ۵.۹ اینچی که به معنای واقعی، فبلتی بزرگ محسوب می شود. در همین حال منابع خبری درگیر حدس زدن نام این دست پخت ۵.۹ اینچی موتورلا هستند، نکسوس ایکس؟
مشخصات نکسوس X:
سری نکسوس به مانند یک پوستر، معرف نسخه ی جدید اندروید است، بنابراین نکسوس X نیز به صحنه می آید تا جدیدترین فرزند اندروید گوگل یعنی اندروید L را به بهترین شکل یه نمایش بگذارد. اما این امر مستلزم یک سخت افزار کارامد و قوی است. اینطور که به نظر می رسد نکسوس بعدی از این حیث شما را ناامید نخواهد کرد:
صفحه نمایش ۵.۹ اینچی QHD با رزولوش ۱۴۴۰X2560
چیپست کوالکم، اسنپ دراگون ۸۰۵ چهار هسته با فرکانس ۲.۷ گیگاهرتز
دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی و تثبیت کننده اپتیکال
دوربین سلفی ۲.۱ مگاپیکسلی
اما چرا نمایگشر ۵.۹ اینچی؟ از آنجایی که نکسوس در نگاه نخست، دستگاهی برای توسعه دهندگان اندروید محسوب می شود، به نظر می رسد که گوگل قصد دارد تا با این عمل، ایشان را به توسعه بخش نرم افزاری نمایشگرهای بزرگ و به خصوص روزولوشن QHD که اخیرا باب شده است، ترغیب نماید. به نظر می رسد اندروید از این بابت چندان غنی نباشد و همین امر گوگل را به این سیاست وا داشته است. با این حال از آنچا که این صفحه نمایش نسبتا عجیب، چندان متعارف به نظر نمی رسد، نمی توان احتمال دیدن نکسوس با صفحه نمایشگر ۵.۲ اینچی را نیز به طور کامل رد نمود.
اما نکته جالب توجه در این مورد این است که درست به مانند نکسوس ۵ که همزاد دریایی LG G2 به شمار می رود، گفته می شود نکسوس X نیز الهام گرفته شده از گوشی دیگری با عنوان MOTO S است که البته هنوز رونمایی نگردیده اما شواهد گویای آن است که این گوشی نیز از یک صفحه نمایش ۵.۹ اینچی بهره می برد و به احتمال قوی قبل از رونمایی از نکسوس معرفی خواهد شد.
اما چرا دو دستگاه؟ به نظر می رسد که بازهم داستان نکسوس ۵ در حال تکرار است. احتمالا برخی از مسائلی که میان اپراتور Verizon و برنامه های نکسوس پدید امده موجب خواهد شد که MOTO S به صورت انحصاری توسط این اپراتور عرضه شده و مابقی خدمات دهندگان نکسوس X را ارائه دهند. البته این تمام ماجرا نیست و ممکن است نکسوس X با نام رمز Motorola XT1100 نیز عرضه شود.
اما با وجود تمام چیزهایی که ما از نکسوس می دانیم، عملا چیزی از طراحی این گوشی در ذهن نداریم. گوگل تقریبا هز ساله طراحی نکسوس خود را تغییر داده است، و البته ما امسال نیز منتظر یک شگفتی جدید هستیم.
بالاخره بلندگوهای دوگانه به نکسوس می آیند!

درست زمانی که ما چیز زیادی از نکسوس بعدی و طراحی و شمایل ظاهری آن نمی دانیم، تصویر ساده ای که از محافظ نمایشگر MOTO S ، همزاد نکسوس X ، به بیرون درز کرده است مسئله ی قابل توجهی را به ما نشان می دهد: بریدگی هایی در قسمت بالا و پایین محافظ، که منطقا دلیلی غیر از وجود بلندگوهای دوگانه، نمی توان برای آن متصور شد. بنابراین با توجه به این دلیل می توان انتظار داشت که در نکسوس X شاهد وجود بلندگوهای دوگانه زیبایی مانند HTC ONE باشیم که این مطلب، می تواند خبر خوبی برای دوست داران صدا و موسیقی باشد.
اندروید۵: اندروید L یا Lemon Meringue Pie؟

گوگل ماه ها قبل از عرضه اندروید L آن را برای توسعه دهندگان خود رونمایی کرد، برای هماهنگی با تغییرات بزرگی که در پیش رو داریم، از کامپایلر ۶۴ بیتی گرفته تا ران تایم جدید ART . انتظار بر این بود که نسخه جدید اندروید زودتر منتشر شود اما گویا حتی خود گوگل نیز نمی داند چه زمانی طعم این کیک بر ذائقه همگان خواهد نشست.
خبرهای درز کرده از منابع گوناگون نشان می دهد که اندروید L یک انتشار بزرگ است که نام ها و اعداد بسیاری را در پی خود دارد: اندروید ۵ ، کیک پای لیمو موسوم به LMP. البته پیش از این از منابع معتبر شنیده بودیم که گوگل نام های دیگری را برای این نسخه برگزیده است، از جمله Lollipop (آب نبات چوبی) اما به نظر می رسد LMP نامی است که در زمان نوشتن این مقاله محتمل تر است، گرچه ممکن این Lollipop برای برخی خوش آواتر باشد.
زمان رونمایی از نکسوس X (یا نکسوس ۶) ، قیمت و اپراتورها
تمام آنچه که در مورد نکسوس بیان کردیم شاید هیجان انگیزتر از این نباشد که نکسوس بعدی، نخستین گوشی در سایز فبلت در خانواده نکسوس است و به احتمال نزدیک به یقین، گوشی قوی و کارامدی نیز خواهد بود. از این مهمتر حامل اندروید جدید گوگل است که ما کماکان آن را به نام اندورید L می شناسیم. با این وجود به نظر می رسد که گوگل همچنان به سیاست خود در رابطه با تحریک نکردن دیگر تولید کنندگان تلفن های اندرویدی به رقابت با نکسوس و هم چنین حفظ انگیزه ی آنها برای استفاده از اندروید در تولیداتشان، متعهد است. بنابراین جای تعجب ندارد حتی اگر برنامه پرده برداری رسمی از سوی گوگل برگذار نگردد. این دقیقا همان چیزی است که سال گذشته نیز اتفاق افتاد. انتشار اخبار در رسانه و راه یابی آرام و بدون هیاهوی نکسوس ۵ به فروشگاه گوگل؛ و از آنجایی که رونمایی بی سر و صدا، نیازی به توجه عمومی ندارد، به نظر می رسد که گوگل باز هم زمانی غیر عادی را برای این مسئله انتخاب نماید. بنابراین درست به مانند سال گذشته انتظار داریم که در روز هالوین، جمعه ۳۱ اکتبر شاهد رونمایی نکسوس بعدی باشیم. البته این تاریخ بر سنگ هک نشده است و گوگل ممکن است ما را غافل گیر کند!
نکسوس همیشه یک گوشی مقرون به صرفه بوده و این امر به یک سنت از جانب گوگل بدل شده است. لذا انتظار می رود که نکسوس جدید نیز ادامه دهنده راه نسلهای قبل از خود باشد. اخبار درز کرده نشان می دهند که قیمت گوگل نکسوس X در خرده فروشی ها و به صورت انلاک، در نسخه ۳۲ گیگابایتی ۴۱۹ دلار و در نسخه ۶۴ گیگابایتی به ۴۴۹ دلار خواهد رسید.
همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، اپراتور Verizon احتمالا تنها خدمات دهنده بی سیم است که نکسوس X را عرضه نخواهد کرد اما معادل آن یعنی MOTO S را در سبد خدمات خود قرار خواهد داد. با این تفاسیر احتمالا AT&T ،Sprint و T-Mobile تنها سهامداران خوش شانس فروش نکسوس بعدی باشند. البته نباید فراموش کنیم که بی شک، نخستین ایستگاه عرضه نکسوس، گوگل پلی خواهد بود.


نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا