اخبار

مایکروسافت با همکاری دانشگاه واشنگتن، رکورد ذخیره سازی اطلاعات در DNA را شکاند!

شرکت مایکروسافت با همکاری محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا، در اقدامی حیرت‌آور، موفق به انتقال ۲۰۰ مگابایت اطلاعات به یک رشته DNA ترکیبی شد. ذخیره اطلاعات در DNA مورد علاقه محققان است چرا که طبق تحقیقات انجام شده، این رشته‌ها می‌توانند در مقیاس برابر با سایر دستگاه‌های ذخیره‌ساز داده‌ها، حجم اطلاعات خیلی بیشتری را ذخیره کنند.
طبق گفته‌های یکی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن، DNA بسیار متراکم‌تر از بقیه دستگاه‌های ذخیره ساز است و در مقایسه با سایرین، عمر بسیار طولانی‌تری دارد که بعضا می‌تواند تا چند صد سال ادامه داشته باشد، بدون اینکه مشکلی در محتوای اطلاعات ایجاد شود. این واقعیت قبل‌تر در سریال آمریکایی CSI به صورت یک نظریه تخیلی مطرح شده بود ولی امروزه شاهد آن هستیم که می‌توانیم از آن در دنیای واقعی استفاده کنیم.
همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، رشته‌های DNA از لحاظ طول عمر و امنیت در نگه‌داری از اطلاعات، از همه دستگاه‌های ذخیره کننده اطلاعات بهتر بوده و در شرایط نگه‌داری مناسب، سرعت انتقال اطلاعات به مراتب بالاتری هم دارند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها در سطح جهان، از تکنولوژی‌هایی قدیمی مانند نوارهای مغناطیسی برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده می‌کنند که با جایگزین شدن این فناوری، می‌توان به سرعتی باور نکردنی در انتقال اطلاعات دست یافت.
این تکنولوژی به صورت گسترده، در صنایع پزشکی و داروسازی کاربرد خواهد داشت و منجر به تولید وسایل و امکانات جدید در این حوزه خواهد شد. پزشکان درصدد این هستند که با استفاده از این تکنولوژی، بتوانند سلول‌هایی بسازند که بتوان آن‌ها را جایگزین سلول‌های بیمار در بدن انسان کرد. به هر حال، هنوز مسیری طولانی تا استفاده گسترده از DNA در زندگی روزمره باقی است و باید منتظر نتایج بیشتری از تحقیقات دانشمندان باشیم.
 
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا