اخبار

مشخصات نسل بعدی پردازنده اگزینوس سامسونگ مشخص شدند

سامسونگ طی دو سه سال اخیر به نام مهمی در صنعت تولید پردازنده‌های موبایل تبدیل شده است و این روند تا جایی پیش رفته‌ است که با تولید پردازنده اگزینوس (Exynos)، کمپانی کره‌ای به رقیب اصلی کمپانی مطرح کوالکام در زمینه‌ی تولید و توسعه‌ی پردازنده‌های اسمارت فون و تبلت در جهان تبدیل شده است.
حالا به تازگی گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد نسل بعدی پردازنده اگزینوس سامسونگ یک محصول بسیار قدرتمندتر خواهد بود که می‌تواند محاسبات بازار این حوزه را کاملا دگرگون کند. این مدل که احتمالا با نام اگزینوس ۸۸۹۵ تولید و روانه‌ی بازار شود، احتمالا تحت فناوری ساخت جدیدی تولید خواهد شد و سامسونگ بر خلاف پردازنده‌ی اگزینوس ۷۴۲۰ در گلکسی نوت ۵ و اگزینوس ۸۸۹۰ در گلکسی نوت ۷ که تحت فرآیند ساخت ۱۴ نانومتری تولید شده بودند، این بار قصد دارد برای اولین بار وارد یک حوزه‌ی جدید تولید چیپست‌های ۱۰ نانومتری!
 
این تغییر می‌تواند باعث افزایش چشمگیر در عملکرد سخت افزاری این تراشه شود و قابلیت‌های پردازشی آن را به مرحله‌ای فراتر از محصولات فعلی بازار برساند. البته به غیر از افزایش قدرت، چنین پروسه‌ی ساخت پیچیده‌ای باعث کاهش مصرف باتری تا مقدار زیادی هم خواهد شد و مطمئنا خریداران زیادی از این موضوع استقبال خواهند کرد. اما افزایش قدرت این مدل از پردازنده اگزینوس چه مقدار خواهد بود؟
 
آنطور که منبع خبر ادعا می‌کند، کمپانی کره‌ای در حال حاضر اگزینوس ۸۸۹۵ را در فرکانس ۴ گیگاهرتزی به کار بسته و نتایج آزمایش‌های داخلی این موضوع را تایید میکنند. این موضوع به معنای آن است که هرکدام از بخش‌های جداگانه‌ی Cortex-A53 در این پردازنده، حداقل بر روی فرکانس ۲.۷ گیگاهرتزی کلاک خواهند شد؛ توجه داشته باشید که تمام این افزایش‌ها در حالی انجام می‌شود که تکنولوژی ساخت این چیپست به سمت کوچکتر‌سازی محصول پیش رفته و فضای بیشتری را در اختیار مهندسان سخت افزاری کمپانی سامسونگ خواهد گذاشت.
 
پردازنده اگزینوس ۸۸۹۰ سامسونگ در بالاترین عملکرد خود توانسته بود فرکانس ۳ گیگاهرتز را به ثبت برساند و بنابراین اگر این ارقام صحیح باشند، یک افزایش ۳۰ درصدی در قدرت و سرعت را شاهد خواهیم بود. البته توجه داشته باشید که این ارقام بالاترین فرکانس‌هایی هستند که در بهترین شرایط کلاکینگ ثبت شده‌اند و مطمئنا چه فرکانس ۳ گیگاهرتزی اگزینوس ۸۸۹۰ و چه فرکانس ۴ گیگاهرتزی ۸۸۹۵ در محصول در دستان مشتری وجود نخواهند شد؛ اما با این حال باز هم این رقم نشان می‌دهد که ورود به حوزه‌ی استفاده‌ از فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری می‌تواند چه قابلیت‌های جدیدی را در اختیار سازندگان تراشه‌ها قرار دهد.
 

مصرف باتری اگزینوس ۸۸۹۵ بسیار پایین‌تر از محصولات فعلی خواهد بود

البته یکی از موضوعاتی که همواره باید در تولید پردازنده‌ها مورد توجه قرار بگیرد، بحث حرارت و داغ شدن قطعات است. پردازنده‌های موبایل در فرکانس‌های بالا با افزایش شدید حرارت مواجه می‌شوند و به همین دلیل است که کوالکام مدتهاست که برای عرضه‌ی نسخه‌های جدید چیپست‌های سری اسنپدراگون خود مجبور است که زمان زیادی را برای آزمایش و عیب یابی آنها صرف کند تا بتواند قدرت و بهینه‌سازی حرارتی را به طور همزمان در اختیار کاربران قرار دهد.
در ضمن جالب است بدانید که به گفته‌ی منبع خبر که پست زیر را در شبکه‌ی اجتماعی چینی ویبو منتشر کرده است، پردازنده اگزینوس ۸۸۹۵ سامسونگ در فرکانس ۴ گیگاهرتزی به آن میزان مصرف انرژی می‌رسد که پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۰ در فرکانس ۳.۶ گیگاهرتزی به آن حد می‌رسد و این خبر خوبی برای طرفداران افزایش میزان شارژ باتری خواهد بود:
 
نسل بعدی پردازنده اگزینوس سامسونگ یک غول ۴ گیگاهرتزی خواهد بود
 
این پردازنده احتمالا بر روی نسل آینده‌ی محصولات سامسونگ یعنی گلکسی نوت ۸، گلکسی اس ۸ و دیگر مدل‌های پرچمدار برند کره‌ای قرار خواهد گرفت.
 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا