اخبار

مقایسه فیفا ۱۷ و پی اس ۲۰۱۷؛ پادشاه فوتبال مجازی کیست؟!

باز هم سپتامبر از راه رسید و نسخه‌های جدید دو بازی محبوب فیفا و پی اس عرضه شدند. حالا و با گذشت یک ماه از عرضه و بررسی کامل آنها، زمان تعیین برنده است!
این روزها، دیگر فوتبال، فقط یک ورزش نیست؛ بلکه یک پدیده یا حتی شاید تنها پدیده اجتماعی است که می‌تواند میلیونها و حتی میلیاردها انسان را به طور جمعی، وادار به خنده یا گریه کند. با این اوصاف، بازی‌های شبیه ساز چنین ورزش محبوبی نیز، بسیار هیجان انگیز خواهند بود و این دقیقاً حقیقتی است که در مورد فیفا و پی اس وجود دارد. درست مانند دو رقیب سرسخت دنیای موبایل، یعنی اپل و سامسونگ، اینجا هم رقابت نفس گیری بین فیفا و پی اس و البته طرفداران آتشین آنها وجود دارد.
به نظر بسیاری از کارشناسان، دو فوق ستاره مسلم دنیای فوتبال، یعنی رونالدو و مسی، هر یک به تنهایی دارای ویژگی های خارق العاده ای هستند که آنها را به یک ابرپدیده تبدیل می کنند. اما وقتی آنها را با هم مقایسه می کنیم، کمبودهایی در هر یک از آنها به چشم می آید؛ این دقیقا همان اتفاقی است که در مورد فیفا و پی اس دیده می شود: فیفا و پی اس، هر یک به تنهایی، بازی های فوق العاده ای هستند، اما وقتی آنها را رقیب مقایسه می کنیم، برخی نقص ها و کاستی ها، خود را نشان می دهند.
هر ساله، نسخه تازه این دوبازی محبوب در سپتامبر منتشر می شود و پس از آن، بازار مقایسه بین این دو غول بازی های رایانه ای بالا می گیرد.پس دعوت میکنم تا تنور داغ است، در این مقاله، به مقایسه فیفا ۱۷ و پی اس ۲۰۱۷ بنشینید. مقایسه را به ترتیب در ۶ بخش گرافیک، بازی آنلاین، گیم پلی، لایسنس ها، مودها و گزارش انجام می دهیم. اجازه دهید بدون هیچ معطلی به سراغ اصل مطلب برویم.

مقایسه فیفا ۱۷ و پی اس ۲۰۱۷ – FiFa 17 vs PES 2017

شاکله اصلی این مقایسه از دو سایت معتبر forbes و trustedreviews گرفته شده است.
گرافیک
مقایسه فیفا 17 و پی اس 2017

مقایسه فیفا ۱۷ و پی اس ۲۰۱۷

 
 
مهم‌ترین نکته‌ای که در بخش گرافیک وجود دارد، تعویض موتور بازی فیفاست. EA با یک حرکت حساب شده، موتور گرافیکی فیفا را از ایگنایت به فراست بایت تغییر داد. فراست بایت، همان موتوری است که بازی‌های بتلفیلد و میرور آج از آن بهره می‌برند. کوچ فیفا از ایگنایت به فراست بایت، علاوه بر گرافیک، به  بخش‌های دیگر، از جمله گیم پلی هم، کمک زیادی کرده است.
گرافیک به ویژه در بخش نورپردازی استادیوم‌ها، بسیار عالی شده و پروژکتورها، نور واقعی‌تر و با کیفیت‌تری را به زمین می‌تابانند. حالا ریپلی ها هم عمق میدان بهتری دارند. در فیفا ۱۷، از عملکرد بازیکنان مهم، تصویربرداری شده تا شما بازی فوتبال را به واقعی‌ترین شکل ممکن تجربه کنید. تعداد انیمیشن‌های فیفا ۱۷، سه برابر شده و چهره بازیکنان، بسیار عالی طراحی شده است.
، در سوی دیگر میدان، کونامی سال گذشته، موتور گرافیکی خود را به فاکس تغییر داد. این تغییر، باعث پیشرفت فوق العاده ای در بخش گرافیک شد و چهره بازیکنان، بسیار طبیعی به نظر می‌رسید. کونامی در  پی اس ۲۰۱۷، افکت‌های نورپردازی، انیمیشن‌ها و استادیوم‌ها را بهبود بخشید. پی اس ۲۰۱۷، یک بازی خیره کننده است که جزییات بازیکنان را به خوبی به تصویر کشیده (به ویژه در تیم‌هایی که لایسنس رسمی آنها را دارد)؛ اما برخلاف فیفا، در نورپردازی و جلوه‌های بصری، هنوز جای کار وجود دارد. از طرفی، پی اس ۲۰۱۷ به دلیل لایسنس های رسمی کمتر، فضای استادیوم‌ها را آن طور که باید و شاید، نتوانسته واقعی و ملموس نشان دهد.
برنده : فیفا ۱۷
هر دو بازی عالی‌اند، در واقع در اکثر رندرها، فیفا و پی اس، شانه به شانه هم حرکت می‌کنند؛ اما اگر به مدل بازیکنان، استادیوم‌ها، نورپردازی و نمایشگرهای فیفا نگاه کنید، متوجه می‌شوید که EA با اختلاف اندکی کونامی را پشت سر می‌گذارد. در واقع فیفا ۱۷ از نظر گرافیک، برترین نسخه خانواده خود به‌حساب می‌آید.
 

لایسنس ها
مقایسه فیفا 17 و پی اس 2017

مقایسه فیفا ۱۷ و پی اس ۲۰۱۷

 
 
کونامی تلاش زیادی کرد تا در زمینه لایسنس ها، به رقیب خود برسد، در همین راستا، لایسنس های مهمی از جمله آرسنال، اتلتیکو مادرید و کل لیگ ۱ و ۲ فرانسه را به لیست لایسنس های خود افزود. مسی و دوستان نیز به لطف همکاری‌های EA و باشگاه بارسا، روی کاور پی اس ۲۰۱۷، خودنمایی می‌کنند. لایسنس لیورپول و بوروسیا دورتموند و استادیوم‌های اختصاصی آنها، یعنی آنفلید و سیگنال ایدونا پارک یا همان وست فالن از جمله دیگر لایسنس های پی اس ۲۰۱۷ هستند. این لایسنس ها، دست کونامی را برای جلوه‌های بصری بازتر کرده و حالا می‌توانید تاکتیک‌های ویژه این تیم‌ها مانند گگن پرس لیورپول (مربوط به مربیگری یورگن کلوپ)، تیکی تاکای بارسلونا و فالس ۹ دورتموند را مشاهده کنید. در آنسوی دیگر، فیفا ۱۶ فاقد لایسنس دو لیگ مهم، یعنی برزیل و ژاپن بود، اما این لیگ‌ها در فیفا ۱۷ اضافه شده‌اند. در مورد فیفا، نیازی به برشمردن لایسنس ها نیست، چرا که به طور فاحشی از رقیب خود جلوتر است.
برنده: فیفا ۱۷
همانطور که گفته شد، کونامی امسال در زمینه لایسنس ها، تلاش زیادی به خرج داد، اما با یک حساب سرانگشتی، درمی یابیم که  فیفا برنده این دور است.
 

بازی آنلاین
مقایسه فیفا 17 و پی اس 2017

مقایسه فیفا ۱۷ و پی اس ۲۰۱۷

 
بازی آنلاین پی اس ۱۶، اصلاً تعریفی نبود و نشان داد کونامی در این زمینه، باید بیشتر کار کند. عنصر کلیدی که بازی فوتبال را به یک بازی محبوب، تبدیل کرده، هیجان است. بازی کردن با افرادی از سراسر دنیا و به طور آنلاین، برای همه ما جالب است، اما اگر قرار باشد، لگ های فلج کننده، هیجان بازی را تا حد صفر، کم کنند، عطایش را به لقاییش می‌بخشیم. متاسفانه بازی آنلاین پی اس، چنین وضعی دارد! فیفا ۱۷ نسبت به پی اس در مورد بازی آنلاین، بهتر عمل کرده و شما می‌توانید یک بازی بدون لگ را تجربه کنید. در بازی آنلاین، هر چه ارتباط اینترنتی حریفان شما، سریع‌تر و پایدارتر باشد، از بازی لذت بیشتری خواهید برد. با این حساب و با وضعیت زیرساخت اینترنت در ایران، بهتر است خیلی در انتظار رقیبان خارجی نباشید و به هموطنان غیور خود بسنده کنید!
برنده: فیفا ۱۷
تجربه بازی آنلاین در فیفا ۱۷ نسبت به پی اس ۲۰۱۷، بسیار پایدارتر و دلپذیرتر است؛ هر چند اگر منصف باشیم، فیفا ۱۷ آنلاین هم هنوز تا یک بازی نرم و یکپارچه چند نفره، فاصله دارد.
 

مودها
مقایسه فیفا 17 و پی اس 2017

مقایسه فیفا ۱۷ و پی اس ۲۰۱۷

 
یکی از ویژگی‌های بسیار جالب و مفهومی اضافه شده به فیفا ۱۷، بخشی به نام The Journey است. در این سناریو، شما در نقش یک جوان مستعد به نام الکس هانتر قرار می‌گیرید که باید برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم مورد علاقه‌اش، تلاش کند. البته این همه داستان نست، چرا که شما درست مانند یک فوتبالیست تازه کار، با چالش‌های اجتماعی زیادی مواجه خواهید بود؛ بنابراین بخش The Journey، تدبیر زیرکانه EA برای داستانی کردن وعمق بخشیدن به فیفا ۱۷ است. قطعا The Journey برای کسانی که از کریر مود خسته شده‌اند، بسیار جالب خواهد بود. این بخش دارای صحنه‌ها و صداگذاری‌های مناسبی است و دیالوگ‌های الکس را نیز می‌توانید خودتان انتخاب کنید. اگرچه حالت The Journey، بسیار جذاب است، اما قطعا نمی‌تواند جانشین دو امکان محبوب کریر مود و التیمیت تیم شود، بنابراین در فیفا ۱۷ هم شاهد حضور این دو حالت هستیم، اما تغییرات آنها نسبت به سال گذشته بسیار اندک و نامحسوس است.
در سمت مقابل، پی اس ۲۰۱۷ نسبت به نسل قبلی خود، تغییر قابل توجهی در این زمینه نداشته و بخش‌هایی مانند Become a Legend، مستر لیگ و مای کلاب، بهبودهای بسیار کوچکی داشته‌اند.
برنده: فیفا ۱۷
اگرچه پی اس ۲۰۱۷ حالت‌هایی تقریبا مشابه فیفا ۱۷ دارد، اما عمق و شخصی سازی آنها، بسیار کمتر است. بنابراین با وجود اینکه، هیچ یک از دو بازی در حالت‌های قبلی خود، تغییرات انقلابی ایجاد نکرده‌اند، اما معرفی بخش The Journey، به تنهایی آنقدر جذاب هست که فیفا ۱۷ را در این دور هم از رقیب، پیش بیندازد.
 
 

گیم پلی
مقایسه فیفا 17 و پی اس 2017

مقایسه فیفا ۱۷ و پی اس ۲۰۱۷

 
 
به مهم‌ترین بخش مقایسه می‌رسیم، جاییکه قرار است لذت فوتبال واقعی به ما منتقل شود. حالا و پس از خودنمایی فیفا در چند دور قبلی، نوبت به عرض اندام پی اس می‌رسد. هر دو کمپانی EA و کونامی، امسال تغییرات زیادی را در گیم پلی اعمال کرده‌اند. امسال EA روی چهار نکته کلیدی تمرکز کرده است: بازتعریف ضربات، AI (یا همان هوش فعال)، تعامل فیزیکی و تکنیک‌های حمله. در فیفا ۱۷، مکانیسم ضربات آزاد، کرنرها، پنالتی‌ها و پرتاب‌ها، تغییر کرده و می‌توانید با کمی تمرین، حداکثر استفاده را از چنین توپ‌هایی بکنید. در این مکانیسم‌ها دقیقا می‌توانید محل فرود توپ را تعیین کرده و حتی زاویه دوربین را برای پرتاب‌های آزاد، تنظیم کنید. هرچند این ویژگی‌ها در نگاه اول، مفید به نظر می‌رسند، اما متاسفانه سیستم بازی را کمی سنگین و پیچیده کرده‌اند. برعکس تغییرات تکنیکی، تغییراتی که در مورد بازی فیزیکی رخ داده، قابل قبول‌تر هستند. حالا بازیکنان قدرتمند می‌توانند مالکیت توپ را برگردانند، مدافعان را دفع کرده و حفظ توپ کنند.
پی اس ۲۰۱۷، در سادگی بی رقیب است. سرعت عمل بازیکنان، مناسب است و بازی کاملا جریان دارد. شما به سادگی می‌توانید بازیکنان را کنترل کرده و تکینک های زیبایی را اجرا کنید.
اگر قرار بود نسخه‌های سال گذشته این دو بازی را مقایسه کنیم، پی اس برنده می‌شد. کونامی در تشخیص برخورد، فیزیک توپ و پاسکاری دقیق، بسیار کم نقص بود. فیفا ۱۶ بیشتر به بازی شبیه بود تا واقعیت؛ و در برخوردها، دقت کمتری داشت. در نسخه‌های ۲۰۱۷، این اختلاف، کمتر شده، چرا که مشکل فیزیک توپ و تشخیص درست برخوردها در فیفا ۱۷ برطرف شده‌اند. اما تسلط پی اس در پاس‌های کوتاه، لاب ها و کراس‌ها، بسیار واقع ببینانه تر است.
برنده: پی اس ۲۰۱۷
هر دو بازی، فوتبال زیبایی را به نمایش می‌گذارند. به طور کلی، فیفا به بازی پایدار و پاسکاری دقیق برای شکستن دفاع، متکی است.  برخی مواقع، بازی فاقد هیجان است، چرا که برای کنترل کامل بازیکنان، باید دستورات پیچیده‌ای را اجرا کنید. این پیچیدگی به روح هیجانی فوتبال، ضربه می زند و در واقع وقتی آن را با پی اس ۲۰۱۷ مقایسه می‌کنیم، بیشتر متوجه ضرر آن می‌شویم. پی اس ۲۰۱۷، به شما اجازه می‌دهد تا در عین سادگی، کنترل یک بازی زیبا را در دست بگیرید. پی اس، لذت یک فوتبال سریع و هیجان انگیز را به شما هدیه می‌دهد و بنابراین در گیم پلی، گوی سبقت را از فیفا می‌رباید.

گزارش

در این بخش، اختلاف فاحشی بین دو رقیب وجود دارد. گزارش‌های پی اس، به هیچ عنوان استاندارد نیست. متن‌هایی تکراری که بدون توجه به نوع و اهمیت رویداد، در تمام بازی‌ها گفته می‌شود. کونامی باید برای بازی‌ها مختلف، دیالوگ‌های مختلفی را هم در نظر می‌گرفت. فیفا ۱۷، دقیقا در نقطه مقابل قرار دارد: شما به خوبی احساس می‌کنید هر بازی، داستان خودش را دارد. بنابراین استادیوم‌های کوچک و بازی‌های سطح پایین‌تر، مانند بازی‌های پریمیر لیگ، گزارش نخواهند شد.
برنده: فیفا ۱۷
همانطور که اشاره شد، در این بخش، عملا رقابتی شکل نمی‌گیرد، چرا که پی اس، حرفی برای گفتن ندارد. فیفا با گزارش‌های بامحتوا و متناسب با هر بازی، این دور را با اختلاف، برنده می‌شود.
 

برنده نهایی
مقایسه فیفا 17 و پی اس 2017

مقایسه فیفا ۱۷ و پی اس ۲۰۱۷

 
 
همانطور که دیدید، فیفا ۱۷ در ۵ زمینه از ۶ زمینه لیست ما، از پی اس ۲۰۱۷ پیش افتاد. با این وجود، نمی‌توان فیفا را برنده قطعی این رقابت اعلام کرد. می‌پرسید چرا؟ در واقع زمینه‌هایی که فیفا در آن‌ها برنده شد (گاهی با اختلاف اندک)، همگی در سایه مهم‌ترین بخش بازی، یعنی گیم پلی قرار می‌گیرند: زمینه‌ای که کاربر را راضی می‌کند و لذت یک فوتبال ناب را به او هدیه می‌دهد، و این جایی است که پی اس با قاطعیت، فیفا را بر زمین می زند. پس؛ اجازه دهید برنده قطعی را برای دو دسته گیمر معرفی کنم: اگر گیمری هستید که فقط بازی درون زمین برایتان مهم است، پی اس ۲۰۱۷ را بخرید، اما اگر تنوع طلب و ماجراجویید، فیفا ۱۷ را انتخاب کنید. همانطور که در ابتدا اشاره کردم، هر دو بازی به تنهایی واقعاً عالی هستند و هر یک، نقاط ضعف و قوتی دارند که در مقایسه با رقیب، پررنگ‌تر می‌شود. بنابراین با اطمینان به شما می گویم که با خرید هر یک از این دو بازی، ضرر نمی‌کنید، البته حرف از ضرر مالی، خنده دار است، چرا که برای خرید هریک از این بازی‌ها در ایران، کافیست چند روزی، پول چیپس خریدن  خود را ذخیره کنید!
منبع:gadgetnews.ir

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا