مجله‌های تخصصی

مقایسه ۶ پرچمدار جدید در زمینه نمایشگر

در این مقاله قصد داریم تازه وارد های بازار نیز برای شما عزیزان بگذاریم , مقاله ای که در ادامه به مطالعه ان خواهید پرداخت , در زمینه کیفیت نمایشگر ۶ پرچمدار تازه وارد , از جمله شاهد حضور گلکسی اس ۵ و HTC One m8 نیز هستیم .
بگذارید ابتدا , توضیح کوتاهی از گل سر سبد سامسونگ گلکسی اس ۵ داشته باشیم , هوشمند زیبای سامسونگ , دارای پتل نمایشگر همیشه محبوب Super AMOLED اختصاصی سامسونگ است . پنلی که در بسیاری از محصولات اخیر سامسونگ همچون گلکسی نوت ۳ و گلکسی S4 مورد استفاده قرار گرفته است . یکی از مواردی یا معایبی که به پنل های Super AMOLED سامسونگ نیز همیشه وارد بود , اشباع بیش از حد رنگ ها در این نوع از نمایشگر ها بود که به نظر سامسونگ در جدیدترین محصول خود یعنی گلکسی اس ۵ این مشکل را کمی بهبود بخشیده و دقت بنمایش کشیدن رنگ ها نیز بهبود یافته است . اما به طور کلی Super AMOLED استفاده شده در گلکسی اس۵ شاهد بهبودی های بسیاری از سوی سامی بوده است , و طبق روال همیشه تمامی رنگ ها در این پنل بسیار زیبا و دلپسند و همچنین با زاویه دید بسیار عالی بنمایش گذاشته می شوند .
اما هنوز این نمایشگر جای کار دارد ! چرا ؟! فقط کافی است از یک پنل دیگری با کیفیت بالا و هم رده ای تقریبا با نمایشگر سامی مثل M8 شرکت HTC را در کنار گلکسی اس ۵ قرار دهید و اقدام به بازی و یا دیدن ویدیو و تصاویر هماهنگ کنید متوجه خواهید شد رنگ سبز در نمایشگر گلکسی اس ۵ کمی غالب بر رنگ های دیگر است ! بهرحال هنوز می توان گفت که این نوع نمایشگر هنوز جای کار بسیاری دارد .

روشنایی و دید
در قسمت روشنایی نور محیط و زیر نور خورشید , گلکسی اس۵ در زیر نور خورشید با توانایی روشنایی حداکثر ۴۴۰ نیت می تواند از پس نور مستقیم خورشید براید و تمامی نمایشگر را به وضوح دید . به طور کلی تفاوت میزان روشنایی با برخی از نمایشگر های دیگر رقبا نیز کمتر است بعنوان مثال اپل ایفون ۵S که دارای میزان روشنایی حداکثر ۵۰۰ نیت است . بهمین ترتیب در زیر نور خورشید با توجه به میزان روشنایی پنل ها , شاهد برتری ایفون ۵S نسبت به دیگر اسمارت فون ها هستیم و در رتبه های دوم و سوم نیز نکسوس ۵ و M8 نیز قرار گرفته اند .

اما در محیط تاریک نیز گلکسی اس ۵ نسبت به دیگر اسمارت فون ها شاهد عملکرد بهتری نیز هستیم . اگر از نزدیک با گلکسی اس ۵ در تاریکی به مشاهده ان نیز بپردازید , شاهد برتری و کیفیت بسیار بالای ان نیز نسبت به سایر رقبا نیز هستیم . گلکسی اس ۵ با کاهش ۲ نیت از روشنایی به رتبه اول , ایفون ۵ اس و الجی جی ۲ نیز به ترتیب با کاهش روشنایی تا ۵ و ۸ نیت به رتبه های دوم و سوم دست یافتن .

nimkat.org-scr-6smart-01

رزولوشن

همانطور که شاهد هستید بسیاری از اسمارت فون های امروزی نیز دارای رزولوشن ۱۰۸۰×۱۹۲۰ هستند و تراکم پیکسلی انها مناسب و بالا نیز هست . در حال حاضر نیز قصد داریم در این قسمت میزان رزولوشن و تراکم پیکسلی این ۶ اسمارت فون را از نزدیک بسنجیم . ایفون ۵ اس با رزولوشن ۶۴۰×۱۱۳۶ در انتهای جدول قرار می گیرد ! البته بدلیل کوچک بودن نمایشگر این میزان پایین رزولوشن تاثیری در کیفیت نمایشگر نیز ایجاد نکرده است .
در این قسمت Super AMOLED های سامسونگ در گلکسی اس ۵ و نوت ۳ نیز یکه تازی می کنند . چیدمان پیکسلی در این دو دستگاه PenTile با ارایش الماسی در کنار یک دیگر قرار گرفته اند , اما این چیدمان در قیاس با ماتریس استاندارد RGB به صورت دانه دیده می شوند . اما به طور قطع این نوع ارایش با وجود رزولوشن ۱۰۸۰p با چشم غیر مسلح دیده نخواهد شد . تصویر زیر نیز روایت کننده نوع ارایش پیکسلی ۶ اسمارت فون مد نظر است .

رتبه های کسب شده در این بخش ؛

تولید رنگ

یکی از معایب پنل های AMOLED تولید رنگ های اشباع شده نیز است . به طور کلی پنل های AMOLED اللخصوص تولید سامسونگ , دارای تولید رنگ فوق اشباع است که کنتراست تصویر را بسیار زیاد نیز نشان می دهد . که در واقع بیشتر برای جلب توجه کاربران این گونه نیز طراحی شده است ! در این نوع از نمایشگر ها رنگ های مانند سبز و آبی نیز بیش از حد جلوه می کنند این باعث می شود که برخی دیگر از رنگ ها مانند رنگ زرد مایل به سبز جلوه کند . این مورد نیز در پنل های ips مشاهده نمی شود . پس چرا سامسونگ در تولید پنل های خود به درستی عمل نمی کند ! و بیشتر جهت جلب توجه نیز می باشد ! بنابراین این مشکل برای بسیاری از کاربران ناخوشایند و امکان ایجاد سردرد و یا درد چشم را بهمراه دارد ! بهرحال مشکل بیشتر در جایی حاد می شود که شما قصد دارید به محتوای کامل صفحه که دارای رنگ بندی بسیار است نگاه کنید . بعنوان مثال در حال تماشای ویدیویی هستید که در ان رنگ پوست طرف مقابل به درستی بنمایش در نمی اید , و بیشتر رنگ پوست به نارنجی نمایان می کند ! و متاسفانه بیشتر رنگ ها بدلیل غالب بودن رنگ سبز و ابی به این دو رنگ تمایل دارند و این مشکل بزرگ در تعادل بالانس رنگ ها است که توسط سامسونگ انجام نمی شود . اما نکته ای که یک نمایشگر باید به چیدمان sRGB نزیک باشد بدلیل تولید بیشتر برنامه ها با این نوع از چیدمان است و اگر می‌خواهید برنامه ای را با همان شکل واقعی مشاهده کنیم ، باید نمایشگر مورد نظر بر پایه استاندارد sRGB برنامه ریزی گردد .
اما نمایشگر گلکسی اس ۵ در این زمینه کمی بهبود یافته است و البته اگر بیاد داشته باشید سونی نیز در اکسپریا Z2 خود نیز از نزدیک ترین استاندارد sRGB بهره برده است . بهرحال به جز اس ۵ نباید در میان گجت های دیگر سامسونگ انتظار استاندارد مناسب و نزدیک به sRGBرا داشت . اما در زمینه تعادل و رنگ کلی می توان ایفون ۵S و نکسوس ۵ را از دیگر اسمارت فون ها نیز برتر دانست . نکسوس ۵ هم تمامی رنگ ها را با دمای واقعی تر و پرجنب و جوش نیز به تصویر می کشد .


زاویه دید
با بررسی های انجام شده در بالا زاویه دید دیگر مهم نیست چون تمامی این پرچمداران دارای زاویه دید بسیار مناسبی نیز هستند . اما به طور خلاصه نیز در این بخش اشاراتی خواهیم داشت , در بحث زاویه دید , سامسونگ گلکسی اس ۵ و یا نوت ۳ با بهره گیری از پنل امولد را می توان نسبت به سایر دیگر رقبا برتر دانست و این می تواند بدلیل روشنایی و کنتراست بیش از حد این دو دانست , که در دیگر پنل ها LCD شاهد اینگونه زاویه دید نیسیتم و بدلیل داشتن کنتراست و نور کمتر در زاویه دید ۴۵ درجه حتی شاهد افت میزان دید نیز هستیم . اما در پنل های امولد وقتی میزان زاویه دید بیشتر می شود کمی از میزان کیفیت رنگ ها کاسته و کم رنگ تر می شوند . اما به طور کلی پنل های امولد حتی در بیشترین حد زاویه , دارای کیفیت است و از میزان کیفیت رنگ ها نیز زیاد کاسته نمی شود .
در تصویر زیر شاهد برتری زاویه دید گلکسی اس ۵ و گلکسی نوت ۳ نسبت به دیگر رقبا نیز هستیم .


به طور کلی!

به طور کلی گلکسی S5 را می توان یکی از بهترین های سامسونگ نیز دانست , هر چند هنوز هم نمایشگر ان نیز جای کار دارد , بهرحال با تمامی این تفاصیر نمایشگر ان نیز در نزد بسیاری از کاربران , بهترین است . اگر دوست دار رنگ های پر جنب و جوش و نظاره طبیعت با رنگ های بسیار با شور نشاط هستید ما نمایشگر گلکسی اس ۵ فانتزی را به شما پیشنهاد می کنیم . رنگ مشکی و سفید هم در نمایشگر اس ۵ بسیار با عمق و کنتراست بسیار مناسب نیز است . اما از برتری پنل های LCD هم نباید به اسانی گذشت , زیرا در این پنل ها رنگ ها دقیق تر و واقعی تر به نمایش در می ایند و برای درک بهتر , پیشنهاد می کنیم از نزدیک یک پنل مانند نکسوس ۵ را در کنار اس ۵ با نمایش یک تصویر طبیعت به مقایسه بگذارید و شاهد برتری نکسوس ۵ در تعادل رنگ و دقت رنگ ها نیز خواهید بود .
بهرحال بعد از عرضه گلکسی اس ۵ این سوال مطرح بود که نمایشگر ان نیز نسبت به نسل گذشته خود چه پیشرفت های را شاهد بوده است . اما ما از نزدیک شاهد برتری نمایشگر گلکسی اس ۵ نسبت به نوت ۳ بوده ایم و می توان پیشرفت مناسبی برای سامسونگ دانست . اما هنوز میزان دید نمایشگر در محیط های پر نور مانند زیر نور خورشید کمی نامناسب است , که این موضوع بیشتر سعی سامسونگ را در جهت رفع کلی ان در پنل های امولد می طلبد . اما آیفون ۵ اس و نکسوس ۵ در میان پنل های مبتنی بر IPS را می توان برترین دانست .

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا