اخبار

موتور گرافیکی Unity نو نوار شد!

موتور Unity در حال حاضر به عنوان یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین موتور های گرافیکی جهان شناخته می شود و توانایی های آن از سوی بسیاری از بازی سازان مختلف در امر تولید بازی های کامپیوتری جدید بر روی پلتفرم های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع مواردی نظیر پشتیبانی موتور گرافیکی Unity از طیف گسترده ای از پلتفرم های موجود و هزینه ی استفاده ی ناچیز (و تقریباً رایگان) از این موتور گرافیکی موجب شده است تا در حال حاضر تعداد کاربران ماهیانه ی نسخه ی Personal Edition از این موتور پر کاربرد به رقمی بالغ بر ۱٫۱ میلیون نفر برسد (که اکثر آن ها را بازی سازان مختلف حاضر در سر تا سر جهان تشکیل می دهند). با این حال رقیبان Unity بی کار ننشسته اند و برای رسیدن به موفقیت های مشابه به شکل شبانه روزی در حال تلاش هستند. به عنوان مثال همین دیروز بود که خبر معرفی نسخه ی جدید از موتور اختصاصی شرکت کرایتک (CRYENGINE V) بازتاب دادیم که قرار است از این پس کم و بیش همان سیاست های موتور گرافیکی Unity را در قبال کاربران خود در پیش بگیرد. بنا بر این توسعه دهندگان و صاحب امتیازان موتور Unity برای تداوم بخشیدن به موفقیت های فعلی شان هیچ چاره ای جز حرکت رو به جلو و بهبود امکانات این موتور گرافیکی ندارند. امری که البته در حال انجام آن هستند.
همان گونه که انتظار می رفت بسیاری از شرکت های فعال در عرصه ی بازی سازی در نمایشگاه توسعه دهندگان بازی های کامپیوتری سال جاری به معرفی پیشرفت های فنی خود در زمینه ی تولید بازی های کامپیوتری پرداختند و در عین حال تکنولوژی های جدیدی که توسط آن ها قصد حضور فعال تر در دنیای بازی های کامپیوتری دارند را در معرض دید کارشناسان امر قرار دادند (گفتنی است که بسیاری از فعل و انفعالات این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار نمی گیرد اما به مرور زمان نکات مربوط به آن در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت). یکی از حاضران در نمایشگاه سال جاری شرکت Unity Technologies بود که در این نمایشگاه به معرفی نسخه ی جدید از محصول اختصاصی محبوب خود یعنی نسخه ی ۵٫۴ از موتور گرافیکی Unity پرداخت. البته این نسخه هنوز در حالت بتا قرار دارد و آخرین نسخه ی نهایی موجود از موتور Unity نسخه ۵٫۳٫۴ است که این نسخه نیز توسط سازندگان موتور گرافیکی Unity در نمایشگاه سال جاری عرضه شد. به موجب امکانات موجود در نسخه ی جدید از موتور گرافیکی Unity تعداد پلتفرم های قابل پشتیبانی از سوی این محصول افزایش یافته و اکنون به رقم ۲۵ پلتفرم مختلف رسیده است. در واقع FireOS آمازون جدید ترین پلتفرمی است که موتور گرافیکی Unity قادر به پشتیبانی از آن بوده و به این ترتیب انعطاف پذیری خود را بیش از پیش به رخ رقیبان کشیده است. در کنار این امر شاهد افزوده شدن افکت ها و تکنیک های تازه ای به ساختار موتور Unity هستیم و علاوه بر آن قابلیت ها و امکانات این موتور گرافیکی نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است.
unity1
در نسخه ی ۵٫۴ از موتور گرافیکی Unity شاهد پیشرفت هایی در تکنیک نور پردازی هم زمان سراسری هستیم. به این ترتیب که اکنون می توان منابع نوری را به شکل دلخواه در طول محیط بازی به حرکت در آورد و فرآیند نور پردازی هم زمان و پویا را در عین طبیعی تر بودن به شکل کم درد سر تری در کل محیط طراحی شده برای بازی پیاده سازی کرد. البته این راحتی و کم درد سر بودن تنها به پیاده سازی بهینه ی بخش نور پردازی محدود نمی شود و می توان آن را در کاربرد سایر افکت های موجود در موتور گرافیکی Unity نیز مشاهده کرد. به عنوان مثال کاربرد افکت های مربوط به آب ، دود ، جرقه و شعله در نسخه ی جدید از موتور گرافیکی Unity ساده تر از قبل گردیده و شاید از این طریق استفاده کنندگان از موتور Unity (به خصوص تیم های کوچک و کم تجربه یا کم توان) بتوانند خلاقیت بیشتری در طراحی بخش فنی بازی های ساخته شده به دست خود به خرج دهند تا بازی های ریز و درشت ساخته شده توسط موتور گرافیکی Unity تا این حد از لحاظ سبک دیداری به یکدیگر شبیه نباشند (امری که دلیل اصلی آن استفاده از افکت های رایگان و از پیش طراحی شده ی موتور گرافیکی Unity و عدم زحمت برای طراحی افکت های جدید یا شخصی سازی افکت های مذکور توسط بسیاری از بازی سازان مستقل و کم تجربه است). در کنار این امر وجود تکنیک های جدیدی نظیر DoF و AO امکانات تازه ای را در اختیار بازی سازان قرار می دهد تا توسط آن ها به طراحی طبیعی تر مواردی نظیر ترسیم دور نما های گنگ و محو و همچنین سایه های پر حجم و پویا بپردازند. البته در زمینه ی طراحی بهینه ی سایه ها و ترسیم رنگ های مربوط به آن ها اکنون تکنیک جدیدی هم به موتور گرافیکی Unity اضافه شده است که بازی سازان توسط آن قادر به رنگ آمیزی دلخواه سایه های طراحی شده توسط خود خواهند بود. ضمن این که از اضافه شدن کلکسیون قابل توجهی از افکت های سینمایی به ساختار نسخه ی جدید از موتور گرافیکی Unity هم نباید به همین سادگی گذشت که در واقع قابلیت بسیار مفیدی برای طراحی بهینه ی پا گرد های موجود در بازی های کامپیوتری جدید به شمار می رود. علاوه بر آن برخی فرآیند های چند مرحله ای موتور گرافیکی Unity نیز اکنون ساده تر از قبل شده اند و تنها با انجام چند اشاره و کلیک ساده می توان به انجام آن ها پرداخت.
unity2
همان گونه که در سطور پیشین متن نیز به آن اشاره شد علاوه بر اضافه شدن تکنیک ها و افکت های تازه به ساختار موتور گرافیکی Unity امکانات و کاربرد های این موتور محبوب و پر کاربرد نیز بهبود هایی را به خود می بیند. به عنوان مثال سازندگان این موتور گرافیکی به موجب طراحی قابلیت جدیدی که با نام همکاری شناخته می شود به استفاده کنندگان از موتور Unity این امکان را داده اند تا بتوانند در جریان طراحی پروژه های مشترک بازی سازی خود به همکاری با یکدیگر بپردازند. در واقع به منظور این همکاری هیچ نیازی نیست که این بازی سازان حتماً در کنار یکدیگر حضور داشته باشند؛ بلکه آن ها می توانند از هر نقطه ی دنیا توسط ارتباط اینترنتی به همکاری در امر تولید بازی های کامپیوتری خود بپردازند. به عبارت بهتر از طریق امکان جدید طراحی شده در موتور گرافیکی Unity مدیر یک پروژه این امکان را دارد تا به تعیین افراد دخیل در پروژه ی بازی سازی تحت سرپرستی خود بپردازد و پس از آن هر کدام از این افراد می توانند مراحل طراحی شده توسط موتور Unity را از طریق سیستم پردازش ابری بر روی سرور های مربوطه قرار دهند تا سایر اعضای تیم هم بتوانند به آن ها دسترسی داشته باشند و در صورت نیاز به اعمال تغییرات مد نظر خود بر روی آن ها بپردازند. گذشته از این قابلیت مفید، طراحان موتور گرافیکی Unity امکان تازی ای را در اختیار آن دسته از علاقه مندان به تولید بازی های کامپیوتری که تجربه ی چندانی در این زمینه ندارند قرار داده اند که به موجب آن ویدیو های آموزشی و فعالیت های تمرینی فراوانی در اختیار این دسته از علاقه مندان قرار خواهد گرفت و پس از آن نیز آن ها خواهند توانست آموخته های خود را در قالب امتحان های متعدد به بوته ی آزمایش و نقد قرار دهند. البته این قابلیت جدید موجود در موتور گرافیکی Unity رایگان نبوده و علاقه مندان می باید رقم ۲۵۰ دلار را برای بهره مندی از آن بپردازند. به هر حال با وجود این امکانات گسترده در نسخه ی جدید از موتور Unity هیچ دور از انتظار نیست که این موتور گرافیکی بتواند همچنان به عنوان یکی از محبوب ترین ، پر مخاطب ترین و انعطاف پذیر ترین ابزار های بازی سازی در جهان شناخته شود.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا