اخبار

موسس تلگرام وزارت ارتباطات را متهم کرد

telegram-iran

موسس تلگرام گفته است که مسوولان وزارت ارتباطات با ارسال ایمیل به وی  خواستار سانسور یا دیدن پیام‌های کاربران این شبکه شده‌اند و وی این را نپذیرفته و اختلالات اخیر تلگرام به همین دلیل است.

در عین حال مدیرعامل تلگرام هیچ سندی که چنین درخواستی از وی شده باشد ارایه نکرد و به ذکر اینکه این  درخواست‌ها با ایمیل وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت به وی اعلام شده بسنده کرد. یک مقام وزارت ارتباطات بدون پاسخ به این ادعا  شب گذشته گفت که فیلتر شدن تلگرام صحت ندارد.

پاول دوروف گفته که تلگرام دیروز به مدت ۲ ساعت کاملا در داخل ایران فیلتر شده بود و در طول هفته گذشته نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مسدود شده بود. ساعاتی بعد او گفت که هم اکنون این شبکه هیچ مشکلی در داخل ایران ندارد.

پاول دوروف در عین حال در پاسخ به پرسش کاربران که آیا این درخواست‌ها ناشی از ربات‌هایی بود که مطالب غیر اخلاقی منتشر می‌کردند گفت که این موضوع مطرح نبوده چون خود تلگرام این ربات‌ها را مسدود کرده است. او در عین حال گفته که بی استفاده کردن تلگرام مسیری است که مسوولان وزارت ارتباطات دنبال می‌کنند.

طی روزهای اخیر در داخل کشور نیز اختلالات گسترده‌ای در شبکه تلگرام گزارش شده بود این در حالی است که استفاده از این شبکه به خصوص با راه‌اندازی ربات‌ها و کانال‌ها با استقبال بیشتری در ایران روبه رو شده بود.

در عین حال موسس تلگرام گفته آنها در حال کار روی یک سرویس P2P هستند که این شبکه را غیر قابل مسدود شدن می‌کند اما ایجاد آن زمان خواهد برد.

مدیرکل روابط عمومی‌شرکت مخابرات ایران گفت: سیاست دولت یازدهم از ابتدا مخالفت با فیلترینگ بوده و همچنان هست و تا آخر عمر این دولت هم خواهد بود از این رو مخابرات تصمیمی برای فیلتر تلگرام ندارد.

محمود واعظی در این باره گفت در پی ۲ هفته گذشته ۳ کانال ارتباطی در حوزه ترانزیت پهنای باند اینترنت که ما را به دنیا متصل می کند، دچار اختلال شده است و این ۳ مسیر که مربوط به مسیر پهنای باند ترکیه، باب المندب و خلیج فارس می شود طی ۳ روز گذشته با اوج اختلال همراه بود. این موضوع باعث به وجود آمدن اختلال در دسترسی کاربران به اینترنت و از جمله تلگرام شد.

مدیرکل روابط عمومی‌ شرکت مخابرات ایران در پاسخ به اینکه آیا مخابرات تصمیمی‌مبنی بر فیلتر نرم‌افزار تلگرام را دارد یا خیر، می‌گوید: سیاست دولت یازدهم از ابتدا مخالفت با فیلترینگ بوده و همچنان هست و تا آخر عمر این دولت هم خواهد بود از این رو مخابرات تصمیم برای فیلتر تلگرام ندارد. داوود زارعیان در بیان راه‌حل اینگونه سوءاستفاده‌ها نیز تاکید می‌کند: من معتقدم بهترین راهکار در این زمینه بحث فیلترینگ هوشمند است که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر در کشور توسعه پیدا کند. در همه دنیا اینگونه است که تنها آن بخش از سایت‌ها و نرم‌افزارها فیلتر می‌شود که مورد دارند و به خاطر برخی مسائل و مشکلات کل سایت را فیلتر نمی‌کنند. وی می‌افزاید: در کشور ما نیز این اتفاق می‌تواند رخ دهد که مثلا در مورد برنامه تلگرام تنها کانال‌ها و ربات‌هایی فیلتر شوند که مبتذل و ضداخلاقی‌اند اما کل شبکه وجود داشته باشد. زارعیان با بیان اینکه سیاست دولت و بسیاری از کارشناسان مربوطه نیز همین است، اظهار می‌کند: حوزه فضای مجازی نیازمند یک مدیریت قوی است و فیلترینگ و بستن سایت‌ها و نرم‌افزارها و … اصلا راهکار قابل قبول و منطقی نیست بلکه راهکار اصلی فیلترینگ هوشمند است. مدیرکل روابط عمومی‌شرکت مخابرات ایران با تاکید بر اینکه قطعا فیلترینگ هوشمند در کشور اجرا خواهد شد، هشدار می‌دهد: از این رو من به تمام سودجویان و سوءاستفاده‌گرانی که به صورت باز از فضای مجازی استفاده می‌کنند هشدار می‌دهد که بدانند با اجرای کامل فیلترینگ هوشمند امکان شناسایی آنان و مسدود کردن مطالب، سایت‌ها و شبکه‌های مبتذل‌شان وجود دارد. وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا فیلترینگ هوشمند مخالفانی دارد، نیز می‌گوید: کسی نمی‌تواند درقبال منطق درست فیلترینگ هوشمند مقاومت کند. سیاست دولت هم همواره حمایت از جریان آزاد اطلاعات درست و صحیح و سالم است از سوی دیگر دولت هم هیچ‌گاه موافق رواج بی‌بند و باری نبوده و نیست و طبیعتا عقل و سیاست منطقی هم حکم می‌کند در مقابل مطالب و مسائلی که اخلاق را زیر سوال می‌برد و موجب رواج ابتذال می‌شود موضعگیری درستی اتخاذ کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا