اخبار

نگاهی به ابعاد تصاحب تایم وارنر توسط AT&T

اپراتور AT&T بزرگ‌ترین خرید سال ۲۰۱۶ را با پرداخت ۸۵.۴ میلیارد دلاری برای تصاحب تایم وارنر رقم زد. تولید محتوای غنی را باید اصلی‌ترین عامل خرید این کمپانی خواند.
پس از انتشار اخباری در مورد گفتگوی‌های انجام شده بین AT&T و تایم وارنر، روز شنبه اول آبان ماه، شاهد رسمی شدن توافق طرفین بودیم.اپراتور مخابراتی AT&T با پرداخت بیش از ۸۵.۴ میلیارد دلار، تایم وارنر را با مجموعه‌ای از کانال‌های کابلی و استودیوی فیلم‌سازی تصاحب کرد. AT&T به ازای هر سهم تایم‌وارنر بیش از ۱۰۷.۵ دلار پرداخت خواهد کرد که نیمی از آن بصورت نقد و نیمی دیگر بصورت سهام در اختیار تایم‌وارنر قرار خواهد گرفت.
تصاحب تایم وارنر توسط AT&T را باید ادغام دو غول بزرگ در یکدیگر خواند. با این اقدام AT&T می‌تواند کنترل کانال‌هایی نظیر HBO، CNN، TNT و TBS را در کنار استودیوی فیلم‌سازی برادران وارنر در اختیار گرفته و از این منابع تولید محتوا در کنار سرویس پهنای باند بالای U-Verse، ارتباط ماهواره‌ای DirecTV و سرویس بی‌سیم AT&T استفاده کند. تایم وارنر محتوای بسیار غنی تولید می‌کند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سریال بازی تاج و تخت و عناوینی نظیر بتمن و سوپرمن اشاره کرد. این غول رسانه‌ای DC Comics را نیز در اختیار دارد که شماری از فیلم‌های سینمایی تولید شده توسط استودیوی فیلمسازیش برگرفته از همین داستان‌های کامیک است.
ارزش بازار اپراتور AT&T قریب به ۲۳۰ میلیارد دلار است، حال آنکه ارزش بازار تایم وارنر بیش از ۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. تصاحب تایم‌وارنر توسط اپراتور آمریکایی را باید پس از خرید NBCUniversal توسط کامکست در سال ۲۰۱۳ بزرگ‌ترین ادغام کمپانی‌ها در حوزه‌ی رسانه خواند.
AT&T در سال ۲۰۱۱ در تلاش برای تصاحب تی-موبایل بود، حال آنکه این تلاش نافرجام با تغییر سیاست‌های سرمایه‌گذاری در AT&T همراه شد و توجه این اپراتور به سمت ویدیو و تولید محتوا جلب شد، بطوریکه AT&T سال گذشته با پرداخت ۴۸.۵ میلیارد دلار DirecTV را مال خود کرد.
AT&T با توجه به تغییرات صورت گرفته در عادت‌های کاربران برای مصرف محتوا و تغییر الگوی مصرف در مورد تماشای کانال‌های تلویزیونی به این نتیجه رسید که در اختیار داشتن یک منبع برای تولید محتوا از داشتن یک ابزار برای توزیع محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار است، از این‌رو رندل استفنسون، مدیرعامل AT&T به دنبال افزودن محتوای غنی به بدنه‌ی کمپانی تحت مدیریتش بود.
جف بیوکس، مدیرعامل تایم وارنر در خصوص ادغام دو کمپانی می‌گوید:

قرار گرفتن در کنار AT&T این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم پشتوانه‌ی قوی‌تری مخاطبان خود را تعقیب کنیم و همواره پیش چشم آن‌ها باشیم.

هرچند نهایی شدن این ادغام در گرو تایید نهادهای نظارتی آمریکا است، اما در ادامه جنبه‌های مختلف این خرید بزرگ را بررسی خواهیم کرد.
 
ریچ گرینفیلد، تحلیل‌گر رسانه از BTIG Research در این خصوص می‌گوید:این خرید ارتباطی با در نظر گرفتن منافع کاربران ندارد، بلکه اپراتور AT&T درصدد ایجاد تنوع در کسب و کار خود است.
این خرید می‌تواند شتاب بیشتری به تولید و توزیع محتوا در شبکه‌ی AT&T ببخشد. همانطور که گفتیم، AT&T بزرگ‌ترین شبکه‌ی مخابراتی بی‌سیم در ایالات متحده‌ی آمریکا را در اختیار داشته و علاوه بر آن سرویس ماهواره‌ی DirecTV را نیز به عنوان یک سرویس دیگر با تصاحب در سال گذشته به دامنه‌ی خدماتش افزوده است. تحلیل‌گران این خرید را تا حدودی برگرفته از جبر بازار نیز می‌خوانند. همچون شماری از تیم‌های باشگاهی فوتبال مطرح که برخی بازیکنان را صرفا به دلیل جلوگیری از خرید توسط تیم رقیب به خدمت می‌گیرند، بخشی از برنامه‌ی AT&T‌ نیز خارج کردن تایم وارنر از لیست گزینه‌های خرید توسط رقبا است.
به جرات می‌توان گفت که تغییر الگوی مصرف کاربران نیز سهم عمده‌ای در به واقعیت پیوستن این خرید بزرگ دارد. این روزها بخش عمده‌ای از وقت افراد به استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌گذرد و با وجود اینکه هر کاربر قدرت تولید محتوا از طریق گجت موبایل (هر کاربر با انتشار عکس، متن یا یک فایل موسیقی در فضای وب از طرق مختلف به تولید محتوا می‌پردازد) خود را دارا است، باز هم مصرف محتوای تولید شده توسط کمپانی‌های بزرگ نظیر تایم وارنر سهم بیشتری از بازار محتوا را در اختیار دارد. به بیان ساده‌تر زمانی که هر کاربر برای مصرف محتوا صرف می‌کند، کمتر از زمانی است که برای تولید اختصاص داده می‌شود.
در کنار گسترش استفاده از گجت‌های موبایل، افزایش پهنای باند و کاهش قیمت‌ها نیز باعث شده تا کاربران ترجیح دهند برای تماشای ویدیو نیز گوشی‌ها یا تبلت‌هایشان را جایگزین تلویزیون کنند، از این‌رو است که سرویس‌های استریم ویدیو نظیر نتفلیکس پدید آمده و مورد استقبال قرار گرفته‌اند.
تمام مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، تایم وارنر را به یک دارایی با ارزش برای AT&T‌ تبدیل می‌کند. با در اختیار گرفتن تایم وارنر، AT&T قدرت لازم برای تاثیرگذاری در آینده‌ی رسانه را در اختیار خواهد داشت.
با ترکیب شبکه‌ی تولید و توزیع تایم وارنر و AT&T می‌توان پیش‌بینی کرد که اشتراک در سرویس‌های خبری یا تماشای تولیدات کانالی چون HBO‌ در کنار سرویس‌های بی‌سیم AT&T به فروش گذاشته شود. با توجه به در اختیار گرفتن ۱۰ درصدی مالکیت Hulu با تصاحب تایم‌وارنر، AT&T‌ در نظر دارد تا به زودی سرویس استریم DirecTV Now را نیز راه‌اندازی کند که تجربه‌ی تایم وارنر می‌تواند در موفقیت اپراتور آمریکایی کارساز باشد.
البته باید در پایان به این موضوع اشاره کنیم که شکست ادغام AOL با تایم وارنر در روزهای ابتدایی قرون بیست و یکم شماری از کارشناسان وال استریت را در مورد سرانجام خوش این خرید نگران کرده است. همین موضوع باعث شد تا در اولین ساعات آغاز به کار تالارهای بورس، سهام AT&T‌ و تایم وارنر در واکنش به انتشار خبر ادغام با کاهش همراه شود.

منبع nbcnews cnn adweek
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا